Hej alle Jeg har et lille grafisk firma og har i den forbindelse handlet lidt software i USA. Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal bogførre dette. Jeg har købt Antivirus software der har kostet 49.95 USD (heraf 9.49 USD i VAT/moms) Licens til et 3D program der har kostet 795 USD (ingen VAT/moms)
Mine spørgsmål er hvordan jeg skal bogføre det. Skal jeg bare lave en post der hedder 'køb i udlandet med 0% moms hvor jeg skriver dem ind? Og hvad med den amerikanske moms jeg betalte ved købet af antivirus'en, kan den trækkes fra nogen steder? |
Hej
Du kan ikke trække eventuel USA-moms fra i dit danske momsregnskab. Dermed bliver din udgift dét større. Udgiften er fuldt fradragsberettiget skattemæssigt. Du benytter USD-kursen på købstidspunktet til omregning til DKK.
I PARENTES BEMERKET:
Det er dog underlgit at du oplever USA-moms på regningen, al den stund at der tale om export set med amerikanernes øjne. Men det er nok en bøf i deres lejr. Du forholder dig imidlertid blot til den regning du har i hånden.
Bogfør på en passende omkostningskonto (f.eks. "software"). Det betyder intet, at det er købt i udlandet.....
Forhåbentlig oplevede du iøvrigt, at du ikke skulle betale told af software-købet :-)
/ Andreas