Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til enkeltmandsfirma!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hilser først på alle herinde.

Jeg er ny i dette her forum og har nu de sidste 3 dage læst og læst om alt muligt herinde for at gøre mig selv bare lidt klogere ang. start af Enkeltmandsfirma... Puha der er rigtig mange ting at lære Har da fået lidt mere viden, men synes det kun er lidt her og lidt dér så derfor dette indlæg.

Har så også en masse spørgsmål ang. overstående emne... Da jeg har så mange forskellige spørgsmål vidste jeg ikke rigtig hvilken tråd jeg skulle henvende mig, så det blev til denne her tråd.

Håber ikke det er helt forkert, ellers må i sige til og jeg skal prøve at finde nogle mere passende tråde til mine spørgsmål.

Mit navn er Rasmus, udlært Rustfast Kleinsmed men har ingen interesse for det længere. Har så i tankerne at jeg gerne vil starte som selvstændig kurer-service hos Budstikken da jeg har en stor interesse for biler og at køre dem selvfølgelig, så kommer et af det nok meste kendte ord "MEN" jeg har desværre ikke nogen kapital til at starte op for til varevogn og div. ting som skal til for at kunne starte op (under 100.000,-) skal der bruges til etabeleringsbudget.

Hvad er den bedste måde at tackle det her med hensyn til lån til opstart? Skal man snakke med banken eller findes der andre som låner ud til sådan en som mig som gerne vil igang men ikke har pengene?

Hvad med varevognen? Kan den leases når får et kørsels behov mellem 80-150.000km om året, min forståelse kan det bedst betale sig at lease en bil da jeg så ikke selv står for reparationer på bilen hvis der skulle ske noget med bilen(operationel leasing).

Hvad så med leasing ydelsen på f.eks 5000 incl. moms, forsikring/vægtafgift/reklame folie til bilen(fuld indpakning), Diesel/Navigation/telefoni/internet kan det trækkes fra og hvordan/hvorfor? Kan jeg bare gemme alle kvitteringer og så trække det fra i skat året efter?

Afskrivningen har jeg forsøgt at forstå mig på men uden held?  Eks. firmabil til 200.000kr 25% afskrivning det første år osv.osv. Menes der så at jeg yderligere kan trække 50.000kr fra mere i skat på firmabilen plus alt det andet som jeg har skrevet ovenfor?

Beskatning af firmabil er det så f.eks 40% i skat af de resterende 150.000kr efter afskrivning dvs. at jeg så skal betale 60.000kr i skat på firmabilen? hvis det sådan kan jeg ikke forstå hvorfor der så er noget der hedder afskrivning de udligner jo nærmest hinanden?  Eller har jeg bare den helt forkerte forståelse af det??

Så er der jo momsen!  Har forstået det sådan at hvis jeg f.eks køber et eller andet til 10.000kr plus moms kommer jeg af med 12500kr men for de 2500kr tilbage igen efter f.eks 3 månder, hvorfor så betale moms når jeg alligevel for det tilbage igen???

F.eks min indkomst ville være på ca 40.000kr ex moms. for jeg så 50.000kr men skal betale de 10.000kr tilbage igen??

Håber i kan forstå hvad jeg har skrevet og det er sikkert ikke første gang i skal besvare sådan nogle spørgsmål, men jeg er en af dem som skal have skåret det ud i PAP desværre og samtidig med jeg er helt ny i det her!

Jeg takker for jer der har taget jer tid til at læse mit indlæg og håber da der er nogen som kan hjælpe mig. Har jo læst forskellilge indlæg her på siden men jeg forstår det stadig ikke

Mvh

Rasmus Herkild

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 01:09
For at tage de praktiske ting - finansieringen ville jeg starte i banken. Sørg for at have gjort dit papirarbejde inden dog ;).

Med hensyn til varevognen, er der to muligheder - jeg har illustreret med eksempler for at gøre det lidt nemmere at forstå:
1. mulighed
Du køber varevognen selv - og står selv for reparationerne osv. Alle udgifter i forbindelse med bilen (ekskl. det beløb du køber den for) kan du trække fra i skat - lad os sige du køber bilen for 100.000 - så kunne dit endelige regnskab se sådan ud:
200.000 i indtægter
50.000 i brændstof
10.000 i reparationer
10.000 i forsikringer og vægtafgift
25.000 i afskrivninger på bilen
Dvs. at der er 105.000 tilbage til dig selv, som du skal betale skat af. Afskrivningerne beregnes som en procent ud af bilens anskaffelsessum minus allerede foretagne afskrivninger - dvs. at år 2 kan du kun trække (100.000-25.000) x 25% = 18.750 fra i skat.

2. mulighed
Du leaser bilen for 4.000 om måneden og står ikke selv for reparationer - så vil regnskabet se således ud:
200.000 i indtægter

50.000 i brændstof
48.000 i leasing

10.000 i forsikringer og vægtafgift
Dvs. at der er 92.000 tilbage til dig selv som du skal betale skat af. Du har ikke mulighed for at trække afskrivninger fra - da det teknisk set ikke er din bil.

Med hensyn til beskatning af fri bil, kommer det kun på tale, hvis du bruger bilen privat. Hvis du gør det - tager Told&Skat udgangspunkt i bilens nypris og beregner din skat som en procent ud af det (hvor høj den er, kommer an på hvor høj prisen er).

Med hensyn til moms - så er udgangspunktet, at den der sælger til dig opkræver momsen for Told&Skat - tilsvarende opkræver du den for de ting du sælger. Du opgør så (typisk hver 3. måned) forskellen mellem hvad du har opkrævet og hvad du har momsfradrag for - og afregner differencen med Told&Skat. Der er ikke i alle tilfælde at du har fradrag for den moms du har betalt - som eksempel kan nævnes at personaleudgifter som udgangspunkt ikke er fradragsberrettigede - såsom mad og forplejning. For at du overhovedet har fradrag for moms - kræver det at det er firma-relateret, samt at du er momsregistreret.

Med hensyn til leasingafgiften har du som udgangspunkt fuldt fradrag for momsen som momsregistreret, hvis du alene bruger den erhvervsmæssigt - og ligeså hvis du bliver beskattet af fri bil ved privat kørsel. Du kan alternativt føre kørebog over hvornår du kører privat og hvornår du kører erhvervsmæssigt - og så har du fradrag for den del, du anvender den erhvervsmæssigt.

Håber det gav mening - og hjælper dig videre. Og ja - du skal gemme alle kvitteringer - og så lave et regnskab over det til næste års selvangivelse.
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 01:31
Hej

Ikke for at være lysseslukker men du kan på ingen måde lease en varevogn for kun 4.000 kr pr. måned med et kørselsforbrug på 80.000 til 150.000 km pr. år der skal du nok op i 12.000 -16.000 kr pr. måned for bilen vil meget hurtig falde betydeligt i værdi, tænk bare på efter 4 år vil den have løbet mellem 320.000 og 600.000 km det er der ikke mange biler der kan holde til samtidig med de køres hårdt som er standart kørslen som bud i kbh. fuld knald på 24/7 bremser kun for at læsse af og på, alle andre må løbe for livet.

desuden vil jeg anbefale dig at kontakte nogen af de vognmænd der eks. køre for De Grønne Bude, A-WAY.dk, Landstrygeren, TS og nogen andre vognmænd der også køre med mindre biler, gør dette for at få at vide hvor meget de OMSÆTTER for, ikke hvad de tjener, en vogn SKAL indkøre mellem 40.000 og 75.000 kr HVER måned for at du kan leve af det - tro mig har været der.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:55
Jeg vil slet ikke anbefale nogen at køre for divers kurer firmaer

Måske hvis du på et tidspungt kommer godt igang med andre kunder og du så mangler lidt omsætning i en periode kan du køre som afløser

Men som eneste kunde er det bare en stor risiko

Tænk på de krav di stiller? Navigation (Som du SKAL købe af budstikken)15.000 kr bla.

Her tjæner de da nok de første penge på dig - Men det er hvad det er

Det du tjæner kommer bare aldrig til at modsvare din invisteringer - eller arbejdstid  

Men det er jo dit eget valg - jeg er bare ikke helt vild med ideen

Angåend Leisng af bil

Det tror jeg ikke du får svært ved Budstikken har nogle glimrende løsninger

Du kan faktisk leise bilen af dem

Så de tjæner både på det du køre samt indtækten på bilen oven i at du ikke får løn

Og husk hvis du bliver syg skal du selv betale for afløseren

Det vil sige ikke bare får du ingen løn du skal også betale den anden Chaufør for at køre

Og Når regningen går den vej er beløbet noget jo altså støre

Nå men jeg syntes ikke rigtigt jeg får svaret på spørgsmålene så jeg må heldere holde

Men igen jeg tror at det er en dum ide - Men når du kommer igang vil jeg da godt høre lidt mere om foreholdene

Hold og lykke med det

Tilmeldt 23. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:00
Tak for jeres svar...

Har været inde og snakke med Odense Erhvers rådgiver i dag og det gik rigtig godt, som det ser ud med alle de oplysninger ser det godt ud!

Har også fået indhentet et tilbud på leasing af ny Transporter T5 104hk til 4000 incl. moms i 36 mdr med en udbetaling på 50000 incl moms og tilbage er der så 43750kr incl moms. efter 3 år.

I sidste ende kommer jeg op i et beløb som svare til omkring 237500kr incl moms. 178125kr ex moms.

Lyder det fuldstændig helt hen i vejret? Kan det gøres bedre på en anden måde??

Jeg står selv for reparation/service ovs...

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 17:58
Hej

En ny Transporter T5 104hk som du samlet skal give 237500kr incl moms for så kan det ikke betale sig ikke selv at købe bilen for hvis dit projekt slår fejl så kan du altid sælge bilen og få lidt for den modsat er det en lang udgift for dig at indgå en 3 årig aftale særligt når det er uden service og rep. aftale.

Jeg ville bestemt ikke gøre det og husk på jeg har været vognmand før, min første vogn var en 12 år gammel mercedes 310 til bare 22.500 plus moms. Den vogn kørte i firmaet i al den tid jeg var i gang, alle mine vogne var betalt KONTANT uden lån, og skal du af med 4.000 i leasing plus rep og service som du skal overholde jv.f. aftalen, have navigations anlægt evt. taxameter radioanlæg så skal du af med yderliger 50.000 kr.

Mit grundlag da jeg begyndet i sin tid var alt alt for dårligt, jeg haved 3 kunde aftaler, som det eneste, jeg fandt hurtigt ud af at få fat i nogen avisruter, reklameture, køre morgenbrød, alt det der er vildt ringe at køre med, men jeg overlevede, takke være at jeg kunne bruge 20 timer om dagen i mit firma, og at min bror var villig til GRATIS at hjælpe mig den første svære tid.

Skulle jeg begynde i dag så er det på en helt anden måde.

Jeg ville begynde med at ringe rundt til diveres transport firmaer, budcentraler og tilbyde at de kan bruge min service som ekstra vogn i presset perioder og køre til min EGEN pris ikke deres, de presser prisen alt de overhoved kan, men du er lidt heldig lige pt. fordi der er så stor mangel på arbejdskraft i alle fag, så er det lidt mere gunstige forhold, frem for da jeg begyndte hvor der var alt for mange vogne på gaden.

Jeg vil håbe du får tid til at runde amino fra tid til anden og fortælle hvordan det går med dit projekt jeg vil gerne følge med i det.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 22:15
Du har ret - Det er helt ud i hampen det du er igang med

Der er en grund til at de vil have dig som selvstændig vognmand - frem for lønmodtager

(Som selvstændig har du ingen rettigheder)

Du vil invistere 350.000 kr i en forretning - er det fair nok

(Men så gør det i min)

Du har kun EN Kunde - Hvad hvis kunden ikke er tilfreds med din indsats?

Så mister du 100% af din omsætning - og har bare en gæld på 350.000 kr at slås med

Jeg vil gå så langt som til at sige at du vil have støre omsætning / indtækt ved at arbejde for mig

Hvis du sender mig en PM med dit nummer skal jeg nok ringe til dig og uddybe hvorfor det er en dårlig ide du har fået

Jeg håber du vil lytte til gode råd inden det bliver for dyrt for dig - og ellers vil jeg allgevel godt høre om det

Og husk.: Det er ikke en Skam at være selvstændig - Men det er heller ikke en fordel!!!

hvad med omkostning til revisor? eller omkostninger til inkosso

Har du tænkt på Fraktføreansvarsforsikring? selvrisiko ved fraktføransvar - produktansvar?

Send mig en PM med dit nummer så ringer jeg til dig - Med de bedste håb "Om en fremtid"

Tilmeldt 31. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:50
hej jeg ville høre om det er god ide og starte i budstikken,er lidt forvirret over det,eller om du har en bedre sted?håber du/i kan hjælpe mig med det..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)