Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hold jeres gode ideer for jer selv... ellers bliver de udnyttet og stjålet...!!

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6572
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

kundeformidling.dk:

hold da op - en mudder kast debat det efterhånden er blevet..... netop derfor jeg sjældent begiver mig i kast med sådanne fora som her på amino...

Mudderkast? vi er jo ikke engang begyndt. Havde du regnet med at vi vil sidde med hænderne i skødet og sige "ja.. jo.... jamen du har jo ret"? Du har stukket hånden ned i et hvepsebo hvor folk sidder og får ideer løbende. Selv får jeg masser af ideer og folk omkring mig får også ideer og deler dem med mig. Men derfor har jeg da ikke skyndt mig at tage deres ide og tjene en formue på den.

Naturligvis bør man ikke åbne sig fuldstændigt men komme med små "stikpiller" om ens ide. Hvis der så er nogle der er mere interesseret så kan man så åbne sig mere.

Men jeg kan jo komme med én af mine ideer som jeg har "bagt på" i mange år: jeg vil lave en hjemmeside hvor man gratis kan sende sms'er. Værsgo... den må du gerne se om du kan lave. Jeg er i fuld sving med den men er ikke bange for at dele den med dig....

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 09:16

kundeformidling.dk:
Om I herinde er enige eller ej, er jeg ligeglad med

Øhh hvorfor så poste det på et forum. Hvorfor ikke bare skrive det på en blog (og slå kommentarer fra).

Det er jo hvad vi gør på et forum. Giver udtryk for vores personlige meninger. Det er bestemt ikke ment som mudderkastning.

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:53

Der er ikke noget mudder på denne tråd. Der har været en masse argumenter for, hvorfor det er fornuftigt at tale om sine ideer og så ellers få dem eksekveret når de er modne til det. Men jeg kunne godt tænke mig at gå tilbage til det oprindelige oplæg fra kundeformidling og spørge:

• Jeg har en ide om et netforum rettet mod en gruppe brugere som er i en meget pengestærk branche - og sponsorer/annoncører er der masser af
  • Dette forum skal være st sted, hvor der kan være debat - akkurat som her
  • Der skal være en database, hvor konkrete erfaringer fra konkrete projekter gennemført i virksomhederne skal kunne udveksles i et standardiseret format

Ideen er oplagt, vi har domæner og en primitiv hjemmeside på plads. Vi har været på konferencer og i fagblade og præsentere ideen og vi har modtaget masser af positiv feedback.

Hvordan vil du formulere en NDA eller noget tilsvarende så vi kan drøfte dette på en måde, som sikrer at du ikke stjæler ideen? Hvordan vil du gøre dette på en måde, som ikke låser de der (måske) underskriver denne NDA fra at gøre noget tilsvarende? Det vil jeg gerne se et oplæg på.

For mig er det, efterhånden som denne tråd har udviklet sig, blevet spørgsmålet om vi måske har et meget forskelligt billede af, hvad en ide er. Ovenstående for mig er en ide, men vi er måske kun 30% fremme ved at være en forretning - der mangler en hel del eksekvering. Havde jeg nu været 85% fremme ved at have en forretning, så ville jeg måske også være mere forsigtig i min dialog med andre - og så ville jeg alligevel være nysgerrig nok til at spørge her og der for at få det hele optimeret.

Som funktionschef i store velrenomerede virksomheder har jeg brugt mange kroner hos dygtige advokater. Men jeg har aldrig formået at føre en sag gennem retssystemet. Langt de fleste sager ender med et forlig, hvor nogen erkender at de ikke har været dygtige nok til at dække sig ind og andre erkender at de måske har været for dygtige nok til at udnytte dette faktum.

Endvidere har jeg i adskillige virksomheder, også højteknologiske virksomheder, været med til at fravælge patentering og andre former for beskyttelse, fordi det ofte er langt billigere og nemmere at bruge ressourcerne på at udvikle næste generation hurtigere end konkurrenterne. Til gengæld har vi registreret varemærkerne fordi det kan være meget omkostningskrævende at lancere og fastholde et navn i markedet.

Hilsen

André

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3020
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:26

Super godt indlæg, André!

Selve formuleringen i en NDA skal være meget præcist beskrevet før den overhovedet holder i retten, og hvordan sikrer man sig i øvrigt, at den person som tilbyder at hjælpe med en NDA ikke selv løber med idéen? Tongue Tied

Som det er nævnt tidligere, så kan en NDA næsten altid omgås af forskellige selskabskonstruktioner, og hvis man får den beskrevet godt nok, så er det nøjagtigt som DeMib fortæller, meget svært for iværksætteren at kæmpe for sin ret, da det er dyrt at føre sagen for retten.

Skræmmeeksemplet er jo manden som kæmpede i omkring 15 år for at få sin ret, blev skilt undervejs og gældssat pga. sagen, og endte med at tabe sagen. Jeg kan desværre ikke finde et link til sagen på nettet, men hvis der er nogen som kan, såsmid den ind i tråden her.

Jeg vil mene, at det er bedre at bruge sit liv på at se fremad, og så opsøge de rigtige mennesker fra start. Man finder mange af dem herinde på Amino, og man kan hurtigt gennemskue om der er en positiv og ærlig person bag indlæggene eller en gemen tyv.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3020
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tilbyder i øvrigt selv at underskrive en NDA inden jeg går ind i et samarbejde med iværksættere. Men jeg vil ikke tage beslutningen for dem, og da min rådgivning er gratis for iværksættere vil jeg heller ikke tjene penge på at hjælpe dem med at skrive en NDA.

Lige nu har jeg så travlt med at læse idéer og hjælpe iværksættere med forretningsplaner, at jeg ikke kan nå det hele. Der er simpelthen ved at opstå ventetid for at komme til.

Selvom jeg har flere investorer bagved, så er der ingen motivation for os i at stjæle idéer, for min og investors interesser ligger helt andre steder end i at udføre disse idéer.

Jeg ville derudover ikke turde at ansætte en person til at gennemføre en anden persons idé. Så hellere indgå et samarbejde med iværksætteren eller en anden iværksætter med en ny idé. Der er idéer nok derude - det er kun et spørgsmål om at få dem håndteret rigtigt.

Som sagt tidligere: succesrige iværksættere har for travlt og investorer er for dovne til at stjæle din idé.

Hilsen Martin

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 10:55

Martin E. Jensen - InvestorKapital.dk:
succesrige iværksættere har for travlt og investorer er for dovne til at stjæle din idé.

Enig Yes. God formulering...

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 13:07

5 udsagn, der står for min egen regning.

1. Fordi jeg siger jeg vil lave et firma, der bygger huse - hvor mange nye konkurrenter har jeg fået på det udsagn? Hele firmaets arkitektur skal på bordet før det kan kopieres - at spørge til nogle tagspær og et regnskabsprogram, sælger ikke mit firma ud.

2. Hvis ét indlæg herinde, kan kopiere hele din idé, så kan dit produkt også blive kopieret ligeså nemt, og vil blive det.

3. Når et fysisk produkt rammer gaden, og er en succes - så går der typisk én uges tid, så findes der et identisk kopiprodukt på gaden, påtrykt 'Made in China' - og mellem os...de har ikke fået idéen fra Amino(!).

4. De fleste idéers genialitet, kommer først til udtryk, når de har ramt gaden, og er blevet en kæmpe succes - indtil da, er idémageren lidt skør og blåøjet.

5. Historik. Har vi nogle eksempler på, at ideer er blevet stjålet via Amino?

Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:22

smiler.. hvor er det skønt at se at det oprindelige mål med at starte tråden, er lykkedes, nemlig at skabe en information og debat på området...

Jeg er helt enig med jer alle om den problematik og de vanskeligheder der er omkring selve udformningen af en NDA og en evt. håndhævelse af et faktisk "tyveri" af en idé.

Jeg mener også det er svært at definere hvad en idé er, og hvornår den kan kopieres, men en debat om emnet er sund, og jeg syntes personligt der bør være en national eller international standard der kan hjælpe og sikre idéskaberne.

Men igen, hvordan skulle den kunne se ud, da enhver god idé altid vil kunne "ændres" tilføjes noget eller udelukke noget, og er det så den samme idé...

Problematikken er der, og den bør der gøres opmærksom på.... bare min mening.

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)