Hej med jer. Følgende omhandler regnskabet for 2004 i et Aps, hvori jeg er adm. direktør. Som loven foreskrev på det tidspunkt, var også en revisor tilknyttet Aps'et. I følge årsregnskabet er der en temmelig stor difference på det faktiske og det angivne momstilsvar. Der blev dog aldrig lavet en efter angivelse til SKAT. Nu er jeg af SKAT blevet gjort opmærksom på denne mangel og er blevet bedt om at underskrive en efter angivelse, der dækker hele perioden 2004 - 2007 (der har senere været angivet og betalt for meget moms, dette vil nu blive fratrukket skylden for 2004). Inden jeg skriver under på angivelsen, vil jeg gerne høre jeres mening om følgende. · Ville det ikke være mere korrekt at lave en angivelse for hver regnskabs periode? · Der er andre fejl i regnskabet (i selskabets favør), men dem vil SKAT ikke tage hensyn til pga. forældelse. Skulle dette ikke gælde begge veje? · Jeg kan nu se frem til en bøde, som sandsynligvis vil blive af samme størrelse som beløbet på efter angivelsen. Revisoren har ikke lavet noget forbehold i regnskabet. Er det så alene mit ansvar? Mange hilsner Miriam
|
Hej Miriam,
Et par hurtige bemærkninger.
Miriam Frank:Ville det ikke være mere korrekt at lave en angivelse for hver regnskabs periode?
Jo, det er normalt at man inden for et regnskabsår kan slå flere momsperioder sammen, men praksis har altid været at man maksimalt kan slå perioder svarende til et regnskabår sammen. Så I dit tilfælde skal du have en efterangivelsesblanket for hvert af årene 2004, 2005, 2006 og 2007.
Miriam Frank:Der er andre fejl i regnskabet (i selskabets favør), men dem vil SKAT ikke tage hensyn til pga. forældelse. Skulle dette ikke gælde begge veje?
Skattemæssigt er der indtrådt forældelse, hvor imod der momsmæssigt er afbrudt forældelse. Det er to forskellige lovsæt.
Miriam Frank:Jeg kan nu se frem til en bøde, som sandsynligvis vil blive af samme størrelse som beløbet på efter angivelsen. Revisoren har ikke lavet noget forbehold i regnskabet. Er det så alene mit ansvar?
Som jeg læser det har der været en momsafstemning i årsregnskabet for 2004, som viser at der var en forskel på det faktiske og det angivne beløb. Dette bør ikke ikke give anledning til at revisor skal tage noget forbehold.
Henrik