Hej aminoer, Jeg har søgt en del i debatten, men kan ikke lige finde noget der lige rammer det jeg ønsker input på. Jeg sidder i en virksomhed, som også er ramt af finanskrisen, og derfor har vi valgt at være "mere" offensiv på markedet og besluttet begynde at kontakte de kunder (i vores database), som ikke har købt hos os siden 07. Det kan have flere årsager til at kunderne ikke køber mere. Men når jeg ringer ud, søger jeg selvfølgelig på hvad kunden har fået og hvem der var vores kontakt den gang. Jeg indleder med: Jeg hedder Jesper, jeg ringer fra xx i xx. Træffer jeg xx? "Har I andre forslag til at åbne en samtale med? dernæst sker der en af to ting: 1: Ja, lige et øjeblik 2: desværre, vedkommende er der ikke mere.. Hvis 2: Beder jeg om at tale med vedkommende som tager stilling til indkøb af xx. Så forklarer jeg at: Jeg henvender mig til jer, fordi jeg kan se i har købt xx hos os tilbage i 2007. Bruger I ikke xx mere hos jer? "Har I en anden måde at gribe den del af salgstalen an på"? Jeg håber nogen af jer vil komme med gode input, som jeg kan arbejde videre med! Som tillægsspørgsmål vil jeg gerne høre om jeres "sjove" måder at øge salget på til eksisterende kunder, hvis økonomien er særdeles stram. (Og der er ingen penge til nye tiltag)! Mange hilsner Jesper |
Hej Jesper.
Et godt råd er at stille åbne spørgsmål, som ikke blot ligger op til et ja eller nej, på den måde skabes der en dialog, og det tillidsforhold, der er nødvendigt for et salg. Få gerne kunden til at smile lidt, men afvej ordene i forhold til kunden.
OG...lad dig ikke spise af med receptionister, der træffer afgørelsen for deres overordnede, men vær vedholdende for at komme i dialog med denne.
Håber det kan være til en lille hjælp.
God vind, Dennis.