Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Input til salgstale

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg har søgt en del i debatten, men kan ikke lige finde noget der lige rammer det jeg ønsker input på.

Jeg sidder i en virksomhed, som også er ramt af finanskrisen, og derfor har vi valgt at være "mere" offensiv på markedet og besluttet begynde at kontakte de kunder (i vores database), som ikke har købt hos os siden 07. Det kan have flere årsager til at kunderne ikke køber mere.

Men når jeg ringer ud, søger jeg selvfølgelig på hvad kunden har fået og hvem der var vores kontakt den gang. Jeg indleder med:

Jeg hedder Jesper, jeg ringer fra xx i xx. Træffer jeg xx? "Har I andre forslag til at åbne en samtale med?

dernæst sker der en af to ting: 1: Ja, lige et øjeblik 2: desværre, vedkommende er der ikke mere..

Hvis 2: Beder jeg om at tale med vedkommende som tager stilling til indkøb af xx. Så forklarer jeg at: Jeg henvender mig til jer, fordi jeg kan se i har købt xx hos os tilbage i 2007. Bruger I ikke xx mere hos jer? "Har I en anden måde at gribe den del af salgstalen an på"?

Jeg håber nogen af jer vil komme med gode input, som jeg kan arbejde videre med!

Som tillægsspørgsmål vil jeg gerne høre om jeres "sjove" måder at øge salget på til eksisterende kunder, hvis økonomien er særdeles stram. (Og der er ingen penge til nye tiltag)!

Mange hilsner

Jesper

Fra Randbøl
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 16:05

Hej Jesper.

Et godt råd er at stille åbne spørgsmål, som ikke blot ligger op til et ja eller nej, på den måde skabes der en dialog, og det tillidsforhold, der er nødvendigt for et salg. Få gerne kunden til at smile lidt, men afvej ordene i forhold til kunden.
OG...lad dig ikke spise af med receptionister, der træffer afgørelsen for deres overordnede, men vær vedholdende for at komme i dialog med denne.

Håber det kan være til en lille hjælp.
God vind, Dennis.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er meget simpelt.

Du skal bare fortælle hvorfor det er en god forretning for virksomheden at lytte til dig Wink

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:10

Når du nu skriver at du ringer til kunder fra 2007 - så er det måske dig som ringede til mig forleden :·)

Anyway - du har nok synes at jeg var irriterende hvis det var dig - beklager...

Jeg tror det er verdens hårdeste job at være telefonsælger. Hos os er der dagligt 1-4 som ringer - og jeg er efterhånden ved at blive ret ferm til at afvise hurtigt og kontant. Det gør lidt ondt i mig fordi der jo sidder en i den anden ende som bare gerne vil sælge noget - men jeg kan simpelthen ikke bruge så meget af min tid på det.

Fordi der er så meget telefonsalg afviser jeg konsekvent alle. Og jeg kan være rigtig skarp hvis de ikke fatter det første gang. Nogen bliver bare ved og ved - og til sidst er man derude hvor man bliver helt urimelig overfor sælgeren og det bliver de værste gloser der flyver ud af munden på en - før røret bliver knaldet på.

Nå, men tilbage til dine spørgsmål :·)

Hvis du skal igennem til sådan nogle hysteriske nogen som mig :·) så skal du starte med at fremsende materiale. Kort og med en overskrift der fortælle mig hvad jeg får ud af tilbuddet. Der skal være en eller anden form for priser. Jeg skal kunne danne mig et lynhurtigt overblik - ellers ender det i papirkurven. Og så kan du ringe efter en 2-3 dage og spørge om jeg har set det fremsendte materiale.

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 21:38

Jesper G.:

Hvis 2: Beder jeg om at tale med vedkommende som tager stilling til indkøb af xx. Så forklarer jeg at: Jeg henvender mig til jer, fordi jeg kan se i har købt xx hos os tilbage i 2007. Bruger I ikke xx mere hos jer? "Har I en anden måde at gribe den del af salgstalen an på"?

Det er en fejl at benytte negationen. Dér beder du om en forklaring hvorfor produktet ikke købes mere, og skaber et nærmest uoverkommeligt mindset hos modparten. Nu skal du sælge produktet dobbelt så godt ( = dobbelt så svært). Først overbevise om at det faktisk er et godt produkt.. (tilbage til nulpunktet), og derefter så lave mersalg.

Således er mit bud på en god åbner:
"Det er længe siden i har bestilt varer hos os, så jeg frygtede at XX måske havde fået nyt job... [lille tænkepause, change of tone] Så må jeg hellere bede om at tale med den som sidder i den tilsvarende stilling."

Bemærk jeg undlader at spørge om jeg må... Det giver receptionisten en uønsket ekstra chance for at tage stilling. Pausen indlægges for at efterlade indtryk af, at du er blevet så paf at høfligheden røg i svinget.. du siger ikke tak, og du spørger ikke... Den kan sagtens gå an. Nøglen ligger i et toneleje i retning af "han er der ikke mere..? shit, så kan du nok forstå jeg straks må tale med den som bestiller vores produkter, for det er da lige ved at gå helt galt for jer" (sat på spidsen). Hvis der bliver mere ping pong, så italesæt den stemning.. "ej, undskyld jeg glemmer helt at sige tak, og bede om. Jeg tror bare der er gået noget viden tabt her... du må bede vedkommende ringe tilbage til mig"

Hvis du får XX i røret kan det stadig være en god åbner, at sige du frygtede vedkommende havde fået nyt job. Sørg for i den efterfølgende smalltalk, at efterlad indtryk af at der må være tale om en forglemmelse eller en ufornuftig beslutning - siden der ikke er bestilt igen. Vær MEGET undrende, og hav som mission at kunden ikke får lov at afgive forklaring.. men hop hurtigt videre til forsøget på at få kunden til at forklare behov.

Eksempel:
Hej igen... troede du havde fået nyt job... undrer mig over der ikke er bestilt,....  hvordan er jeres behov for vores produkt lige nu?
Vær klar til at sende et par barrels af sted der angriber argumentet for at behovet skulle være væk. (specifikt fra produkt til produkt - så jeg kan ikke eksemplificere)

Samme tilgang hvis du får en ny medarbejder i røret - som forhåbentlig har mandat til at lægge en ordre!.. Skab ikke en indre film hos kunden der handler om, hvorfor dit produkt er fravalgt... skab en indre film om et behov der "selvfølgelig" er der.

God jagt.. og ring ikke til mig. Jeg leger altid kispus for at opsnappe nogle gode tricks, hvis det er dygtige folk der ringer.

Fra Kbh
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:42

jeg sidder selv som sælger på B2B markedet - det jeg synes at have mest succes med, er at indlede, så snart du har bekræftet at det er den ansvarlige du har i røret, med en kort præsentation af det mest fordelagtige mit produkt - eks. kunne være (jeg sælger rekrutteringsaftaler af ingeniører fra DTU) - jeg ringer fordi jeg har et netværk på en 7.000 studerende og 36.000 tidligere studerende som jeg kan tilbyde jer..det er hovedpointen og derfra er der mange veje at gå..
eks. holdene pause og se om bolden bliver grebet af den anden part, -
eller. eks. stille åbne spgm. som der bliver foreslået - da det er meget lettere at komme i snak nu, fordi personen ved hvad du står for og hvad du vil med samtalen..

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:20

Mange tak for jeres, nogen mere end andre, fyldstgørende svar. Smile (Christian) Angel

Jeg har fået en et par gode hints og det i nævner omkring min "egen" indledning, kan jeg godt se når I skriver det.

Endnu en gang tak for jeres tid. Wink

Ps. Helle - Jeg har tjekket vores database og I findes ikke i denne.

Med venlig hilsen og tak

Jesper

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)