Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé til freelance site - Men hvad med det lovmæssige

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en idé til et freelance site. Konceptet er simpelt: Jeg laver et site hvor folk kan udbyde projekter, freelancere kan så byde ind på projekterne. Når freelanceren er valgt af udbyderen og der er aftalt pris, indbetales beløbet på en paypal konto. Når freelanceren er færdig og produktet er godkendt af køberen, overfører jeg prisen minus 5-15% af beløbet til freelancerens konto.

Selvfølgeligt skal jeg bruge en advokat til at skrive terms and conditions ol.

Men jeg har lige nogle spørgsmål inden jeg vil bevæge mig ud i projektet:

1. Må man overhovedet sådan noget i DK?

2. Hvad sker der hvis køber ikke godkender projektet, da han allerede har fået produktet til revision af freelanceren, og vil snyde? Er det mig der er ansvarlig? Kan man lave en Terms and Conditions som i følge DK lovgivning tager højde for det?

Efter søging på nettet fandt jeg en anden side med samme koncept( Jeg tror bare at jeg kan gøre det bedre ) Firmaet bag siden har base i USA. De skriver det her i deres terms and conditions at brugeren accepterer at i tilfælde af uenighed er det deres afgørelse der gør sig gældende, se mere her  Kan man gøre det i DK?

Jeg glæder mig til at høre jeres svar.

Mvh

Benjamin Jørgensen

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 18:39

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40

1. Du indgår kontrakt og får reelt en underleverendør.

2 ad 1 Big Smile

Har du overvejet at køberen reelt betaler for et produkt før det er leveret (ikke mange kunder synes om den løsning).

Og har du set at mange andre har haft samme ide, ganske gratis for freelancere/købere (der er reklamer).

Hvis du sammenligner med hvordan det foregår indenfor byggeriet, så er der altid tale om at "freelanceren" (den selvstændige), betaler for at være en del af en database.

Fra Århus
Tilmeldt 19. May 09
Skrevet kl. 18:58

Jeg kan se på svarene at jeg vist ikke fik helt forklaret idéen godt nok. 

Siden skal være global, så man fx. kan trække på billig arbejdskraft i østlandene og asien. Så jeg anser ikke de danske sites som egentlige trusler.

Jeg kan godt se din pointe med at køberen betaler for produktet før det er leveret, men sikkerheden ligger i at man laver en kontrakt med freelanceren, der gør at man kan få sine penge tilbage hvis den ikke bliver overholdt. Det vil jo også være freelanceren der betaler de 5-15% af prisen til mig.

Jeg har fundet en del sites der har samme koncept, men der skal man for det meste som freelancer betale et form for kontigent for at have en bruger, dvs. at man måske smider penge ud af vinduet. No gain, no pain.

Mvh

Benjamin Jørgensen

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 19:20

Hej Benjamin

Medmindre du har en stor pengepung synes jeg du skal droppe ideen.

Der findes de første 100 af sites med det formål og konkurrencen er hård. Nogle af de sites jeg har anvendt til at hyre arbejdskraft når det har brændt lidt på, har flere hundrede nye projekter hver eneste dag, samt flere tusind programmører/firmaer, der sidder og byder på dem. Uden den mængde folk, får du svært ved at få programmører at byde på projekter og udbydere til at udbyde til et mindre opland.

Mange af sitesne betaler man altså ikke noget som freelancer for at være medlem af, udover f.eks. 1% af den omsætning du laver, $5 pr transaktion du betaler gennem sitet eller lignende.

Men har du planen, der gør, at du kan differentiere dig væsentligt fra de andre og aller vigtigst, for at få dette kommunikeret til hele verden, er det jo et koncept det er bevist holder vand. Hvis du kan slå googlesøgemaskiner er der også klart et godt marked der - nogen af de andre sites har været i gang siden før år 2000.

Brug det til hvad du vil - jeg bryder mig ikke om at skyde folks ideer ned, men kan det spare nogen for at løbe hovedet mod en mur, kan deres energi blive brugt bedre.

Venlig Hilsen

Allan

Fra Århus
Tilmeldt 19. May 09
Skrevet kl. 19:36

Hej Allan

Tak for kritikken, selvom jeg godt nok syntes at den med at slå google var lidt under bæltestedet. Jeg giver dig ret, der er masser af freelance sites.

Og du har ret de har masser af brugere, men man skal jo starte et sted. Men jeg synes nu at jeg kan finde mangler i de sider jeg har fundet.

Giver de sites du nævner en sikkerhed for både køber og sælger, dvs. holder pengene til projektet er afleveret og godkendt.

Har de et nemt interface? Som du selv nævner har mange af sitene været der før 2000, men det ser ikke rigtigt ud til at deres interface er blevet opdateret siden. Hvis du skulle se siderne med øjnene fra en uden stor teknisk viden, synes du så ikke at de er svære at finde rundt på?

Jeg kunne godt tænke mig at få linkene til nogle af de sider du nævner, så jeg selv kan se hvad du mener. Så jeg evt. dropper idéen på forhånd.

Desuden synes jeg ikke rigtigt at der er nogen der har kommet med respons på de egentlige spørsmål jeg havde, det kunne være lækkert hvis der var en som havde noget viden på det område.

Mvh

Benjamin Jørgensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56

Hej igen

Jeg kan godt forstå du føler dig fejlfortolket, men jeg vil nu sige at mit svar stadig gælder.

Måske hvis du opretter firmaet fra et andet land. Men det vil fra danmark indebære dansk lovgivning.

Men hvorfor spørger du ikke via Ivækst fx?

Der sidder gratis juristhjælp klar til den slags Big Smile

Jeg vil ikke være afvisende overfor selv at anvende en service som den du kunne tilbyde. Du har ret i at interface mv har indflydelse.

Nogen af de sider jeg har kigget på, forvirrer voldsomt, bare fordi der er så mange muligheder/brugere.

Jeg savner også lidt integration med DK, men nu arbejder jeg mig udenfor emnet Zip it!

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:33

Umidbart tror jeg du skal gribe det an på en anden måde, jeg har selv tænkt på et sådan site... jeg ville gribe det an ved at lade sitet være gratis, overskuelig og SEO mæsigt helt i top og så ville jeg sætte et par enkelte relevante banners på og køre min indkomst ind ved hjælp af affiliate - bare en ide, for tror du får problemer med at folk skal betale dig komision for bare at sætte 2 folk i forbindelse.

Anyways, det ville være min fremgangsmåde men alt muligt held og lykke med på vejen skal du ihvertfald have.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)