Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er det korrekt forstået?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

Jeg har efterhånden PRØVET at sætte mig rigelig ind i det teoretiske med hvordan man opretter et firma (enkeltmandsvirksomhed) der er stadig nogle punkter jeg er lidt i tvivl om (så nogen vil nok mene jeg ikke har sat mig godt nok ind idet:-) ):

jeg arbejder fast for et firma og ved siden af har bibeskæftigelse og i den forbindelse vil oprette et firma 

bibeskæftigelsen består i jeg modtager konsulent løn (50k-100k årligt) som udbetales som b-indkomst. ansvarsmæssigt er jeg dækket ind dækket ind.

jeg må eftersigende kun tjene op til 50% af min hovedbeskæftigelse (hvorfor egentlig ikke mere??)

er det fordi jeg tjener mere end 50k om året det er "nødvendigt" at oprette firma - for ellers kan man jo godt trække div udgifter fra. og hvor er det en ide at lade sig moms registre??

jeg har tænk mig at lade indkomsten blive i firmaet, evt trække lidt ud til privat, og så geninvestere penge i andre ting (fx aktier mm) skal man melde sig til VSO i det tilfælde? 

godt være det er simple spg men kan ikke rigtig finde svar på det.

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 11:11

asgerbasker:
er det fordi jeg tjener mere end 50k om året det er "nødvendigt" at oprette firma - for ellers kan man jo godt trække div udgifter fra. og hvor er det en ide at lade sig moms registre??

Hvis du tjener mere end 50.000 /år (gælder ikke almindelig lønmodtager), skal du momsregistreres - sådan er dét :-)

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:22

Michael Kjeldsen:
Hvis du tjener mere end 50.000 /

Ikke tjener men omsætter for mere end 50.000 over 12 måneder...

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 11:27

Korrekt - tak for udspecificeringen Smile

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 11:34

tak for de hurtige svar:-)

har i evt bud på de øvrige spg. tak:-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

asgerbasker:
jeg arbejder fast for et firma og ved siden af har bibeskæftigelse og i den forbindelse vil oprette et firma 

Om du skattemæssigt vil blive betragtet som selvstændig afhænger af karakteren af de bibeskæftigelse.

asgerbasker:
jeg må eftersigende kun tjene op til 50% af min hovedbeskæftigelse (hvorfor egentlig ikke mere??)

Vrøvl - tjen løs

!

asgerbasker:

Det er kun hvis du har momspligtig omsætning du skal registreres for moms når der er udsigt til at du passerer grænsen på 50.000 kr.

Hvis du får det som løn skal du ikke momsregistreres.

asgerbasker:
jeg har tænk mig at lade indkomsten blive i firmaet, evt trække lidt ud til privat, og så geninvestere penge i andre ting (fx aktier mm) skal man melde sig til VSO i det tilfælde

VSO vil være oplagt - men du skal være opmærksom på at der i VSO er restriktioner for hvilke typer papirer du kan investere i.

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 11:51

hey!! det var virkelig super svar:-)!! tak!

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 11:55

momspligtig omsætning...hvad vil det sige/lægger der i det?? jeg yder en en freelance service hvor jeg er konsulent, vil svare til at hvis jeg arbejdede som skolelærer ville jeg tage til en skole der manglede lærer og udfylde en vikar funktion.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 00:02

asgerbasker:
momspligtig omsætning...hvad vil det sige/lægger der i det??

En omsætning af varer eller  som er underlagt moms efter momsloven. Det er ikke alle varer eller ydelser som er underlagt moms og dermed medfører pligt om registrering ved en omsætning på 50.000 kr. over 12 måneder.

asgerbasker:
jeg yder en en freelance service hvor jeg er konsulent, vil svare til at hvis jeg arbejdede som skolelærer ville jeg tage til en skole der manglede lærer og udfylde en vikar funktion.

Med dit eksempel vil jeg rejse tvivl om hvorvidt der er tale om du er selvstændig erhvervsdrivende i skatteretlig henseende men derimod honorarmodtager.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530&newwindow=true

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 10:25

hej, det var et rigigt godt link!!

men efter et at læst det igennem er jeg selv blevet ret meget i tvivl - lyder jo som om jeg er honorarmodtager. (selv om jeg arbejder for forskellige firmaer.) har ringet til skat men de er MEGET løse i deres svar og bad mifg sende en mail med specifikke oplysninger.

men vil det så sige jeg ikke kan oprette et enkelmandsfirma??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)