Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Østaftalen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan forstå at Østaftalen er ophørt i Maj måned - det er en god nyhed så vidt jeg kan forstå.

Betyder det at jeg kan hive en Polak til Danmark for at arbejde med hvad som helst og betale ham markedsprisen uden at få fagforeninger på nakken?

Er der nogen der har en ide om hvad sådan en polak koster i timen i så fald? Han skal bare kunne køre en bil og snakke engelsk.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 23:34

Formuleringen .................

Trist læsning. Både som dansker, og som dansk lønmodtager.

Jeg tror faktisk også en polak finder formuleringen uheldig.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 02:17

Jørgen Olsen:
Betyder det at jeg kan hive en Polak til Danmark for at arbejde med hvad som helst og betale ham markedsprisen uden at få fagforeninger på nakken?

Hvor dumt kan man udtrykke sig...du tale som om at det er en handelsvare....shame on you boy....

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 12:21

I to kunne sikkert holde et rigtig hyggeligt te-selskab - god fornøjelse.

Utroligt man ikke kan stille et reelt spørgsmål uden at folk der ikke kender svaret melder sig på banen for at dømme én.

Jeg mener nu det ville være fantastisk for alle parter hvis jeg kunne overbyde de polske arbejdsgivere i pris og dermed gøre det attraktivt for polakker at komme og arbejde i Danmark.

Nu er Polen selvfølgelig kun et eksempel - jeg ved ikke om de er mest konkurrencedygtige lige nu.

Der er mange projekter der ikke kan realiseres fordi lønningerne får sidste linie i driftsbudgettet til at gå i rød - så er det da meget logisk at tænke i andre baner f.eks. at hente arbejdskraft hvor den er billigst.

Kan det lade sig gøre skal I ihvertfald ikke have ondt af den importerede arbejdskraft - I skal have ondt af alle de danskere der mister deres jobs som følge af denne konkurrence.

Henter man f.eks. håndværkere hjem fra Polen har folk en forventning om at det skal være billigt - hvorfor skulle man ellers bruge dem? Man må jo forvente at en dansk håndværker har bedre kendskab til danske standarder og bedre til kommunikation herhjemme idet dansk er modersmålet.

Men tilbage til emnet. Jeg er interesseret i at vide om Østaftalens ophør i maj betyder at man ikke længere behøver bøje sig for danske fagforeninger vedr. f.eks. polsk arbejdskraft.

Selvfølgelig er arbejdskraft en handelsvare - jeg tror du skal lave et reality-check.

/Jørgen Olsen

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 18:28

Jeg mener principielt også det ville være ok at give dem 50-75kr. i timen hvis de får 15 i Polen, men Østaftale eller ej, tror jeg fagforeningerne kan gøre livet rigtig surt for dig.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)