Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed (Slippe for at betale SU, trække udgifter fra etc.)?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

1.0 Kan jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed med en seperat konto og bede min arbejdsgiver om at udbetale noget af min løn som konsulentbistand med det formål at holde mig under grænsen for meget jeg må tjene og samtidig få SU og samtidig spare op i min enkeltmandsvirksomhed til dannelsen af et ApS hvor jeg anvender skattefriomdannelse.

1.1 Altså først del er hvorvidt jeg istedet for at få 15.000 i løn per måned (hvilket vil betyde jeg ikke ville kunne få SU), kan får 7.500 i løn, og så fakturerer de sidste 7.500 som konsulentbidrag, og derved godt kunne få SU?

1.2 De penge jeg får ind som konsulentydelse på den seperate konti, hvis jeg undlader at udbetale disse penge skal jeg betale 25% i virksomhedskat, men de resterende penge kan jeg lade stå, og så kan jeg på et senere tidspunkt anvende dem til skattefri virksomhedsdannelse til et ApS, hvor jeg skyder skatten til det øjeblik jeg lukker eller sælger virksomheden. Er dette korrekt? Så hvis jeg opsparer 125k, kan jeg oprette et ApS. Hvad så hvis sælger det 5 år senere, så skal jeg blot betale min personlige trækprocent iskat af beløb?

1.3 Jeg skal betale 25% i virksomhedsskat ved årets udgang af evt. overskud af denne konsulentvirksomhed. Hvordan bliver jeg beskattet når jeg ønsker at trække pengene ud, er det blot min personlige trækprocent af det resterende beløb? Hvis ja, så betyder dette jo at jeg ender med at betale væsentlig mere i skat end hvis jeg blot havde modtaget pengene som A-indkomst i første omgang, er det korrekt forstået?

Eksempel: Overskud på 100k Jeg betaler 25% i virksomhedskat, dvs. 25k. Der er nu 75k tilbage som jeg betalet 50% i personli skat af. Dvs. 37,5k. Jeg har i alt betalt 62,5k i skat fremfor 50k.

1.4 Hvis jeg har denne enkeltmandsvirksomhed hvor der hver måned kommer nogle penge ind for konsulentydelser. Hvad kan jeg trække fra som udgifter her? Kan jeg trække indkøb af bøger, computer, telefonregning, middage fra møde med kunde osv. fra?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Din logik er god nok (men du ville skulle sætte dig noget mere ind i det regnskabsmæssige og virksomhedsskatteordningen), men det er ikke lovligt , så: Nej.

Tilmeldt 29. Jun 09
Skrevet kl. 21:08

Kan du måske forklare lidt nærmere hvilke elementer det er som ikke er lovlige? Jeg har jo en del punkter.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:05

Det er ikke lovligt at starte en virksomhed om omdanne A-indkomst til B-indkomst for at spare i skat og omgå SU-reglerne. Du bærer ikke selv nogen risiko, du arbejder for en arbejdsgiver=under instruktion. Blandt andet (men ikke kun) derfor opfylder du ikke kravene for at blive betragtet som selvstændigt erhvervsdrivende. Yderligere kan din arbejdsgiver blive dømt for at omgå nogle regler, som beskytter dig som lønmodtager ved at ansætte dig på den måde du beskriver i dit indlæg, så heller ikke for dem er det en OK løsning.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:52

Jeg er helt enig med Anette Sand. Det er et bundhamrende ulovligt koncept som i bedste fald kan ligestilles med social bidrageri! FØJIck!

Tilmeldt 29. Jun 09
Skrevet kl. 10:43

Mange lønmodtagere går med tanken og drømmen om at blive selvstændige, og indenfor en del brancher er det da normalt at arbejde som konsulent sideløbende med man også er lønmodtager i et firma - det kan f.eks. være en programmør som laver nogle projekter i sine weekender for andre og sender en faktura for det. Tit og ofte stopper folk måske også helt som lønmodtager og arbejder udelukkende som konsulent, og her vil en logisk kunde tit være ens tidligere arbejdsgiver. Vi er vel enige om at der ikke er noget ulovligt i dette, eller hvad?

Består problemet i at man som konsulent modtager løn og fakturerer et og samme firma? Og er det kun et problem fordi de er den eneste kunde?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:58

Udgangspunktet for vores svar var din ide om at "omlægge" noget af dit lønarbejde til fakturering som konsulentydelser fra din nuværende arbejdsgiver. Den går ikke.

Se dette link som beskriver kravene for at være selvstændig erhvervsdrivende i skattemæssig henseende. http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530&newwindow=true.

Det er som Anette skrev ovenfor noget med hvem der har risikoen, hvem har instruksbeføjelsen mv. Hvis verden var så simpel som du har gjort den til i dit første indlæg var vi alle selvstændige erhvervsdrivende.....

Held og lykke med dit projekt.

Tilmeldt 29. Jun 09
Skrevet kl. 13:20

Tak for linket, det var rigtig brugbart - det var en sådan forklaring jeg ledte efter.

Fra København
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 13:37

Hej.. jeg ved ikke helt om det er det samme jeg nu vil spørge om?.. så må i ilge rette mig..

Jeg arbejder pt. fuldtid som fastansat.. om 1 år vil jeg gerne begynne på en ingeniør uddannelse.

Dvs. jeg begynder at få SU. og jeg overvejer om jeg så skal lave mig et enkeltmandsfirma for at må tjene over de 50.000 om året man ellers kun må når man er på SU..

Nogen der ved om man må det? eller har en bedre løsning?..

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:48

Hej Tim

Det er der ingen problemer i, altså at starte en virksomhed mens du er på SU. Grænsen på 50.000 kr. vedrører moms - om du skal være registreret eller ej. Men du kan tjene noget mere (er det ikke ca. 85.000 kr.) før der bliver problemer i forhold til SU-en.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)