Hej Jeg har en relativt nystartet enkeltmandsfirma, er ret blank rent skattemæssigt, og har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få besvaret her...
Jeg er læge, er ansat på et hospital, og min enkeltmandsvirksomhed underviser sideløbende på medicinsk faglige kurser for nystartede læger. Disse kurser bliver arrangeret af en anden arbejdsgiver end min hovedarbedsgiver, og jeg fakturerer løbende for mine ydelser. Desuden er jeg med til at opbygge det faglige indhold i disse kurser, heriblandt forarbejdning af tekster, billedmateriale, etc...
Jeg har sidste år anskaffet mig en laptop som arbejdscomputer, men den har kostet mere end grænsen for straksafskrivning. (den kostede 14683,- ex moms) Den er kommet ind i mit momsregnskab, men jeg er i tvivl om hvorledes den skal afskrives i min selvangivelse, og i hvilken rubrik. Som jeg forstår det, kan jeg afskrive 25% af udgiften hvert år, men er det 25% af prisen med eller uden moms, og i hvilken rubrik skal det anføres ?? (321 vareforbrug, 323 salgsfremmende udgifter, 326 regnskabsmæssige afskrivninger, eller 354/356 afskrivning af driftsmidler/småaktiver??) -Og eftersom jeg omsætter for under 300.00/år, skal jeg så overhovedet bruge rubrik 320-335 ?? Faktisk er det sådan, at jeg kun har omsat for 9000,- sidste år, så jeg rent faktisk har underskud på regnskabsåret 2008, og derfor ikke skal betale nogen b-skat, men hvor anfører jeg det ?? Jeg synes ikke vejledningerne på www.skat.dk er helt entydig omkring dette...
Udover mit 2008 regnskab, har jeg her i 2009 planer om at anskaffe en firmamobiltelefon med eget nummer, som ikke skal bruges privat. Kan udgiften til mobilen + forbrug på firmaets nummer trækkes fra uden videre, og hvor skal det registreres ....
Jeg håber nogen af de kloge mennesker herinde kan hjælpe mig lidt igennem rubrikjunglen... MVH Docjesper |
Spørgsmålet er om der i det hele taget foreligger selvstændig erhvervsvirksomhed eller om der ikke reelt er tale om et lønmodtagerforhold i det du ikke arrangører de kurser som du står for. Umiddebart på baggrund af de oplysninger, du har givet i tråden vil jeg anbefale dig at læse
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716030&vId=201738&i=3#i1716030