hej Jeg har efterhånden PRØVET at sætte mig rigelig ind i det teoretiske med hvordan man opretter et firma (enkeltmandsvirksomhed) der er stadig nogle punkter jeg er lidt i tvivl om (så nogen vil nok mene jeg ikke har sat mig godt nok ind idet:-) ): jeg arbejder fast for et firma og ved siden af har bibeskæftigelse og i den forbindelse vil oprette et firma bibeskæftigelsen består i jeg modtager konsulent løn (50k-100k årligt) som udbetales som b-indkomst. ansvarsmæssigt er jeg dækket ind dækket ind. jeg må eftersigende kun tjene op til 50% af min hovedbeskæftigelse (hvorfor egentlig ikke mere??) er det fordi jeg tjener mere end 50k om året det er "nødvendigt" at oprette firma - for ellers kan man jo godt trække div udgifter fra. og hvor er det en ide at lade sig moms registre?? jeg har tænk mig at lade indkomsten blive i firmaet, evt trække lidt ud til privat, og så geninvestere penge i andre ting (fx aktier mm) skal man melde sig til VSO i det tilfælde? godt være det er simple spg men kan ikke rigtig finde svar på det.
|
asgerbasker:er det fordi jeg tjener mere end 50k om året det er "nødvendigt" at oprette firma - for ellers kan man jo godt trække div udgifter fra. og hvor er det en ide at lade sig moms registre??
Hvis du tjener mere end 50.000 /år (gælder ikke almindelig lønmodtager), skal du momsregistreres - sådan er dét :-)