Hej
Anders har (desværre) ret i at der ikke er ret mange (om nogen), der af sig selv reagerer på reklamer.
Jeg kan sagtens forstå at du ikke har lyst til at presse dem, men der er jo intet i vejen for at ringe og tjekke om de har modtaget materialet? Og jeg går ud fra at du har noget godt at tilbyde dem, så der er jo intet negativt i lige at tjekke med dem, om det er en god ide for dem at købe dine produkter. Der er jo ingen ide i at sælge dem noget, de ikke har brug for - men hvis det er en fordel for dem at købe det, så er det da også synd, at de ikke opdager det, fordi reklamerne bare ryger i skraldespanden?
Tag en snak med dem og find ud af, om de har brug for dine produkter, om du er dyrere eller billigere end deres nuværende leverandør, om dine produkter er bedre - og om der måske er andre ting, de har brug for (måske mere brug for) end de ting, du har fokuseret på i reklamen? Måske står de med et bestemt problem i hverdagen, som gør at de har brug for dine varer, og det kan du have fokus på i næste reklame.
Lad være med at se på det som et salgs-opkald (så føler du dig også bare påtrængende, og det kan de mærke - og så føler de også nemt at du spilder deres tid), men se det simpelthen som en snak om, om det vil være en fordel for dem at bruge dig - og hvorfor/hvorfor ikke? Min erfaring er, at hvis du ringer til dem og fortæller at du er nystartet og meget gerne vil have deres input - og ikke har lyst til at sælge til dem, med mindre det er en fordel for dem - så er folk meget søde og hjælpsomme. Nogen har ikke tid, og det skal selvfølgelig respekteres, men langt de fleste vil gerne fortælle dig, hvad de har brug for - og det kan du bruge i både den samtale, fremtidige samtaler og i dit fremtidige salgsmateriale.
Faktisk har jeg selv ringet til nogle virksomheder for at høre, hvad de synes om min firma-ide. Om de har brug for produktet, hvad det bør koste, om der er andet, de har mere brug for. Og jeg har - ganske ærligt - lagt ud med at sige at jeg ikke prøver at sælge dem noget, men bare gerne vil have deres input. Så slapper de helt af og vil mægtig gerne hjælpe - og 8 ud af 12-13 stykker bad mig helt selv om at ringe tilbage, når jeg har fået det op at stå, for så vil de gerne købe. Det er selvfølgelig fordi de kan se en ide i produktet (og jeg har faktisk ændret produktet i forhold til det input, jeg har fået, så firmaerne får mere værdi ud af at købe hos mig), men meget af det kommer sig også af at jeg ikke bare prøver at proppe noget ned i halsen på dem, men simpelthen vil vide om de vil få noget ud af at bruge penge hos mig...
Så ring til dem - tag en snak om deres behov, og om det er en fordel eller ej, at købe varerne hos dig. Og få noget input, så du ved hvordan du rammer lige i øjet på deres behov fremover, både i salgsmateriale og opkald.
Held og lykke med det!
Rie