Jeg har gået i snart et halvt år og tumlet med en ide. Kort fortalt: Idegrundlag
Virksomhedens idé/eksistensberettigelse: Kørsel af orkestre der ikke selv har orkesterbus, tilbyde tourmanagement, samt udlejning af orkesterbus for orkestre der selv har chauffør. Efter at have undersøgt ”markedet” for orkesterbusser, har jeg erfaret at der ikke er nogen der tilbyder en ”samlet pakke” i Østjylland. Der er biludlejningsfirmaer der udlejer orkesterbusser, men der er ingen der samtidig tilbyder management, chauffør, og ”roadie”-funktion i en og samme pakke.
Siden jeg fik ideen, har jeg også tænkt, at det ikke kun skal være orkestre der skal ha' muligheden. Det kunne jo også være andre på tour - politikere op til valgkamp, ungdomsskoler med en lille teaterforestilling, og bruge bilen som almindelig udlejningsvogn så den ikke bare står og taber penge...
Jeg har allerede fået cvr.nr., købt domæne, m.v. Men er det en god ide? Skal jeg sætte mit faste arbejde over styr for at føre min ide ud i livet? |
Hej
Danmark er jo et smørhul når det gælder opstart af ny virksomhed, så hvis du er i en A-kasse og efterfølgende kan klare dig for understøttelsen i den tid det tager dig at finde et nyt job, - så skal du da bare klø på............
Vedr. muligheden for omsætning så afhænger det af hvor mange kontakter du har i musikbranchen. Jeg har en forestilling om at mange bands er de rene hobbyforetagender som spiller "på døren" og at der ikke er mange penge involveret generelt. Det kunne jeg tage fejl i, - men det er noget du skal finde ud af hvis ikke du ved det i forvejen.
De offentlige institutioner har samme billige reg.afgift som din orkesterbus, og derfor har de fleste deres egen bus og supplerer op med personalets eller forældres biler ved særlige arrangementer. Det offentlige er heller ikke særlige flinke til at betale deres regninger særligt kvikt.
Politikere lejer som oftest deres busser hos de store selskaber, der kører i forvejen mange busser for politikerne når de skal besigte forskellige ting, og der foreligger sikkert en aftale mellem Christiansborg og en 2-3 af de større aktører på markedet. Det skal du også have undersøgt.
Men omvendt, hvis du allerede nu har tiladelse til at køre med betalende passagerer, og alt det andet på plads, så kast dig ud i det når du har fået undersøgt forholdene. Hvis du allerede nu kender et par bands m.v. - så giv dem nogle ture ud til koncerter til fordel for et eller andet, og få så en ordentlig omgang omtale i lokalaviserne og mæng dig i de forskellige fora hvor disse bands medlemmer befinder sig.
Som udgangspunkt er det dig der bestemmer, og om du skal opgive dit faste job afhænger at hvor meget du ved om branchen i forvejen. Noget må du vide siden du allerede har skaffet dig CVR nummer m.v. - så kast dig ud i det......
Held og Lykke