Meget kan man sige om den store onde Post Danmark, men i dette tilfælde synes jeg ikke de har gjort noget galt. Som jeg har forstået det handler sagen om at de giver storkunder en rabat alt efter hvor meget de køber (altså hvor mange reklamer de skal have omdelt). Altså handler sagen om mængderabat/storkunderabat - noget som jeg er ret sikker på at deres konkurrenter også har med i deres prisstruktur. Det er vel også noget alle større kunder forventer.
Hvis jeg skal indrykke en annonce i den lokale avis forventer jeg da også en bedre pris hvr jeg indrykker to annoncer.
Jeg forstår ikke hvordan det kan være konkurrencehæmmende, og slet ikke hvordan det skulle give forbrugerne bedre priser/mere konkurrence at forbyde Post Danmarks kunder at få mængderabat.
Søren, så burde du måske tage solbrillerne af og læse mere om det den store fæle gør galt..
Lovovertrædelsen består i, at Post Danmark har haft et rabatsystem for direct mail-breve, der er loyalitetsskabende og afskærmer markedet for konkurrenterne. Rabatsystemet gør det dyrt for kunderne at bruge andre leverandører. Dermed bliver det vanskeligt for Post Danmarks konkurrenter at vinde markedsandele.
Det er måske politik på højere niveau, men hvis det var meningen at konkurrenterne skulle have en chance mod postdanmark - hvorfor er de så fritaget for moms på levering af breve og pakker til private?