Hej Iværksættere Jeg startede for ca. et år siden en virksomhed sammen med en forretningspartner. Ejerforholdet er 50/50 %, og vi har begge skudt lige meget kapital i virksomheden. Jeg arbejder arbejdet fuld tid (min. 40 t/uge) og min forretningspartner arbejder ca. 3-7 t/uge. Hvordan vil I foreslå at man kompencerer for denne uligehed? Og er der nogen der har konkrete eksempler på hvordan I har gjort det?
For det første år har vi aftalt at kompencere for den ulige arbejdsindsats ved at min forretningspartner har aflønnet mig af egen lomme og lagt kontor til. Nu står vi så i den situation at denne aftale er udløbet og vi skal indgå en ny aftale for fremtiden. Mit oplæg er, at jeg skal have en løn af den fælles virksomhed svarende til hvad jeg ville kunne få hvis jeg blev ansat i en lignende stilling. Og hvis der ingen penge er til udbetaling af min løn, så må den udeblive indtil at der ér penge til det. Min partners oplæg er lidt mere kompliceret, men kort fortalt indeholder den en basisløn til mig på under halvdelen af mit forslag. Til gengæld indeholder den nogle bonusser, som bliver udbetalt i slutningen af 2010, hvis jeg når nogle forskellige økonomiske målsætninger (jeg kan dog få en acconto udbetaling af dele af disse bonusser som jeg skal tilbagebetale hvis jeg ikke opnår dem). Opnår jeg disse vil jeg komme op på den løn, som jeg har foreslået. Sandsynligvis opnår jeg dog kun halvdelen af disse bonusser (dette kræver en 3-4-dobling af den nuværende omsætning men kan godt lade sig gøre, men der er selvfølgelig også en risiko for at det ikke lykkes). Samtidig indeholder min partners foreslag, at vores fælles virksomhed skal tilbagebetale det min partner har betalt til min løn, og til kontor i det sidste år.
Nu står vi med to rimelig forskellige oplæg og bolden er på min side. Jeg har gjort mig mange tanker om rimeligheden i min partners forslag, men kunne godt tænke mig at høre hvad i tænker om de to oplæg? Har I ideer til alternative løsninger? Er der nogen der selv har stået i en lignende situation? Jeg ser frem til at høre jeres input! |
Hej Iværk
Jeg vil starte med at rose dig for et godt og relevant Amino indlæg.
Du skriver ikke hvor meget kapital I har indskudt i virksomheden, så jeg vælger at antage det er i omegnen af 125.000 til et selskab. Hvis det forholder sig sådan, er det din partner der har løbet næsten hele risikoen idet han jo har sikret dig en fast løn.
Jeg forstår godt han ikke accepterer dit oplæg, for han kunne i stedet ansætte dig eller en tilsvarende person uden at skulle dele værdien af virksomheden. Hvis han løber hele risikoen og skal lønne arbejdskraften på markedsvilkår, så skal du virkelig kunne noget helt særligt.
Det er dog svært for mig at afgøre om hans forslag er mere rimeligt, men modellen giver mening. Som jeg læser din fremstilling, så vil du få ½ løn hvis du gør det helt dårligt og en fuld løn hvis du gør det perfekt. Imidlertid vil du jo også eje halvdelen af en virksomhed som er blevet mere værd, så jeg synes der er meget motivation indbygget.
I sidste ende synes jeg jeres oprindelige indskud, dit lønniveau og hvilket overskud du genererer har en stor betydning for hvad der er rimeligt. Er der nogen planer for at han skal indtræde fuldtids eller skal arrangementet fortsætte som nu?
// Jesper