Der er ikke noget mudder på denne tråd. Der har været en masse argumenter for, hvorfor det er fornuftigt at tale om sine ideer og så ellers få dem eksekveret når de er modne til det. Men jeg kunne godt tænke mig at gå tilbage til det oprindelige oplæg fra kundeformidling og spørge:
- Jeg har en ide om et netforum rettet mod en gruppe brugere som er i en meget pengestærk branche - og sponsorer/annoncører er der masser af
- Dette forum skal være st sted, hvor der kan være debat - akkurat som her
- Der skal være en database, hvor konkrete erfaringer fra konkrete projekter gennemført i virksomhederne skal kunne udveksles i et standardiseret format
Ideen er oplagt, vi har domæner og en primitiv hjemmeside på plads. Vi har været på konferencer og i fagblade og præsentere ideen og vi har modtaget masser af positiv feedback.
Hvordan vil du formulere en NDA eller noget tilsvarende så vi kan drøfte dette på en måde, som sikrer at du ikke stjæler ideen? Hvordan vil du gøre dette på en måde, som ikke låser de der (måske) underskriver denne NDA fra at gøre noget tilsvarende? Det vil jeg gerne se et oplæg på.
For mig er det, efterhånden som denne tråd har udviklet sig, blevet spørgsmålet om vi måske har et meget forskelligt billede af, hvad en ide er. Ovenstående for mig er en ide, men vi er måske kun 30% fremme ved at være en forretning - der mangler en hel del eksekvering. Havde jeg nu været 85% fremme ved at have en forretning, så ville jeg måske også være mere forsigtig i min dialog med andre - og så ville jeg alligevel være nysgerrig nok til at spørge her og der for at få det hele optimeret.
Som funktionschef i store velrenomerede virksomheder har jeg brugt mange kroner hos dygtige advokater. Men jeg har aldrig formået at føre en sag gennem retssystemet. Langt de fleste sager ender med et forlig, hvor nogen erkender at de ikke har været dygtige nok til at dække sig ind og andre erkender at de måske har været for dygtige nok til at udnytte dette faktum.
Endvidere har jeg i adskillige virksomheder, også højteknologiske virksomheder, været med til at fravælge patentering og andre former for beskyttelse, fordi det ofte er langt billigere og nemmere at bruge ressourcerne på at udvikle næste generation hurtigere end konkurrenterne. Til gengæld har vi registreret varemærkerne fordi det kan være meget omkostningskrævende at lancere og fastholde et navn i markedet.
Hilsen
André