1.0 Kan jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed med en seperat konto og bede min arbejdsgiver om at udbetale noget af min løn som konsulentbistand med det formål at holde mig under grænsen for meget jeg må tjene og samtidig få SU og samtidig spare op i min enkeltmandsvirksomhed til dannelsen af et ApS hvor jeg anvender skattefriomdannelse. 1.1 Altså først del er hvorvidt jeg istedet for at få 15.000 i løn per måned (hvilket vil betyde jeg ikke ville kunne få SU), kan får 7.500 i løn, og så fakturerer de sidste 7.500 som konsulentbidrag, og derved godt kunne få SU? 1.2 De penge jeg får ind som konsulentydelse på den seperate konti, hvis jeg undlader at udbetale disse penge skal jeg betale 25% i virksomhedskat, men de resterende penge kan jeg lade stå, og så kan jeg på et senere tidspunkt anvende dem til skattefri virksomhedsdannelse til et ApS, hvor jeg skyder skatten til det øjeblik jeg lukker eller sælger virksomheden. Er dette korrekt? Så hvis jeg opsparer 125k, kan jeg oprette et ApS. Hvad så hvis sælger det 5 år senere, så skal jeg blot betale min personlige trækprocent iskat af beløb? 1.3 Jeg skal betale 25% i virksomhedsskat ved årets udgang af evt. overskud af denne konsulentvirksomhed. Hvordan bliver jeg beskattet når jeg ønsker at trække pengene ud, er det blot min personlige trækprocent af det resterende beløb? Hvis ja, så betyder dette jo at jeg ender med at betale væsentlig mere i skat end hvis jeg blot havde modtaget pengene som A-indkomst i første omgang, er det korrekt forstået? Eksempel: Overskud på 100k Jeg betaler 25% i virksomhedskat, dvs. 25k. Der er nu 75k tilbage som jeg betalet 50% i personli skat af. Dvs. 37,5k. Jeg har i alt betalt 62,5k i skat fremfor 50k. 1.4 Hvis jeg har denne enkeltmandsvirksomhed hvor der hver måned kommer nogle penge ind for konsulentydelser. Hvad kan jeg trække fra som udgifter her? Kan jeg trække indkøb af bøger, computer, telefonregning, middage fra møde med kunde osv. fra? |
Din logik er god nok (men du ville skulle sætte dig noget mere ind i det regnskabsmæssige og virksomhedsskatteordningen), men det er ikke lovligt , så: Nej.