Bilagsdatoen er den dato der bruges til beregning af forfald, renter m.v. Det er i dette felt at datoen fra kreditorfakturaen indtastes.
Bogføringsdatoen er den dato du ønsker posteringen skal have i f.eks. finans lager m.v. Denne dato har f.eks. betydning ved afgrænsning og udskrift af finansbalance og kontokort.
Man vil ofte bruge den samme dato i begge felter (Bilagsdatoen).
Mange tak skal du have, så har jeg bare dummet mig, har brugt bogførings dato 16-6-2009, hvor faktura er udstedet i marts. men så må vi afgrænse os til 16/6-2009 når vi skal lave momsregnskab for kvartalet.
Du kan også gøre det rigtige... Nemlig at tilbageføre posteringen og bogføre den rigtigt. Det er rigtigt nemt i NAV.
Gå ind i køb/kreditnota og opret en ny kredtinota (F3). Klik på knappen funktioner og vælg "kopier linjer.." I det næste vindue vælg "Bogf. faktura" i feltet "Bilagstype". Skriv herefter bilagsnummeret på den kreditorfaktura der skal vendes i feltet "Bilagsnummer" (Lav evt. opslag med F6). Bemærk at der skal være afmærkning i "Inkluder hoved" men IKKE i "Genberegn linjer" Klik ok og bogfør din kreditnota.
Gå herefter ind i køb/faktura og gentag ovenstående. Husk blot at ændre bogføringsdatoen denne gang :-) Du skal også ændre "Kreditors Fakturanummer", tilføj evt. "-1" til det oprindelige nummer.
Jamen disse posteringer kan ikke tilbageføres, da de er bogført fra købsmodulet, man kan kun tilbageføre posteringer bogført fra finanse kladden. Der er tale om 135 bilag, så nu sidder jeg og tænker om jeg skal starte forfra? eller om der et eller anden mulighed, der gør at man kan ændre bogførings dato'er.
Der er ikke tale om en tilbageførsel i finans men en ompostering af dine købsbilag inde i kreditormodulet. Med den beskrevne metode kan du relativt hurtigt ompostere dine købsfakturaer.
Der er ingen metode til ændring af bogføringsdato (Opfylder ikke bogføringsloven) uden at skulle lave en kørsel (kræver programmering af et opbjekt).
Jeg synes du skulle prøve mit forslag og se hvor let det er at ompostere dine købsbilag. Du kan evt. teste inde i cronus regnskabet først...