Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver dette, da jeg er helt ny i dette forum. Jeg går med planer om at over tage en allerede eksisterende butik der idag sælger brugt børnetøj, som de har i kommision. Aftalen er 50/50 med kunderne. Kunne godt tænke mig at høre om det ville være en mulighed at kræve 40/60 istedet da det jo reelt er mig der står med butikken og "besværet" Da jeg er ny i brancen er jeg også i tvivl omkring prisen på butikken. Den nuværende ejer vil gerne have 250.000 kr for butikken, alt inkl. Da der jo reelt ikke er noget varelager ved jeg ikke om dette beløb er højt eller lavt? Huslejen for butikken ligger på 6700,- kr om måneden. Butikken ligger på en velbefærdet gade i København. Der er ikke andre butikker med samme koncept i omegnen. Jeg har envidere planer om på sigt at tage noget nyt tøj, blandet med eget design ind i butikken, så man har mulighed for at få begge dele, altså et godt 2.hand køb og en fin ny bluser eller bukser eller lign. Jeg håber nogle kan hjælpe mig videre :D |
Hej SiFrigg
Prisen for forretningen er vel til forhandling og du fortæller ikke hvor stor butikken er, men køber du en butik i København til 6700 mdl. på en befærdet gade og med et indarbejdet koncept som du bliver relativt ene om, - så lyder det meget fornuftigt - på én betingelse:
Butikken må have et regnskab, og så er det bare at indregne afdraget på de 250.000 som om havde du lånt dem i banken (uanset om du skal låne eller ej) og din egen rimelige løn, - og kan det løbe rundt så er problemet vel egentligt ikke så meget prisen, men om du kan forbedre konceptet og øge indtjeningen, da dette sidste skal være den gulerod der får dig til at købe butikken.
50/50 er et godt og letforståeligt koncept. Vel har du "besværet" - men de har altså betalt for tøjet og får vel ikke nypris for det igen, så der er allerede et tab for dem der indleverer. Så hellere tage en slags indleveringsgebyr eller lign. - du må huske på at konceptet indebærer en vis tilstrømning af nye attraktive varer som er letsælgelige, og hvis nogen kan få mere ud af det andre steder, så kommer du til at hænge på de varer de ikke selv kan sælge særligt hurtigt, - altså en ond cirkel.
Medmindre dit designertøj i væsentligt grad skiller sig ud og er unikt, - så ville jeg være varsom med at blande gammelt og nyt. Du risikerer at kunderne fravælger at købe for 1000 kr. brugt tøj som du tjener 50% på, og så istedet køber en vare til 800 kr. fra din kollektion som du i virkeligheden kun tjener 20% på fordi du har købt og finansierer metervarer, syløn, restlager m.m. når trenden skifter fra tern til striber....
Til hverdag skal du arbejde med hjerte og sjæl så det bliver sjovt at være forretningsdrivende, men i købssituationen må du have lommeregneren og hjerne frem, og lægge hjertet lidt tilside. Regn på hvordan det ser ud i forskellige scenarier baseret på rigtige tal, og hvis det ser fornuftigt ud med 180.000 kr. - så er det det du tilbyder, - og ikke mere. Sådan skal regnestykket være, og hvis det kan lade sig gøre med 250.000 så kig på hvor meget det koster at ændre de småting du vil have ændret, - og prøv så at forhandle dig frem til at du får et nedslag - hver en tusindkrone er for 1000 kr. maling m.v. - men igen, under forudsætning at regnestykket går op i den daglige drift. Det du kan tilføje forretningen skal komme dig til fordel, - det skal sælger ikke have betaling for.
Held og lykke med forretningen og drømmene.....
/Michael
Held og lykke