Hvordan er det med at tage penge fra min privat konto ( som der er betalt skat af) og så sætte dem ind på min firma konto for at betale nogle udgifter på min firma konto. Jeg har et enkelmands firma og tænker på hvad der sker med de penge jeg sætter over. Det jeg tænker på er. Jeg har en del jobs som jeg får løn for (uden om mit firma) og jeg har brug for at få lidt penge over på min firma konto til at betale nogle udgifter. Men hvis jeg nu tager penge fra min løn konto og sætter over på min firma konto så har jeg jo betalt skat af de penge. Er det så bedre at firma konto'en går i minus eller hvad?..
Er der en som kan hjælpe mig med at forstå hvordan dette ser ud i tal.
Hvis jeg f.eks tager 40.000kr fra min privat konto og sætter over. har jeg så bare tjent 40.000kr mindre som jeg så ikke skal betale skat af? sorry men jeg kan ikke finde ud af om det er en gode ide. Men min firma konto har brug for at få lidt penge på.
Jeg har ikke taget nogle penge ud fra mit firma til min privat konto.
Det er altid en god ide at få betalt sine udgifter - også gerne til tiden ;-)
Når du har en enkeltmandsvirksomhed, kan jeg ikke se, at det gør nogen som helst forskel, hvor dine penge står. Du behøver jo i virkeligheden ikke engang en seperat konto til din virksomhed.
Du bogføre det, som et privat indskud. Du må næsten også have lavet et privat indskud, da du oprettede dit firma ikke?
Det er helt underordnet, hvor pengene kommer fra. Du behøver ikke engang et bilag på det, men sætter dem ind på mellemregningskontoen. Hvis du vil bruge et bilag, så læg dit kontoudtog fra bank ved.
Husk, det påvirker kun dine likvide midler og ikke dit varesalg eller andet. Med andre ord, du vil ikke blive beskattet af dem igen, medmindre du ikke kan redegøre hvorfra pengene kommer.
Nu reviderer Skat sjældent enkeltmandsvirksomheder, men hvis de gør, så skal du vide, hvorfra pengene kom.
Jamen det er ikke noget problem hvor de kommer fra. for det er løn fra et firma. Det jeg ikke kan forstår er sådan her.
Hvis jeg sender en faktura på 50.000 kr ( og jeg regner ikke momsen med her for den skal jeg af med igen.)
Så står der 50.000kr på min konto som jeg kan betale regning med. Men hvis jeg skal have 50.000 kr fra min lønkonto over til mit firma så skal jeg jo tjene 100.000kr ca. da jeg jo har betale skat af de penge.
Du LÅNER jo dit eget firma pengene til dækning af udgifter - disse penge kan du SKATTEFRIT trække ud igen, når der er mere gang i forretningen og du dermed har opnået et overskud, som du kan trække penge ud af.
Husk dog, at du skal svare skat af dit overskud, men ikke af det beløb som du har lånt firmaet.
Altså:
Du låner firmaet kr 50.000.
Firmaet betaler udgifter for kr 50.000.
Så får du senere en fortjeneste på kr. 150.000, men du har lånt firmaet kr 50.000 til omkostninger, så overskuddet er reelt kr. 100.000. Efter skat har du så kr 40.000 tilbage.
Nu kan du altså hæve dine egne kr. 50.000 + overskuddet efter skat på kr 40.000. Ialt kr 90.000.
Du kommer aldrig til at betale skat af dine surt opsparede kroner een gang til.
Selvom du og firmaet udgør een juridisk enhed, så er I vidt forskellige, hvad angår skat.
Husk, at dit indlån er beskattet een gang og derfor kan du trække det ud igen. Sammenlign dine penge med banken. Havde du lånt penge i banken, så ville du jo ikke betale skat af pengene, når du betaler dem tilbage igen.