Hej alle aminoer, Jeg har lige startet en lille enkeltmandsvirksomhed. Jeg regner med at have indtægter for omkring 10,000 om måneden til at starte med. Hvad skal jeg starte med at inberette til skat? Skal jeg ændre min forskudsopgørelse? hvis der var en der i punkt form gad liste op hvordan jeg griber det an ville jeg blive rigtig glad. Jeg beholder mit fuldtidsarbejde så det bliver som en side beskæftigelse, i hvert fald til at starte med. |
Hej Nis,
Du kan gøre to ting:
1. Den ene er at du sætter derned og skriver de forventede indtægter op (10.000 om måneden) resten af året - minus dine omkostninger, og ændre din forskudsopgørelse for 2009 med det tal du kommer frem til eller,
2. Du vælger at bogføre det hele løbende og så i november/december måned beregner hvad den forventede skat bliver på din virksomhed og derfor indbetaler den skat samt evt. pension ind som gør at du ikke få en stor skattebong i foråret 2010. Dette kræver så at du ikke hæver alle pengene ud af virksomheden løbende men lader noget stå til dette.
Mvh.
Morten