Jeg har et teknisk spørgsmål ang applikationer til mobiltelefoner:
Er det rent teknisk muligt at udvikle en applikation der virker på alle mobiltelefoner, alternativt alle smart-phones eller kan det rent teknisk kun lade sig gøre at udvikle en sådan applikation der f.eks. kun virker på en Iphone og altså så ikke på Nokia, Samsung etc?
Er det muligt at man med en sådan applikation kan lave en funktion hvor der hver dag popper en besked op, som man skal svare på? Spørgsmål og svar skal administreres/lagres på et tilhørende website.
Kan dette rent teknisk laves idag, eller vil det være så dyrt at det realistisk set kun vil kunne lade sig gøre via Apple, Samung e.lign?
Hej Jørgen har du evt hørt om noget der kaldes en Emulator.
Hvis du ikke har kommer der lige en lille forklaring her, en Emulator er et program der snyder et andet program til at tro at det afvikles under det operativ system som det er beregnet på. et eks. her på er Winehq og så findes der også mere avancerede Emulator programmer, som eks. gør det muligt at afvikle gameboyspil på en computer, (ved at tilføre et minimum af processor kraft)
Formålet med mit indlæg er faktisk bare at fortælle at det sagtens kan lade sig ved eks. at lave en emulator til Netop de styresystemer den henvender sig til, eks. Du skriver et program til Symbion OS, også laver du en Symbion Emulator Til android, OS-x, Windows mobile og Debian Mobile.og hvad der nu ellers findes af mobile styresystemer.
Ja det var også det jeg frygtede ville skabe et problem for et sådant ønske, men det er jo ikke altid at det er lig med at det ikke på nogen måde kan lade sig gøre
Kort fortalt går mit koncept ud på at en gruppe mennesker som tilmelder sig dette koncept, hver dag skal have 1 eller flere beskeder som de skal svare på og ja det kunne man lave via sms, men hvis man skal gøre det lidt mere proffesionelt, så var min tanke at man installerede en form for applikation på ens telefon, som så muliggør at man kan få bestemte brugerdefinerede pop-ups til at titte frem x gange/dag og hvor brugeren så skal svare på et eller flere spørgsmål og ligeså at man via dette system kan sende mere avancerede "levende" beskeder...
Hej Delinda Mage tak for dit svar, som sikkert er helt rigtigt, men bare ikke siger mig så meget, da jeg ikke er programmør, men det lyder til at det så alligevel godt kan lade sig gøre at lave noget der fungerer på alle mobiltelefoner, eller..er det så kun på alle smartphones?
Hvem kan lave sådan noget og hvad mon det prismæssigt ligger på, hvis man skal have udviklet et sådant system?
Formålet med mit indlæg er faktisk bare at fortælle at det sagtens kan lade sig ved eks. at lave en emulator til Netop de styresystemer den henvender sig til, eks. Du skriver et program til Symbion OS, også laver du en Symbion Emulator Til android, OS-x, Windows mobile og Debian Mobile.og hvad der nu ellers findes af mobile styresystemer.
"Sagtens" er en kende overdrevet - med mit kendskab til de forskellige producenters SDK'er, vil jeg mene, at det ikke er muligt at lave en Symbian-emulator på både iPhone, Android-telefoner og Windows Mobile-telefoner. Dertil kommer, at arbejdet med at lave en emulator uden tvivl vil være større end blot at lave programmet til flere platforme.
@Jørgen: En mulig løsning er at lave en Java-applikation - efterhånden understøtter langt de fleste mobiltelefoner (med undtagelse af bl.a. iPhone) Java i én eller anden afskygning. Det er dog ikke ligetil at lave en Java-applikation, der kan køre i baggrunden konstant og vente på at poppe beskeder op.
Jeg ville helt klart anbefale udvikling af applikationen til specifikke styresystemer - det kræver dog et betragteligt budget, og kan give problemer i forbindelse med opdateringer af softwaren. Kan du klare det via SMS, så gør det. :)
Frygtede godt nok at det ville blive en seriøs opgave
Det halve af landet har jo efterhånden en Iphone, så hvis ikke det både kan køre på den og andre nyere mobiltelefoner, så duer det desværre ikke. Så er der nok ikke andet for end at arbejde videre i en sms-løsning. øv!