Hvis jeg ville udnytte en virksomhedsform, ville det klart være et aps. der kan jeg kun tabe 125.000. Og det bliver snart sat ned til 80.000
Okay og hvordan vil du så gøre det? Hvem låner et Aps penge uden en til at kautionere? Sender folk dig varer på kredit som selvskab vs personligt ejet firma? Og sådan kunne vi blive ved...
Jeg har altid fået kredit de steder jeg handler ting og sager til Acenet ApS, det være sig småting hos kontorforsyningen hvor de blot fik adresse og cvr-nummer og sendte en regning, men også større indkøb af serverudstyr til sekscifrede beløb.
Danskerne er generelt et meget tillidsfuldt folkefærd, og skulle efter min mening helst blive ved med at være det, det gør det hele lidt sjovere når man kan stole på dem man handler med.
Jeg må også indrømme at jeg altid har givet mine kunder en regning på udført arbejde og indtil nu kun har krævet betaling forud for nogle ganske få opgaver af en særlig risiko.
Og jeg har ikke mistet nævneværdige summer på kunder der ikke betalte, så det er fint med mig.
Det er da fedt nok nogle kan, men generelt set, så er det kun nogle man har handlet med længe, man giver den service med kredit.
Og tror der er mange som i den kommende tid ville have ønsket ik at give så meget kredit, for det koster for deres egen virksomhed...
Tja, nu er jeg bla. inden for byggebranchen, og her har jeg intet problem med at få kredit hos mine lev. på 1-200.000, både i personligt ejet og aps. Jeg har kun få gange skulle vise regnskaber, og er ikke garant for aps'et. Så det kan godt lade sig gøre. Jeg er overbevist om at det er svært, at overbevise en bank om at de ikke skal have nogen anden sikkerhed, end startkapitalen, men det er sket flere gange, og kan du fremvise et godt og konservativt budget, så skulle der da være en mulighed.
Tja, nu er jeg bla. inden for byggebranchen, og her har jeg intet problem med at få kredit hos mine lev. på 1-200.000, både i personligt ejet og aps. Jeg har kun få gange skulle vise regnskaber, og er ikke garant for aps'et. Så det kan godt lade sig gøre. Jeg er overbevist om at det er svært, at overbevise en bank om at de ikke skal have nogen anden sikkerhed, end startkapitalen, men det er sket flere gange, og kan du fremvise et godt og konservativt budget, så skulle der da være en mulighed.
Ja og det er lige præcist derfor at finanskrisen er opstået. En udlånings-/kreditpolitik der skriger på bare lidt seriøsitet!!!
Jeg kan nemt købe vare til en enkelt opgave for Kr. 70.000 pr. uge. Jeg ønsker ikke at "lægge ud" for kunden, og der går nemt et par uger før vi modtager betaling fra kunden. Det er ikke normalt at der forudbetales mere den 25-35% af tilbudsprisen fra vores kunde til os, og bankgarantier er ofte for besværlige. Det er svært at gøre det meget anderledes, uden kunden skal betale "op front", eller jeg skal lege bank.
Jeg kan godt forstå at man ikke giver kredit i webshops der handler B2C, der vil det nemt blive tidskrævende at sende påmindelser til hver anden kunde.
Jeg kan nemt købe vare til en enkelt opgave for Kr. 70.000 pr. uge. Jeg ønsker ikke at "lægge ud" for kunden, og der går nemt et par uger før vi modtager betaling fra kunden. Det er ikke normalt at der forudbetales mere den 25-35% af tilbudsprisen fra vores kunde til os, og bankgarantier er ofte for besværlige. Det er svært at gøre det meget anderledes, uden kunden skal betale "op front", eller jeg skal lege bank.
Jeg kan godt forstå at man ikke giver kredit i webshops der handler B2C, der vil det nemt blive tidskrævende at sende påmindelser til hver anden kunde.
Ja og det er en lempelig kreditpolitik som du selv beskriver, som blandt andet fører det til der er sket.
Og hvorfor referencen med B2C skulle nævnes forstår jeg ik. Vi har et stort engrosfirma ved siden af og giver ingen kredit. No money, no goods... Så simpelt er det...
Ja og det er en lempelig kreditpolitik som du selv beskriver, som blandt andet fører det til der er sket.
Og hvorfor referencen med B2C skulle nævnes forstår jeg ik. Vi har et stort engrosfirma ved siden af og giver ingen kredit. No money, no goods... Så simpelt er det...
Nu var det ikke din virksomhed jeg forsøgte at indrage i debatten. Men jeg ville aldrig handle med lev. der ikke gav kredit. Det er ganske enkelt for besværligt. Hvis en mine medarbejdere skal have nyt arbejdstøj, får han da ikke penge med i byen. Eller hvis vi mangler papir, blokke osv. ringer de fra kontoeret og bestiller. Og når vi indlejer store maskiner kan vi ikke gå og afregne hver dag.
Det vil være meget besværligt at alle vores medarbejdere skulle have penge med i byen, frem for at bores bogholder betaler og bogføre de regninger der kommer fra vores lev.
Nu var det ikke din virksomhed jeg forsøgte at indrage i debatten. Men jeg ville aldrig handle med lev. der ikke gav kredit. Det er ganske enkelt for besværligt. Hvis en mine medarbejdere skal have nyt arbejdstøj, får han da ikke penge med i byen. Eller hvis vi mangler papir, blokke osv. ringer de fra kontoeret og bestiller. Og når vi indlejer store maskiner kan vi ikke gå og afregne hver dag.
Det vil være meget besværligt at alle vores medarbejdere skulle have penge med i byen, frem for at bores bogholder betaler og bogføre de regninger der kommer fra vores lev.
På flere punker enig, men så vend det hele om. I resten af Europa er kredit ik udbredt på samme måde, som i DK og alt fungere stadigvæk, uden nogen skal rende med penge i byen. Det er ganske enkelt blot et spørgsmål om tilpasning og risikostyring...
Se på alle de firmaer der bliver trukket med ned fortiden pga deres gavmildhed. De betaler prisen for at være flinke i stedet for at fokuserer på deres eget firma...
Jamen naturligvis er det da fair. Det er udtryk for den økonomiske risiko der er ved at drive virksomhed. Lønmodtageren har jo samme risiko. Går arbejdsgiveren ned, er der ingen løn/arbejde. Problemet er jo så når skyldnerne driver deres virksomhed i selskabsform og dine "venner" driver deres virksomhed personligt og dermed står med Sorteper: Det viser måske bare at de skulle have handlet anderledes. Jeg er helt enig med de øvrige