Er lettere forvirret og er nu ret interesseret i at få lidt klarhed over hvordan de gældende regler er indenfor området.
Hvis man nu driver en enkeltmandsvirksomhed på fritidsbasis ved siden af både skole og studiejob og man i sin virksomhed har x antal kroner stående. Nogle af disse penge kunne man godt tænke sig at udbetale til sig selv, altså overføre til ens private konto og dermed lave et privatudtræk - hvordan gør man så det? Her tænker jeg på regler og love med hensyn til skat af det beløb man nu vælger at overføre.
Har det eventuelt noget at gøre med det antal kroner man sidste år satte virksomheden til at ville tjene i år (på forskudsopgørelsen) eller er dette tal helt og aldeles irrelevant for et privat udtræk?
Man kan vel ikke bare f.eks. trække 5000 kroner ud som man har lyst til det? Det skal vel opgives et sted samt eventuelt betales skat af det på en eller anden måde?
Er lidt i vildrede og er egentlig det spørgsmål der undrer mig mest, så håber nogen har et hurtigt og forklarende svar herpå :o) så jeg kan få lidt klarhed over hvordan og hvorledes det er med regler.
Så vidt jeg ved så trækker du dem bare ud af dit firma til din egen konto og oplyser det til skat - og da det er en enkeltmandsvirksomhed skal du vidst bare betale din normale skatte % - ligesom du gør privat.
Men kunne være rart at få sat helt på plads af en revisor - men sådan en "hopper" der sikkert snart frem med et svar ;-)
Når det er en enkeltmandsvirksomhed deler du overskud direkte med dig selv. Du vil blive samlet beskattet af den indkomst du har haft f.eks. på dit nuværende job, samt på din enkeltmandsvirksomhed.
Så du kan flytte pengene rundt som det lyster, dog kan det nok være lidt forvirrende hvis du ikke har delt din kontis op, samt sørget for at bogføre det hele i et økonomisystem.
Så umiddelbart kan du sagtens hive de 5000 over og bruge dem, dog skal du være opmærksom at du stadig har lagt til side til at betale skatten - dvs. hvis du har 6000 stående, så er en god del af disse penge du skal betale til skat (alt afhænigt af dit fradrag) samt at du ej må forglemme momsen.
Så umiddelbart kan du sagtens hive de 5000 over og bruge dem, dog skal du være opmærksom at du stadig har lagt til side til at betale skatten - dvs. hvis du har 6000 stående, så er en god del af disse penge du skal betale til skat (alt afhænigt af dit fradrag) samt at du ej må forglemme momsen.
Dette kan jo lige så godt være tidligere indskudte penge eller overført overskud fra tidligere år og dermed penge som allerede er beskattet.
Okay, så hvis jeg har forstået det korrekt, så er der som sådan ikke noget problem i at flytte lidt rundt mellem kontiene?
Men med hensyn til skat, hvornår og hvordan betales skatten af det udtræk man har gjort til privat?
De penge man har indskudt privat til virksomheden tidligere - trækker man så "dem" ud igen, skal man så betale skat af dem igen? De er jo i sig selv egentlig beskattede en gang i forvejen.
Det skat er interesseret i er hvor meget du har i underskud/overskud. De penge du evt trækker ud, vil som regel være en del af det årlige overskud. Om du trækker 1kr ud eller 5000kr ud her og der er lige meget, de kigger kun på dit underskud/overskud, og beskatter dig herudfra, under iregnet hvad du ellers tjener udover firmaet, fradrag m.m.
Du kan f.eks. godt have et overskud på 50k, uden at skulle betale skat, fordi du har et fradrag et eller andet sted.
Bottom line er at du bare hele tiden skal være nogenlunde obs på hvordan resultatet er i firmaet, så ved du også hvor meget du kan trække ud, og hvor meget du som sådan skal betale i skat, når du inden 1 juli næste år har indsendt din udvidede selvangivelse, påført underskud/overskud.