Hej alle. Jeg prøvede sidste år, at få overtaget et bageri, men økonomisk glippede det da banken sagde nej. Nu står jeg i samme situation. - Forskellen denne gang er, at jeg har fundet et bageri der er i drift, og jeg denne gang har noget kapital(ca. 70.000 kr) Problemet er at omsætningen er så lille(2008 omsætning), og at få overbevist banken om at man kan få den op.. Bageriet ligger i et butiks center, med ialt 37 butikker i centret. Dvs, der burde være stor mulighed for at lokke kunder til. Der er en aldi, fakta, super brugsen og netto. -Derudover 3 banker, og en masse andre butikker. Jeg prøvede at lægge budget med 2.000.000 i omsætning for 2010, men det mente banken ikke at den kunne nå op på det. Bageriet som det kører nu, er meget dårligt kørende. Han holder lukket hvis han har lyst, og kvaliteten af det han laver er absolut intet at prale af. - Så hvad skal jeg gøre i denne situation? Hvordan får man overbevist banken om at det her kan blive en succes? - Jeg har flere som tror på dette projekt, blandt andet min gamle læremester, som har haft bageri i over 30 år.
|
Hej,
Du kan jo overveje at spille på flere heste rent økonomisk dvs. finde en investor udover din bank - som er villig til at springe fra igen når du kan klare dig (ja det koster naturligvis lidt, men viser at andre tror på ideen).
Derudover ser jeg følgende muligheder:
- Sørg for at dine budget forudsætninger er på plads, veldokumenter dine 2.000.000,- i omsætning
- Har du mulighed for, at indhente forhåndsaftaler om fx. virksomhedslevering i nærområdet (Altså kunder som er klar til at få leveret fra dig såfremt du åbner)
- Vis nogle skæve vinkler på hvordan du vil køre dit bageri fx. Online bestilling af bagerbrød - enten selv eller via portal for bagerbrød (måske unikt i din by)
- Indhent nogle tal på besøgende i det omtalte center og lav nogle beregninger ud fra det
- Brug en dag i centret og spørg 100 mennesker 3 spørgsmål hver som kan bruges i din salgstale (lav en lille survey og præsenter resultatet hvis det er godt)
Held og lykke,
----------------------------------------------------------
Morten Larsen
Blog: http://www.mortenlarsen.net