Vi har et par firmaer I/S .. vi har noget kapital og +200.000,- i varelager. En af vores ydelser er ekstremsports-instruktørvirksomhed som IKKE kan forsikres. Altså, vores kursister er indforstået med at de deltager på eget ansvar men jeg er ikke sikker på at forsikrinsgvirksomheden er enig i at dette så juridisk gælder. Så hvis en kursist kommer galt afsted (Er ikke sket til dato), kan vi ikke få en dækkende forsikring men vil sikkert risikere at hæfte personligt. Så mit spørgsmål går på - kan flg. SMBA virksomheds struktur være til vores fordel. Vi har som sagt ok kapital, og allerede netværk, så vores økonomiske troværdighed vil ikke betyde noget for selskabstype.
"Firma X SMBA" driver instruktørvirksomhed og lejer udstyrer af "Firma Y". Således bliver finanserne fra "Firma X SMBA" " løbende overført til Firma Y. Hvis nu en kursist kommer galt afsted (gud forbyde det), og forsikringsselskabet kommer efter "Firma X SMBA" (som jo ikke har nogen penge) - hvad er konsekvensen så for "Firma X SMBA" / indehaverne og "Firma Y"?
Et Smba er en selvstændig juridisk enhed, så hvis den laver noget "snavs" så vil det ikke blive påvirket andre firmaer. En anden ting er dog instruktørenes ansvar. Det er nok der I skal kigge.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
"Firma Y" bliver nok til et APS. Altså vi er temmeligt seriøse omkring vores virksomhed, og har pt. en årlig omsætning på 4-500.000,- Vi vil bare ikke risikere at miste det hele fordi en kursist kommer galt afsted under eget ansvar - dog på vores anlæg. Vi informere som sagt vores kunde rom faren, risici, får dem til at skrive under på en erklæring om at vi har informeret dem, og at videre brug af vores fasciliteter og instruktører sker på eget ansvar. Hvordan skal instruktøren registreres for ikke at hæfte personligt, men derimo lade SMBA bære ansvaret?