Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogførings spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Du sælger pr. kontant en varebil for 6000 kr. plus moms. Den er købt til 10.000 lr. plus moms og er afskrevet med i alt 6000 kr. Hvordan skal dette bogføres korrekt.

På forhånd Tak!

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:24
for det første vil bogføringen foregå over flere år og for det andet kommer det an på andre forhold. Men

det år hvor bilen købes bliver der debiteret 10.000 kr. på posten biler(eller hvad den hedder hos dig), samtidig krediteres der 10.000 på kassen(ell. bank folio, ell. hvor du end betaler fra). dertil kommer at momsen skal bogføres, denne(2.500 kr.) debiteres på indgående moms(også kaldet købsmoms) og krediteres på kassen(ell. hvor du end betaler fra, samme sted du krediterede de 10.000).

herefter afskrives der i en årrække(lad os antage lineært afskrivning over 5 år, altså 2.000 kr. om året) dette betyder at salget af bilen er sket i det 4 år da der ikke afskrives i afhændelses året.

i år 1, 2 og 3 vil der i slutningen af året blive debiteret 2.000 på Afskrivninger på biler(ell. lign post) og krditeret 2.000 på akkumulerede afskrivninger på biler.

år 4(salgsåret) skal der  oprettes en særlig post/konto for gevinst/tab ved afhændelse af anlægsaktiver(her bliver det en gevinst, da den bogførte værdi er 4.000(10.000-3*2000) og det er mindre end salgsprisen på 6.000) til denne konto føres alle indtægter og omkostninger ved salget ligesom alle balancekonti relateret til maskinen/bilen lukkes ved at overføre deres saldi hertil.

altså. på din likvid konto(kasse, bank folio, andet) debeteres de 6.000 som du for for salget. på kontoen Biler(eller hvad du nu kalder den) kreditere du 10.000(købssummen) og på kontoen akkumulerede afskrivninger på biler debiteres 6.000(de 3*2.000). disse tre beløb skal nu modposteres på kontoen for Gevinst/tab ved afhændelse af anlægsaktiver, altså krediteres der 2 gange 6.000(dem som blev debiteret på kassen og akk. afskrivninger) og der bliver ligeledes debiteret 10.000(dem som blev krediteres på Biler). herefter findes Differensen mellem debet og kredit siden på kontoen for gevinst/tab. i dette eks. bliver det en forskel på 2.000 kr. på kredit siden. i resultatopgørelsen for år 4 indregnes gevinsten på de 2.000 kr. som en korrektion til (dvs. som en formindskelse af) årets afskrivninger. somtidig nulstilles bilen værdi i balancen.

dette kan godt virke lidt uoverskueligt på skrift og jeg vil derfor anbefale at finde en bog med eks. personligt kan jeg anbefale Virksomhedens årsregnskab af John Christensen og Mogens Nielsen du burde kunne bestille den hjem på biblioteket.

Håber det har været til lidt hjælp

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:30
Hej!

Det er vel et spørgsmål, om vi taler skattemæssige eller driftsøkonomiske afskrivninger.

Driftsøkonomisk vil jeg altid afskrive på månedsbasis, og også i afhændelsesåret.

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:31

og skattemæssigt vil du slet ikke kunne afskrive lineært, så Benjamin, jeg mener

du blander noget sammen.

Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:27
Hej Benjamin

Jeg har læst din besvarelse grundigt igennem og kan godt følge dig indtil du når til det punkt hvor de tre beløb skal modposteres på kontoen for Gevinst/tab ved afhændelse af
anlægsaktiver. Jeg håber du kan uddybe det nærmere.

Forneden har jeg for overblikkets skyld forsøgt at skrive det du har sagt.

På forhånd tak!

Ved anskaffelse

Biler - Debiteres m. 10.000 kr.
Købsmoms - Krediteres m. 2.500 kr.

Modpostering

Kassen - Krediteres m.12.500 kr.
---
Ved afhændelse på 5. år

Kassen - Debiteres m. 6.000 kr.
Akk. Afskrivninger Biler - Debiteres m. 6.000 kr.
Biler - Debiteres m- 10.000 kr.

Modpostering

Biler - Krediteres m. 10.000 kr.
Gevinst/Tab ved afhændelse af anlægsaktiv Krediteres m. 12.000 kr.

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 23:19
hej Peter

det er logisk at det kommer an på om vi skakker skattemæssige afskrivninger eller regnskabsmæssige afskrivninger.

jeg ved godt at man i det skattemæssige afskriver med procentsatser(højst 25%) men der er jo ingen grund til at gøre det komplet uoverskueligt.

jeg kan nu ikke se nogen grund til at afskrive på månedsbasis, de fleste laver jo trods alt kun et årlig regnskab alligevel. men jeg elsker at lære, så hvis du vil uddybe lidt ville det være dejligt.

til newbee jeg er bange for at det nemmeste for dig selv er at finde den bog jeg omtalte, og hvis du så ikke forstår det helt kan du nemmere stille konkrete spørgsmål, hvis du ønsker at vide mere om de skattemæssige afskrivninger kan du prøve Investeringsteori af Peter ove Christensen. der er sikkert nogle som er bedre men det er lige dem jeg kan komme i tanke om

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hej Benjamin!

Ja...og skattemæssigt kan man ikke afskrive i afhændelsesåret.

Det er da korrekt, at når man kun laver et regnskab er det da i orden med afskrivninger p.a.

Men både i forbindelse med købs-salgssituationer samt perioderegnskaber til banker mv., er det altså

god regnskabsskik at afskrive på månedsbasis.

Hilsen

Peter 

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 23:31
okay

ja der kan jeg godt se logikken, tak.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)