Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Yde lån til eget ApS ?

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu er jeg selv i samme situation, hvor jeg midlertidigt skal bruge en ekstra sum i mit aps.

og her havde jeg da blot tænkt at overføre x kroner, og når transaktionen overstået, trække beløbet tilbage igen til min private konto, og lade fortjenesten blive i firmaet.

Skulle dette være ulovligt eller måske bare dumt ?

MVH

jesper

www.sliknet.dk

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 22:46

JakobN:

Hvis du ikke opkræver renter, fastsætter skattevæsenet et beregnet rentebeløb du så bliver beskattet af - uanset om du har betalt renterne eller ej. Og det kan du så ikke trække fra i selskabet.

Det lyder uretfærdigt. Er du sikker på det? Hvorfor skulle man ikke kunne trække det fra i selskabet?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:49

Jesper Laugesen:

Hej

Nu er jeg selv i samme situation, hvor jeg midlertidigt skal bruge en ekstra sum i mit aps.

og her havde jeg da blot tænkt at overføre x kroner, og når transaktionen overstået, trække beløbet tilbage igen til min private konto, og lade fortjenesten blive i firmaet.

Skulle dette være ulovligt eller måske bare dumt ?

MVH

jesper

www.sliknet.dk

Bortset fra den skattebetaling af den fiktive renteindtægt som beskrevet er det da ikke ulovligt. En låneaftale behøver ikke at være skriftlig. Bare du husker renterne. Og gør du ikke det, kan det måske betegnes som lidt dumt.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 22:53

Miriam Frank:

JakobN:

Hvis du ikke opkræver renter, fastsætter skattevæsenet et beregnet rentebeløb du så bliver beskattet af - uanset om du har betalt renterne eller ej. Og det kan du så ikke trække fra i selskabet.

Det lyder uretfærdigt. Er du sikker på det? Hvorfor skulle man ikke kunne trække det fra i selskabet?

Det er vanskeligt at trække noget fra i selskabet, der ikke er betalt. Derfor er det jo smart at betale renterne.

Uretfærdigt?  Tja, enkelte steder lyder det sådan men i andre tilfælde kan det jo være helt ok.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 22:55

Kan man nøjes med at betale renterne, når man betaler lånet tilbage, eller skal man betale det løbende.

Kan man i øvrigt ikke lave et anfordringslån uden rente.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 23:00

Hvornår rentebetalingen forfalder afhænger af, hvad der står i gældsbrevet. Hvis det er når lånet tilbagebetales, så er det det. Men du skal periodisere det i selskabet, hvis lånet løber over en regnskabsårs-afslutning.

Anfordringslån uden rente er en ordning, der kan anvendes i forbindelse med lån mellem nærtstående familiemedlemmer, så det vil jeg ikke mene kan lade sig at gøre.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:01

Thomas1974:

Kan man nøjes med at betale renterne, når man betaler lånet tilbage, eller skal man betale det løbende.

Du kan sagtens vente med at beregne og betale renterne til du betaler lånet tilbage. Men hvis du ikke har betalt det tilbage ved årsregnskabets afslutning, skal du beregne skyldige renter.

Thomas1974:

Kan man i øvrigt ikke lave et anfordringslån uden rente.

Som flere øvrige allerede har skrevet, så kan du ikke undgå renterne.

Men hvorfor også gøre det. I de fleste tilfælde beskattes renterne til en lavere beskatning privat end lønindkomst. Og både lønudgifter (til dig) og renteudgifterne har samme fradragsværdi i dit selskab.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 23:08

JakobN:

Bortset fra den skattebetaling af den fiktive renteindtægt som beskrevet er det da ikke ulovligt. En låneaftale behøver ikke at være skriftlig. Bare du husker renterne. Og gør du ikke det, kan det måske betegnes som lidt dumt.

Jo, både låneaftale og gældsbrev i et Aps skal være skrifteligt for at være gyldigt (samt en række andre aftaler i øvrigt).

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:16

Miriam Frank:

JakobN:

Jo, både låneaftale og gældsbrev i et Aps skal være skrifteligt for at være gyldigt (samt en række andre aftaler i øvrigt). 

Heri er jeg ikke enig.

Gæld til anpartshaver kan også fremgå af en mellemregningskonto. Det er ikke nødvendigt med et skriftligt dokument på en sådan konto. Men er der tale om et decideret lån med aftale om fast rente og ydelse, så er jeg enig i, at det nok er klogest, at lave et dokument. Men gyldigheden af en mundtlig aftale mellem 2 parter, må vel også være gældende her.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 23:23

En mundtlig aftale kan også dække. Jeg er selv en stor tilhænger at skriftlige aftaler overalt. Men jeg har da i min tid set flere lån m.m., der ikke var udmøntet i et gældsbrev. Specielt tidligere, hvor der skulle betales stempel, kunne dette jo omgås (eks. også når banker lånte penge ud - men os dødelige kunder fik altså ikke de tilbud).

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)