Jeg har selv en gang i tidernes morgen arbejdet i en skifteret/fogedret. Når der blev afsagt konkursdekret over en virksomhed blev der altid lavet en postspærring, så alt post blev omadresseret til kurator. Det gør man vel stadig som standard? Hvordan forholder det sig med email - elektronisk post? Vi er selv kreditor i en sag med en svensk forhandler, hvor vi har ca. 300.000 kr. til gode. Forhandleren er et forbandet dumt svin, der nærmest håner os nu, han er gået konkurs. Sidst sendte han en mail fra hans normale emailadresse. Altså den, som firmaet har brugt gennem de sidste 10 år. Emailadressen er : navn@firmanavn.se Beholder man sin råderet over firma hjemmeside samt tilhørende emailadresser, selvom der er afsagt konkursdekret? Et andet dansk selskab i samme branche, hvor der også nyligt er afsagt dekret ser på overfladen også ud til bare at fortsætte. Hjemmesiden siger ikke noget om konkursen og telefonerne bliver besvaret, som om intet er hændt. Der har vi ikke penge til gode, men det er da påfaldende, at firmaer i den situation i princippet kan fortsætte med at handle via online kommunikation. Ca. 90% af alle vore henvendelse sker i hvert fald via email eller telefon. En advokat eller jurakyndig person med et svar på ovenstående? DBH Claus |
Roscoe:Det gør man vel stadig som standard?
Hvordan forholder det sig med email - elektronisk post?
Postspærring indebærer, at ”breve og andre forsendelser til skyldneren”
skal udleveres til kurator, jf. konkurslovens § 104 a. Postspærring
omfatter således også e-post, og forudsætter således et pålæg til det
teleselskab (internetudbyder), som skyldneren har benyttet, jf.
konkurslovens § 104 d.
Om alle kuratorer også umiddelbart tænker på e-mails er jeg ikke sikker på - og der kan også være situationer hvor firmaet som er under konkurs ikke direkte råder over deres domæne. Det kan f.eks. være ejeren der står som den reelle ejer af domænenavnet.
Roscoe:Et andet dansk selskab i samme branche, hvor der også nyligt er afsagt dekret ser på overfladen også ud til bare at fortsætte. Hjemmesiden siger ikke noget om konkursen og telefonerne bliver besvaret, som om intet er hændt. Der har vi ikke penge til gode, men det er da påfaldende, at firmaer i den situation i princippet kan fortsætte med at handle via online kommunikation. Ca. 90% af alle vore henvendelse sker i hvert fald via email eller telefon.
Det bør naturligvis fremgå af hjemmesiden. Men Kurator kan godt vælge at lade et firma fortsætte, hvis det er det som tjener boet bedst., men der skal på korrespondancen stå "under konkurs".
Henrik