Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billeder til E-book og ophavsret

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er en ung gut, som er (næsten) færdig med sin første e-book.

Jeg har brug for billeder til min bog, og undre mig over hvor man kan købe billeder som man "må" sætte ind i sin bog, og udgive den på nettet. Kan man bare bruge Stock fotografier? (og er de lovlige at redigere til en forside?)

Derudover ville jeg gerne have at vide, hvordan foregår det med ophavsret? Da jeg har set flere e-bøger, hvor de skriver på en af de første sider at:  "alle rettigheder tilhører bla bla bla.." og at "At forfatteren ikke er ansvarlig hvis du kommer til skade, ved brugen af informationen i bogen osv".. Får man automatisk ophavsret, og kan man bare skrive at man ejer alle rettigheder? eller skal man registreres med noget copyright?

Tak på forhånd ;D

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 19:52

Undskyld, jeg var for hurtig og glemte at søge..

Har fået svar på det med ophavsret.

Mangler stadig svar på det med foto's til en forside og resten af bogen.

tak på forhånd

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:54

Måske kan du sparre/spørge Martin Thorborg, han reklamerer med han svarer på alle sine mail:)
Men ellers læs istockphoto.com´s retningslinier, hvis det er dem du vil bruge. 

Nicklas Jørgensen

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 20:22

ChrisPowles:
Mangler stadig svar på det med foto's til en forside og resten af bogen.

Det kommer helt an på, under hvilken licens billedet er overdraget til dig. Dette kan du som regel læse ved hver enkelt billede på diverse stockphoto-sider :-)

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 20:49

Hej interasant spørsmål som jeg kan give et kvalificeret bud på.

Først der er mange steder at købe royalty free stok fotos på netter " shutterstock.com / istock.com" med royalty free skal forståes at billederne fridt kan anvendes og publiceres som du snakker om i en bog. du køber brugsretten ikke ophavsretten så du må ikke vidresælge billeder eller grafik som er købt disse steder og du kan ikke påråbe dig nogle som helst copyright rettigheder for billedet. det kan du for det layout de bliver brugt i.

Det bedste sted at finde noget om copyright er:  https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11808

jeg må advare det står på advokat sprog og kan være lidt svært at forstå entydigt.

hvis du altid spørger og får skriftlig tilladelse så er du rimeligt sikret. som tommelfingerregl må du ikke bruge noget du ikke har betalt for, 

det er ligt lige som i en tøjbutik  Big Smile .

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 21:28

ChrisPowles:

Undskyld, jeg var for hurtig og glemte at søge..

Har fået svar på det med ophavsret.

Det ville jeg da egentlig gerne vide noget om :o) Kan du eventuelt smide et link til siden, som du fandt det på?

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 21:31
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 21:35

Tak for det hurtige svar :o) Så blev jeg det klogere. 

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 21:47

morten søby Andersen:
Først der er mange steder at købe royalty free stok fotos på netter " shutterstock.com / istock.com" med royalty free skal forståes at billederne fridt kan anvendes og publiceres som du snakker om i en bog. du køber brugsretten ikke ophavsretten så du må ikke vidresælge billeder eller grafik som er købt disse steder og du kan ikke påråbe dig nogle som helst copyright rettigheder for billedet. det kan du for det layout de bliver brugt i.

Bemærk det er en fingerregel. Det forholder sig ikke altid sådan. F.eks. er der nogle af stocksiderne der kun tillader du bruger dem online og ikke i tryktmateriale. Det vil sige du på et tidspunkt kan komme i klemme hvis du også gerne vil lave en trykt udgave af din bog.

Læs derfor ALTID betingelserne igennem når du køber stockphotos - selvom de er kedelige og svære at tykke sig igennem.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 22:18

det er helt korrekt hvad martin tygsen skriver med hensyn til betingelser for rettigheder, men benytter du royalty free billeder så skulle der hellerikke være problemer med trykte medier. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)