Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sitemap?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens.

Jeg satte mig for at læste SEO-Lex's SEO Light bog.. Det er kun knap 90sider.. Tjah, der er ingen tvivl om jeg må igang med min side, for selv det mest basale manglede.

Jeg er kommet ind i Google Webmaster Tool, og sidder og kigger på noget med et sitemap..
Selve konceptet tror jeg godt jeg har forstået, man laver en liste med ens sider som googles bot så crawler igennem.. Men for mit vedkommende:

Skal jeg lave en fil hvor links til selve produkterne er? Eller er det blot hovedkategorierne?
Altså:
Skal de linke til
Produktet: "Reebok motionscykel xxxx"
Eller: "Motionscykler"

Fra Smukke Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 279
Fra  Aquatex Skrevet kl. 18:34

Zacho:

Hej Folkens.

Jeg satte mig for at læste SEO-Lex's SEO Light bog.. Det er kun knap 90sider.. Tjah, der er ingen tvivl om jeg må igang med min side, for selv det mest basale manglede.

Jeg er kommet ind i Google Webmaster Tool, og sidder og kigger på noget med et sitemap..
Selve konceptet tror jeg godt jeg har forstået, man laver en liste med ens sider som googles bot så crawler igennem.. Men for mit vedkommende:

Skal jeg lave en fil hvor links til selve produkterne er? Eller er det blot hovedkategorierne?
Altså:
Skal de linke til
Produktet: "Reebok motionscykel xxxx"
Eller: "Motionscykler"

Hej Zacho

Burde der ikke være en vejledning - eller er den lidt for Light ;)

Der er en god vejledning på http://www.google.com/support/webmasters - du skal logge ind for at få adgang.

Der er et par forskellige metoder at gøre det efter. Det er ret nemt. Det er faktisk bare en oversigt i en html-fil over alle dine links.

Søg Google på sitemap, så finder du også links til at lave et sitemap med et klik. Så laver du et link på din hjemmeside til SiteMap - og indsætter noget kode, du får fra Google. God fornøjelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:38
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Du skal blot have en side hvor der på den side er et link til ALLE dine sider. Har du over 100 sider så lav underkategorier, så der maks er 100 link på hver side.

Lav den i html.

Hav et link til den på din forside.

Har du mange sider kan du med fordel benytte denne sitemap creator den scanner automatisk hele dit site, og laver et sitemap til dig i alle formater ;.-)

Tilmeldt 30. May 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 18:42

Før du går i gang med Google Sitemap bør du undersøge hvor mange af dine sider der pt. er indekseret. Hvis crawleren alligevel får alt med, er der ikke meget behov for Google Sitemap. Når det er sagt bør du bruge det hvis du ofte får nyt indhold - så kan du gøre crawlerens arbejde lettere. 

I forbindelse med dit site er der bl.a. mulighed for at angive en vægtning (priority) af siderne, så du fortæller google hvilke sider, der er mest relevante. Du kan evt. vægte produktsiderne højere en kategori-siderne og derved få dem vist højere i søgeresultaterne (og crawlet oftere). Du kan i princippet tage alle sider med, men fortælle google hvilke der er vigtigst.

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Skrevet kl. 19:09

Christian Senna:
Du skal blot have en side hvor der på den side er et link til ALLE dine sider. Har du over 100 sider så lav underkategorier, så der maks er 100 link på hver side.

Okay. Selve filen var jeg godt klar over hvordan jeg lavede.. Det har jeg læst mig til på Webmaster Tools.

Men var i tvivl om man bare satte ALLE siderne på.. Hvilket man åbenbart gør :-)

"Underkategorier"?
Under webmaster tools står der jeg kan have op til 50.000sider eller 10MB i filen? Så skal jeg vel ikke lave underkategorier.. Jeg kigger lige på det der sitemap creator og ser hvordan den laver det. Jeg har godt nok ikke så mange sider.

Tilmeldt 30. May 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 23:29

Du kan have lige så man sitemaps som du ønsker - der må bare højst være 50.000 i hver af dem. Nu du er nået til 50.000 skal du starte på et nyt sitemap oprette en index fil der linker til hvert af dine sitemaps.

Ps. Jeg tror Christian Senna hentyder til et sitemap i HTML og ikke det man benytter til at feede ind i søgemaskinerne.

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Skrevet kl. 00:02

okay.. Jeg skal bare lave den til google til søgemaskinerne..

Så jeg starter bare med forsiden og arbejder mig ind.. super! :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)