Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kompensation for ulige arbejdsindsats i fælles selskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iværksættere

Jeg startede for ca. et år siden en virksomhed sammen med en forretningspartner.

Ejerforholdet er 50/50 %, og vi har begge skudt lige meget kapital i virksomheden.

Jeg arbejder arbejdet fuld tid (min. 40 t/uge) og min forretningspartner arbejder ca. 3-7 t/uge.

Hvordan vil I foreslå at man kompencerer for denne uligehed? Og er der nogen der har konkrete eksempler på hvordan I har gjort det?

For det første år har vi aftalt at kompencere for den ulige arbejdsindsats ved at min forretningspartner har aflønnet mig af egen lomme og lagt kontor til. Nu står vi så i den situation at denne aftale er udløbet og vi skal indgå en ny aftale for fremtiden.

Mit oplæg er, at jeg skal have en løn af den fælles virksomhed svarende til hvad jeg ville kunne få hvis jeg blev ansat i en lignende stilling. Og hvis der ingen penge er til udbetaling af min løn, så må den udeblive indtil at der ér penge til det.

Min partners oplæg er lidt mere kompliceret, men kort fortalt indeholder den en basisløn til mig på under halvdelen af mit forslag. Til gengæld indeholder den nogle bonusser, som bliver udbetalt i slutningen af 2010, hvis jeg når nogle forskellige økonomiske målsætninger (jeg kan dog få en acconto udbetaling af dele af disse bonusser som jeg skal tilbagebetale hvis jeg ikke opnår dem). Opnår jeg disse vil jeg komme op på den løn, som jeg har foreslået. Sandsynligvis opnår jeg dog kun halvdelen af disse bonusser (dette kræver en 3-4-dobling af den nuværende omsætning men kan godt lade sig gøre, men der er selvfølgelig også en risiko for at det ikke lykkes). Samtidig indeholder min partners foreslag, at vores fælles virksomhed skal tilbagebetale det min partner har betalt til min løn, og til kontor i det sidste år.

Nu står vi med to rimelig forskellige oplæg og bolden er på min side. Jeg har gjort mig mange tanker om rimeligheden i min partners forslag, men kunne godt tænke mig at høre hvad i tænker om de to oplæg?

Har I ideer til alternative løsninger?

Er der nogen der selv har stået i en lignende situation?

Jeg ser frem til at høre jeres input!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:04

Hej Iværk

Jeg vil starte med at rose dig for et godt og relevant Amino indlæg.

Du skriver ikke hvor meget kapital I har indskudt i virksomheden, så jeg vælger at antage det er i omegnen af 125.000 til et selskab. Hvis det forholder sig sådan, er det din partner der har løbet næsten hele risikoen idet han jo har sikret dig en fast løn.

Jeg forstår godt han ikke accepterer dit oplæg, for han kunne i stedet ansætte dig eller en tilsvarende person uden at skulle dele værdien af virksomheden. Hvis han løber hele risikoen og skal lønne arbejdskraften på markedsvilkår, så skal du virkelig kunne noget helt særligt.

Det er dog svært for mig at afgøre om hans forslag er mere rimeligt, men modellen giver mening. Som jeg læser din fremstilling, så vil du få ½ løn hvis du gør det helt dårligt og en fuld løn hvis du gør det perfekt. Imidlertid vil du jo også eje halvdelen af en virksomhed som er blevet mere værd, så jeg synes der er meget motivation indbygget.

I sidste ende synes jeg jeres oprindelige indskud, dit lønniveau og hvilket overskud du genererer har en stor betydning for hvad der er rimeligt. Er der nogen planer for at han skal indtræde fuldtids eller skal arrangementet fortsætte som nu?

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:50

Hej Jesper

Tusind tak for dit svar. Jeg vil prøve nedenfor at svare på dine spørgsmål og komme med mine holdninger omkring problemstillingen. 

Jesper G:
Du skriver ikke hvor meget kapital I har indskudt i virksomheden, så jeg vælger at antage det er i omegnen af 125.000 til et selskab. Hvis det forholder sig sådan, er det din partner der har løbet næsten hele risikoen idet han jo har sikret dig en fast løn.

Ja, jeg vil give dig ret i at min partner har haft den største risiko i det sidste år. Hertil er det måske relevant at tilføje, at vores virksomheds koncept, ikke som sådan kan briste 100%. Det er mere et spørgsmål om der går ½ eller 3 år inden at min partner har tjent "investeringen" hjem. Selv hvis vores samarbejde stopper her, så vil virksomheden stadig kunne bringe en godt overskud ind med måske blot 5 t/ugen til drift.

Jesper G:
Jeg forstår godt han ikke accepterer dit oplæg, for han kunne i stedet ansætte dig eller en tilsvarende person uden at skulle dele værdien af virksomheden. Hvis han løber hele risikoen og skal lønne arbejdskraften på markedsvilkår, så skal du virkelig kunne noget helt særligt.

Jeg kan godt se hvad du mener, men:

• Lønnen skal i fremtiden betales af vores fælles selskab. Jeg er selv med til at betale min egen løn - vel og mærke for penge det er genereret på baggrund af min fuldtids arbejdsindsats og min partners 3-7 t/ugen.
  • I mit forslag er indbygget at jeg ingen løn skal have, hvis der ingen penge er. Med det mener jeg at der skal ses på den nuværende likviditet og fratrækkes planlagte udgifter 3 måneder frem. Som det ser ud nu, så har vi for mange planlagte udgifter til at der er råd til at udbetale løn til mig. Derfor mener jeg også at jeg bærer noget at risikoen.

Jesper G:
Er der nogen planer for at han skal indtræde fuldtids eller skal arrangementet fortsætte som nu?

Nej, det tror jeg aldrig vil kunne komme på tale.

En af de ting jeg grubler en del over ved min partners oplæg er den del omkring, at min partner skal have betalt sine udlæg tilbage. Dette har ikke været planen før. Min partners betaling for min løn er blevet tilbudt som en investering og ikke som et udlæg. Men nu har min partner ombestemt sig og syntes det skal tilbagebetales for rimelighedens skyld. Det svarer til, at jeg det næste år får udbetalt væsentligt mindre (under halvdelen) end min partner, og kun hvis jeg når nogle målsætninger, får udbetalt det samme som min partner, på trods af at jeg har lagt fuld tid.

Hvad syntes du/I?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:13

Lad mig først og fremmest sige, at jeg synes princippet om incitamentsaflønning som værende en god ide. Hvordan den så skal skrues sammen således at I begge er tilfredse det må så komme an på en forhandling mellem jer. Men udgangspunktet må stadigvæk være at du får en rimelig løn, der afspejler dit arbejde. Bonus skal så afspejle det ekstrordinære og være det som motiverer dig for at lægge endnu mere tid og krafter i jeres firma.

Om det er rimeligt at han skal have sin lønindbetaling til dig tilbagebetalt.  Lønnen er umiddelbart firmaets omkostning så det rimelige er vel også at udgifterne til din løn deles 50/50 - ellers svarer det jo til at din partner reelt har investeret flere penge i firmaet end du har og det afspejles jo ikke i ejerforholdet?. Så ja - jeg forstår hans argument.

Generelt synes jeg at du skulle gå efter en længere aftale om løn end blot til 2010. Jeg ved ikke hvad I laver, men ting du starter op i 2010 vil måske først resulterer i et salg i efterfølgende år. Dertil for at undgå at aftaler om løn mv. pludselig bliver et fremtidigt diskussionspunkt så husk at få aftalen ned på skrift....

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 13:58

Hej,

En retfærdig måde ville helt sikkert være at du fik udbetalt en resultatorienteret løn af jeres fælles selskab. Det giver rene linier.

Hvis jeres fælles selskab ikke kan betale lønnen ( hvilket jeg formoder den ikke kan) så kan din partner tilbyde at låne det fælle sselskab penge. Disse penge skal naturlilgvis forrentes til en passende rente der svare til risikoen fx. 7-12% pro anno. evt. kan der i låne aftalen stå at lånet kan konverteres til egenkapital, dvs. at hvis dit arbejde ikke bliver en succes, så kan det ende med at din kompagnon kommer til at eje mere af selskabet. eller at selskabet skylder din kompagnon penge.

Hvis du har mulighed for at undgå at modtage Løn / eller arbejde på nedsat løn, kan en tilsvarende låne aftale laves mellem dig og selskabet, således at selskabet skylder dig penge, og at evt. den manglende løn udbetaling på sigt kan konverteres til egen kapital, således at du vil eje mere af selskabet på bekostning af manglende løn udbetaling.

Tredie løsning er at din partner skyder en lille smule penge i løbende og du får udbetalt lidt mindre i løn, således at den samlede ejer brøk bibeholdes, og at den likviditet selskabet indtjener bruges til løn til dig, resten ( op til det løn niveau du ville skulle have haft) deles ligeligt, mellem et tilgodehavende til dig fra selskabet, samt et indskud fra din Partner.

Den sidste metode vil jeg nok anbefale, såfremt du kan klare dig med en mindre løn.

vh.

Michael

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)