Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling af miljørigtig emballage concept hos Sushi & Wok

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Vi leger med en ide om udvikle et miljø rigtigt emballage concept. Måske der nogle her der kan hjælpe?

Hvis det kunne lykkedes så kunne vi være med til at aflaste miliøet for tusindvis af plastik takeaway bakker, og samtidig skabe en god marketings værdi, og  inspirere andre til at tænke miljørigtigt.

Ideen kunne være at folk selv skulle tage emballage med.

De kunne så leje, eller købe en flot træ eller plastik take away box. Måske betale  100kr i depositum.

De kunne så beholde den flotte japanske box, komme tilbage med den, eller få den fyldt op.

Der skal selvfølgelig så også være en belønning til den miljøbevidste kunde, der kommer tilbage og får fyldt op. ... De kan også bare ringe og sige de kommer med en box, så laver vi det bare klar i en anden box som byttes når de kommer.

Eller de kunne komme tilbage og få 110kr for den, da de 10kr. er penge vi sparer i emballage udgift.

Vi sparer jo en del emballage udgifter, og de penge kunne bruges til at belønne kunden, med noget ekstra sushi, eller andet.

Man kunne også tænke sig andre belønninger, at boxen fungerede som rabat klippekort, spis for 500kr og behold boxen, eller få en gratis menu, pose hjemmelavede chips, dessert eller andet.

Kunne dette fungere?

Venlige hilsner fra Sushi & Wok

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 20:54

SUPER idé...

Specielt det med at belønne.

Du spørger om det holder - du har selv leveret de gode argumenter for at det gør...

Jeg har ikke lige drevet sushi restaurant, så kan desværre ikke komme med argumenter imod.

Jeg kan kun sige, at jeg som kunde ville opleve det som en fantastisk service hvis jeg kunne få en lækker æske, skåne miljøet OG få rabat, bonus-sushi, eller lign.

Jeg syntes at idéen om at give et ekstra stykke, eller noget i den stil er rigtig god. Men det er også fordi jeg altid er sulten efter lidt mere end hvad standard menuen indholder, og tager den til 2pers, hvor der så er lidt for meget...

Nok om mig - løsningen er måske at man får et gavebevis på 10-15 kr. hver gang man bruger boksen. Så kan man selv om man vil have et ekstra stykke, spare sammen til en gratis menu, eller lign. Det kan samtidig være med til at få folk til at komme igen og igen, og at vælge netop jer når de skal have sushi.

Man kan sammenligne konceptet lidt med brobizz... Man skal betale et depoitum for et remedie, som gør det bedre/nemmere/mere miljøvenligt for jer - tilgengæld får man en form for rabat.

Der er helt sikkert også nogle der aldrig får leveret boksen tilbage.. Og dermed har i jo også en ekstra indtjening.. :)

Men god vind med det! Jeg kan kun forestille mig at det kan blive et hit. Bare i får det kommunikeret rigtigt til jeres kunder. Det skal ikke være når folk står og betaler at man siger "Hey, vil du forresten ikke have en æske til 100,- ekstra..." ;-) I ved heeelt sikkert hvad jeg mener.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 21:01

Hej jeg vil da haabe at i finder en løsning paa at undgaa alt det skide emballage.

Lyder som en sjov idee i har gang i.

mvh anders

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:13

Det er rigtig godt tænkt.. det eneste er, at hvis folk lejer en takeawayboks som de skal aflevere igen, for at få depositum tilbage.. så hopper de nok lige i bilen for at køre ned og aflevere boksen, for hvem gider slæbe rundt på en trækasse og man bor måske ikke i nærheden.. og bilen sviner garanteret meget mere end emballagen gør!

Det rigigt gode ved ideen er jo, at man måske vil komme til at købe mere hos jer end man ellers ville have gjort.. for hvis man alligevel skal ned at bytte, kommer man lige til at købe et-eller-andet med tilbage.

Alternativt forskes der jo rigtig meget i miljøvenlig og biologisk nedbrydelig emballage til fødevarer.. Jeg har garanteret en masse brochurer liggende, jeg kunne finde frem en dag jeg keder mig, fra forskellige emballagemesser - hvis i kan bruge det til noget? Men så snakker vi jo engangsemballage og ved ikke, om det er uden for jeres ønsker?

Jeg tror, i ville blive nød til at have begge dele - ellers ville i nok miste nogle kunder - både dem der synes 110 kr er for mange penge og dem som måske ikke lige har mulighed for at bytte boks/tage egen emballage med, fx. turister.

Alternativt kunne i jo tilbyde en miljøvenlig emballage - og sige til kunden, at hvis de selv tager emballage med at hente maden i, så giver i 10 kr. til en miljø-organisation.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 09
Skrevet kl. 23:01

Tak til alle

Vi vil da meget gerne høre om miljørigtig emballag. Efter hvad jeg har hørt skulle de stadig være meget dyrere. Jeg ved så heller ikke om der overhovedt findes noget der kan anvendes til vores formål. Men det er helt klart værd at undersøge.

Ja det skal selvfølgelig kun være et alternativ til den sædvanelige engangs emballage.

Fra Kolding
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 83
Fra  Emballage Bureauet Skrevet kl. 22:05

Konceptet med et depositum for en langtids emballage er kendt og i levende live hos en af jeres restaurations konkurrenter - måske er det der du har inspirationen fra.

Jeg vil tro, at det holder i metropolerne hos en målgruppe, som er enlige eller unge par. På et volumenmarked holder det ikke, du vil miste salg til de kunder som kun kommer én gang eller ikke ofte - dvs spontant køb og en væsentlig målgruppe: forretningsfolk.

Hvis du ønsker miljøvenlig emballage skal du overveje hvorfor miljøvenlig:

1. signalværdi overfor din målgruppe og dermed et salgsargument
  2. brandværdi som afspejler din virksomheds ID, vision eller mision

Hvis det er 1 vil du ende med at snyde din målgruppe eller gå konkurs. Der er masser af miljørigtig emballage på markedet idag - det ser bare ikke sådan ud. Tag foreksemple de fleste burger kasser og pomfrites poser - de er produceret i karton/ papir med et højt indhold af genbrugsfibre. Dvs de er faktisk miljørigtige! Men hvad er miljørigtig??? Jeg mener at fremtidens emballage forpligtigelser overfor miljøet ikke kan gøres op i materialet alene. Du skal kigge på råvare, transport, måden man genbruger råvaren og bortskaffer den, produktionsmetode, osv - det er summen heraf som er afgørende. Kig på CyclusOffset fra Dalum papirmølle - det er et fantastisk koncept hvor alt omkring råvaren er dokumenteret. Man kunne blive helt glad for at spise en Big Mac hvis den var pakket ind i Cyclus Offset :o) Omvendt ønsker du at lave en emballage som udstråler miljøvenlighed bliver den ofte for dyr i produktion eller også bedrager skinnet.

er du udeefter pkt 2. har du en spændende pioneer opgave foran dig. Men så bør du kigge på hele dit forretnings koncept - hvis din mad eller andet strider imod et miljørigtigt image, falder du igennem. Omvendt er det super interesant at forfølge. Min uvildige holdning er at støbepap i et gennembearbejdet design ligger lige for - til den virksomhed som er klar til miljøvenlig råvare, produktion, emballage og bortskaffelse. i DK har vi ecoXpac til de specielle og anderledes løsninger og Hartmann til masse produktionen som f.x. æggebakker.

Jeg stiller mig gerne tilrådighed for sparring og tips.

go vind med projektet!

Dan Kjærsgaard
Emballage Bureauet ApS - 60609144 - www.embu.dk

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 09
Skrevet kl. 14:00

Tak

Nej jeg kender ikke stedet med et lignende concept, vil du oplyse mig det?

Det skulle Selvfølgelig kun være et alternativ til engangs emballagen.

Så jeg ikke rigtig hvordan jeg skulle snyde min målgruppe med at have et alternativ?

Kender du evt produkt, eller om det findes i Dk, som den sushi pap bakke du ser på denne hjemmeside?

http://www.yushi.com

Fra Kolding
Tilmeldt 19. May 09
Fra  Emballage Bureauet Skrevet kl. 19:31

Dan Kjærsgaard

Fra Kolding
Tilmeldt 19. May 09
Fra  Emballage Bureauet Skrevet kl. 19:33

Man skal selvfølge redefinere begrebet emballage hvis man vil putte en Tiffin i den kategori. Men Det var jo de gode gamle egyptere som startede med deres potter til at handle krydderier mv. Så hvorfor ikke en Tiffin?

Dan Kjærsgaard

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 20:29

Osted mejeri bruger enbalage, der når det bliver brændt bliver til kalk og vand. 

Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)