Nu er jeg ikke SEO-ekspert, men jeg vil alligevel erklære mig uenig i betragtningerne om at man ikke kan få pæne ransk, selvom alt hvad man publicerer er "genbrug".
Vi har sat en side op på adressen www.thefootballproject.net, som indsamler nyheder i overskriftsform (RSS) fra hundredevis af fodboldsider verden over. Der er ikke lavet noget videre SEO, udover at vi har installeret All-In-One-SEO-Pack til Wordpress, som kan downloades gratis fra wordpress.org.
Så langt så godt. Nyhederne strømmer ind (der er over 65,000 af dem allerede) og besøgstallet er støt stigende. Det interessante for mig er hvordan folk finder siden! Rent faktisk giver disse "genbrugsartikler" ret god respons hos Google, som er forbi mange gange hver dag. Det er klart - den har for længst luret at vores indhold skifter næsten hvert minut.
Lad os tage et eksempel fra i dag. Danske Lars Jacobsen er skiftet til engelske Blackburn Rovers. En typisk søgesætning i Google for en englænder der vil vide mere om det er "jacobsen rovers switch". Ved en sådan søgning på google.com kommer vi frem på side ét som en 6-7 stykker - lige efter mastodonterne Skysports og BBC. Det sjoveste her er, at vi er langt foran VORES kilde til nyheden - 4thegame.com. De ligger næstsidst på side to, men det er med en "forkert" nyhed. Da jeg nåede til side 10 opgav jeg at lede efter den konkrete nyhed i Google fra 4thegame.com.
Jeg siger ikke at det altid forholder sig sådan her med de nyheder vi præsenterer - det gør det langt fra - men det kan altså godt lade sig gøre at performe "ok" i Google selv med rent genbrugsmateriale. Fodbold er et af de emner hvor der er allermest konkurrence om placeringerne, og særligt på engelsk. Jeg tror resultatet kunne være blevet rigtig, rigtig godt i Google, hvis siden havde været på dansk, og emnet en niche.
Mvh
Peter