Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til selvangivelse 2008, Afskrivning af computer mm.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en relativt nystartet enkeltmandsfirma, er ret blank rent skattemæssigt, og har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få besvaret her...

Jeg er læge, er ansat på et hospital, og min enkeltmandsvirksomhed underviser sideløbende på medicinsk faglige kurser for nystartede læger.

Disse kurser bliver arrangeret af en anden arbejdsgiver end min hovedarbedsgiver, og jeg fakturerer løbende for mine ydelser.

Desuden er jeg med til at opbygge det faglige indhold i disse kurser, heriblandt forarbejdning af tekster, billedmateriale, etc...

Jeg har sidste år anskaffet mig en laptop som arbejdscomputer, men den har kostet mere end grænsen for straksafskrivning. (den kostede 14683,- ex moms)

Den er kommet ind i mit momsregnskab, men jeg er i tvivl om hvorledes den skal afskrives i min selvangivelse, og i hvilken rubrik.

Som jeg forstår det, kan jeg afskrive 25% af udgiften hvert år, men er det 25% af prisen med eller uden moms, og i hvilken rubrik skal det anføres ?? (321 vareforbrug, 323 salgsfremmende udgifter, 326 regnskabsmæssige afskrivninger, eller 354/356 afskrivning af driftsmidler/småaktiver??)

-Og eftersom jeg omsætter for under 300.00/år, skal jeg så overhovedet bruge rubrik 320-335 ??

Faktisk er det sådan, at jeg kun har omsat for 9000,- sidste år, så jeg rent faktisk har underskud på regnskabsåret 2008, og derfor ikke skal betale nogen b-skat, men hvor anfører jeg det ??

Jeg synes ikke vejledningerne på www.skat.dk er helt entydig omkring dette...

Udover mit 2008 regnskab, har jeg her i 2009 planer om at anskaffe en firmamobiltelefon med eget nummer, som ikke skal bruges privat.

Kan udgiften til mobilen + forbrug på firmaets nummer trækkes fra uden videre, og hvor skal det registreres ....

Jeg håber nogen af de kloge mennesker herinde kan hjælpe mig lidt igennem rubrikjunglen...

MVH

Docjesper

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:31

Spørgsmålet er om der i det hele taget foreligger selvstændig erhvervsvirksomhed eller om der ikke reelt er tale om et lønmodtagerforhold i det du ikke arrangører de kurser som du står for. Umiddebart på baggrund af de oplysninger, du har givet i tråden vil jeg anbefale dig at læse

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716030&vId=201738&i=3#i1716030

Tilmeldt 20. Jun 09
Skrevet kl. 22:43

Hmmm, jeg har overvejet, at det forholder sig sådan, men vil det have nogen konsekvens ifb indberetning af skat/afskrivning af mine driftsmidler ??

(Fraset at jeg skal registrere honorarer under rubrik 12 ??)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:06

docjesper:
men er det 25% af prisen med eller uden moms,

det er ex moms.

docjesper:
-Og eftersom jeg omsætter for under 300.00/år, skal jeg så overhovedet bruge rubrik 320-335 ??

DU skal ikke udfylde felterne

docjesper:
så jeg rent faktisk har underskud på regnskabsåret 2008

I rubrikken resultat af egen virksomhed

Tilmeldt 20. Jun 09
Skrevet kl. 08:34

Tusind tak for svaret.

Hmmm, nu kommer jeg til at tænke på, at når jeg i 2008 har indtægter for 7720,- (ex moms) og udgifter for 14683,- (ex moms), men kun må afskrive 25% af udgifterne (3670,-), er resultatet af min virksomhed vel et overskud på 4050,- og ikke et underskud på -6963,- (som jeg først havde beregnet) ???

Er det korrekt forstået??

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:08

docjesper:
Er det korrekt forstået??

Ja

Husk at du næste år kan afskrive resten under forudsætning af at du ikke køber flere driftsmidler som får afskrivningsaldoen op over grænsen på 12.300 her i 2009

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 11:15

Hej Tommy.

Jeg mener - dog uden at være sikker - at du kan komme "uden om" omtalte lønmodtagerlignende forhold, hvis du afgiver og modtager betaling jfr. tilbudsgivning. Er der nogle omstændigheder, der gør at det er en fordel for dig at være selvstændig fremfor lønmodtager? Skattemæssigt er det vel det samme?

Ligeledes vil jeg mene, at det kan være en fordel at vente med afskrivning af din computer til der er overskud i virksomheden.

Hvad siger Klovn?

Mange hilsner Miriam

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 11:19

Hmm . . . Jeg foreslog det faktisk ikke som svar, ved ikke lige hvor det kom fra!

Tilmeldt 20. Jun 09
Skrevet kl. 14:22

Tak for input.

Jeg ved ikke, om jeg har flere fordele som selvstændig vs. honorarmodtager, jeg er som sagt temmelig grøn på dette område.

Det eneste, jeg reelt "har brug for", er muligheden for at kunne trække moms fra de arbejdsredskaber, jeg benytter til mit undervisningsbijob (computer, software, mobilt internet, telefon, faglitteratur, evt. kamera), og muligheden for at afskrive/fradrage dem i mit skatteregnskab.

Hvis min indtægt som honorarmodtager er  ligestillet med den indtægt jeg ville få som selvstændig erhvervsdrivende, og jeg har de samme muligheder for ovenstående fradrag og momsregnskab, har jeg dybest set intet ønske om at komplicere mit regnskab mere end højst nødvendigt.

PS: min forventede årsindtægt kommer at ligge omkring de 55000-60000 (ex moms.)

Kan I komme på nogle indlysende fordele i min situation ved at være selvstændig erhvervsdrivende frem for honorarmodtager??

På forhånd tak

Docjesper (ikke Tommy ;-) )

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:49

Hej

Så let er det desværre ikke at fraskrive sig et "lønmodtagerlignende forhold" (Miriams indlæg). Personskatteloven beskriver forhold, der både taler for og mod A-indkomst / B-indkomst. Det er ikke sort og hvidt. Det bliver en helt individuel afgørelse fra SKATs side.

A-propos SKAT:

SKAT har lavet en pjece om emnet:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530

B-propos:
Og der er mere hvor dét kom fra:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1715985&vId=201738

Det kan have stor betydning for skattebetalingen, om man er erhvervsdrivende eller lønmodtager. Erhvervsdrivende har langt større og sjovere adgang til skattefradrag. Derudover kan en selvstændig f.eks. lade sig beskatte efter virksomhedskattelovens regelsæt. Det kan en lønmodtager ikke! Disse fordele kan man ikke opnå som lønmodtager, blot fordi man vælger at kalde sig erhvervsdrivende.

Ring til SKAT og bestil et "Servicebesøg" og får en snak med en SKATmand og få SKATs syn på sagen. Gerne skriftligt....:-)

/ Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)