Jeg er klar over det er en beregning af indgående links, men findes der en forklaring i menneskesprog på de forskellige værdier.
Hej Jesper
Det du nævner er Google Toolbar PageRank, og det er en inddeling af PageRank i 11 kategorier/niveauer - fra 0 til10.
Med PageRank mener jeg den PageRank, som kan udregnes ud fra den del af PageRank algoritmen som er offentlig kendt.
En side kan sagtens have en PageRank på 130 eller 2,75, det er bare ikke særlig overskueligt, og derfor har Google inddelt PageRank i 11 niveauer.
Der er erfaring for, at der skal mere og mere PageRank til, for at en side kan komme et niveau højere op i Googles Toolbar PageRank.
Et tænkt eksempel kunne være (taget fra Ian Rogers artikel, som jeg har linket til nedenfor):
Toolbar PageRank
(log base 10) |
Real PageRank |
0 |
0 - 10 |
1 |
10 - 100 |
2 |
100 - 1,000 |
3 |
1,000 - 10,000 |
4 |
10,000 - 100,000 |
5 |
and so on… |
Det er langt lettere at komme fra Google Toolbar PageRank 3 til 4 end fra 4 til 5. Årsagen er, at kravene til din 'rigtige' PageRank stiger eksponentielt.
Når man nogen gange oplever, at der pludselig kan forekomme store ændringer i de Google Toolbar PageRank niveuer, som en side har, så skyldes det ofte en kombination af, at Google ændrer på vigtige faktorer i deres algoritme (her er der mange flere elementer gemt, end vi har kendskab til), de kan også finde på at ændre på de krav, der skal til for at nå op på et bestemt niveau i Google Toolbar PageRank.
Her er det bare vigtigt at huske, at det næsten altid gælder for alle websites derude og ikke kun for dig, så hvis dit website pludselig falder mange niveauer i Google Toolbar PageRank, så gælder det næsten altid for alle og ikke kun for dig.
Derudover så skal man også huske på at man primært skal fokusere på sine placeringer i søgeresultaterne, trafikken fra søgemaskinerne og konverteringerne. En Google Toolbar PageRank på 5 er ikke et brugbart succeskriterie i sig selv, men optimering af eksempelvis den interne PageRank kan være med til at du ranker bedre og at det skaffer dig mere relevant trafik. Så det er et middel til at nå et mål om mere trafik og bedre konverteringer.
Du kan altså ikke sætte menneskenavne på de 11 niveuaer i Googles Toolbar PageRank eller på forånd sige at websites af den og den type altid vil have en Google Toolbare PageRank på 4 :-)
----
Vi har tidligere haft en debat om Google Pagerank på Amino i denne tråd: SEO linkbuilding - intern versus ekstern
Jeg har også selv skrevet om optimering af intern PageRank på vores website: En god intern linkstruktur sikrer optimal fordeling af intern PageRank
Ellers kan jeg varmt anbefale Ian Rogers artikel grundige artikel herom: The Google Pagerank Algorithm and How It Works
/Grosen Friis