Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 12. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en dansk niche dating tjeneste som jeg oprettede for 4 år siden. Tjenestens navn blev varemærkebeskyttet i DK samme år som tjenesten startede. Tjenesten er indtil videre gratis fraset donationer fra enkelte brugere, men det er hensigten at jeg skal tage penge for det indenfor en overskuelig tid.

Jeg har nu til min skræk erfaret, at et firma i et andet EU-land har oprettet en lignende niche tjeneste med enslydende navn og web-adresse, men hvor .dk er udskiftet med landets tilsvarende. Dertil er registreret to yderligere domæner, et i et andet EU-land og i Schweiz. Firmaet forsøgte at opnå varemærkebeskyttelse i hjemstedslandet, men det blev afvist.

Konceptet er altså det samme: En dating tjeneste rettet mod en bestemt subgruppe.

Har jeg nogle juridiske muligheder?

Tak

Den bekymrede

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

bekymret:

Jeg har en dansk niche dating tjeneste som jeg oprettede for 4 år siden. Tjenestens navn blev varemærkebeskyttet i DK samme år som tjenesten startede. Tjenesten er indtil videre gratis fraset donationer fra enkelte brugere, men det er hensigten at jeg skal tage penge for det indenfor en overskuelig tid.

Jeg har nu til min skræk erfaret, at et firma i et andet EU-land har oprettet en lignende niche tjeneste med enslydende navn og web-adresse, men hvor .dk er udskiftet med landets tilsvarende. Dertil er registreret to yderligere domæner, et i et andet EU-land og i Schweiz. Firmaet forsøgte at opnå varemærkebeskyttelse i hjemstedslandet, men det blev afvist.

Konceptet er altså det samme: En dating tjeneste rettet mod en bestemt subgruppe.

Har jeg nogle juridiske muligheder?

Tak

Den bekymrede

Hvorfor skulle det give dig anledning til bekymring?

Jeg ville da tværtimod tage kontakt til dem med henblik på et evt samarbejde, da de jo åbenbart mener det alvorligt og ser de samme muligheder som dig? Hvis det er en niche og der er gået fire år, så har der aldrig været de muligheder i det for dig, til at komme ud over landets grænser alligevel. Jeg ville tage imod denne mulighed og gøre noget ved den - fremfor at føle sig truet.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 12. Jun 09
Skrevet kl. 21:07

Hej Flemming

Tak for dit svar.

Undskyld hvis jeg går lidt i defensiven nu. Jeg tror, at jeg er nød til at lægge vægt på, at det her lugter mere af plagiat end initiativ. Der er så påfaldende mange lighedspunkter mellem de to tjenester, f.eks. i konceptet, i visionen, målgruppe, osv.

Vedkommende kunne jo også have spurgt først, inden han bare tog for sig af retterne?? 

Hilsen

Den bekymrede

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 21:14

Hej Den bekymrede

Tror du ikke dine kunder hurtigt finder ud af det her. Eller for den sags kommende kunde. Vil give Flemming ret, tag dog kontakt og se hvad du er oppe imod. Find en fordel og brug den.

Citat fra MarK Tvain

Har haft mange bekymringer i mit liv, de fleste af dem, Blev ikke til noget

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:16

Dækker din varemærkebeskyttelse kun Danmark eller gælder den hele EU???

Hvad med dine kunder/brugere? Er det europæiske eller danske?

Der er mange forhold der kan spille ind på om de kopiere eller ej. Men hvis det "bare" er koncept, vision, målgruppe mv..... så er det svært at beskytte.

Henrik

Tilmeldt 12. Jun 09
Skrevet kl. 21:24

Hej Henrik

Tak for dit svar. Desværre kun DK. Det er derfor jeg er i tvivl om mine muligheder.

Mine kunder er danske, men det er klart at det hvis kommer til at køre i DK, så vil jeg da gerne udbrede konceptet. Har derfor også sikret mig .com, .eu, osv. for længe siden. Når der er gået så lang tid fra tjenestens start og så til nu, så er det på grund af at jeg har et almindeligt fuldtidsarbejde ved siden af som jeg af gode grunde hverken kan eller vil slippe.

Hilsener

B.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

bekymret:

Hej Henrik

Tak for dit svar. Desværre kun DK. Det er derfor jeg er i tvivl om mine muligheder.

Mine kunder er danske, men det er klart at det hvis kommer til at køre i DK, så vil jeg da gerne udbrede konceptet. Har derfor også sikret mig .com, .eu, osv. for længe siden. Når der er gået så lang tid fra tjenestens start og så til nu, så er det på grund af at jeg har et almindeligt fuldtidsarbejde ved siden af som jeg af gode grunde hverken kan eller vil slippe.

Hilsener

B.

Sorry, men for mig at se, så taler du om en hobby? Hvori består så bekymringen? Hvis det virkeligt var så godt, så havde du investeret meget mere tid og flere penge i det for længe siden, men det gjorde du ikke.

Jeg ved godt, at jeg revser dig nu, men når du ikke er kommet længere på 4 år, så skyldes det enten at der ikke er tilstrækkeligt marked for det eller at du har været for sløv og tilbageholdende.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15085
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:00

bekymret:

Hej Henrik

Hilsener

B.

Hvis du kun har varemærkebeskyttet navnet eller logoet (går ud fra det er navnet eller logoet du har varemærke beskyttet) i Danmark, kan du intet gøre. Så kan hvem som helst åbne et tilsvarende firma, med samme navn, koncept osv i et andet land. Der er en grund til, at Trademark for Europa alene koster en formue... 

Tilmeldt 12. Jun 09
Skrevet kl. 22:04

Hej Fashion-Seller

Tak for oplysningen! Nu ved jeg hvor jeg står!

Mange hilsener fra

B.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15085
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:07

bekymret:

Hej Fashion-Seller

Tak for oplysningen! Nu ved jeg hvor jeg står!

Mange hilsener fra

B.

Det er en træls situation, men udnyt det til din egen fordel. Danskere foretrækker danske sites, så du skal bare give den fuld gas, og du har jo hele det danske marked pt for dig selv...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)