Det er en super fed idé, og som eksempelvis københavns kommune allerede er opmærksomme på. De arbejder på noget lovgivning der stiller større krav til brændstof-forbruget i taxa branhcen.
MEN.. der er en udfordring skattemæssigt for at det kan lade sig gøre, før end det er økonomisk rentabelt for taxa-vognmændende..
Når taxaen er kørt fri, har den rundet minimum 250.000 km. og skal ligeledes være minimum 2 år gammel. Mercedes har ry for at holde mange km, hvilket også er en af hovedårsagerne til at der kører så mange af dem som taxa.. Mercedes er derfor nemmere at sælge uden alt for store tab for vognmanden.
Som mange sikkert ved, bliver selv meget økonomiske biler, brand-beskattet hvilket gør dem alt for dyre i forhold til luksus biler. dvs. vognmændende kan derfor ikke sælge dem når de er kørt fri.. Hvem vil købe en toyota prius der har kørt 250.000 km??
Jo mindre motoren er, desto færre km kan de holde til, og 250.000 km. er alt for mange km for små motorer til at bilen kan sælges..
Mercedes har faktisk opnået super gode resultater med deres nye brændstoføkonomiske E-klasse, der kan køre op til 16-20 km pr. liter Diesel..
Dertil kommer udfordringen med taksterne for taxa-meteret, der er faste og reguleret ved lov..
Yderligere er der en fast antal bevillinger/tilladelser hvilket følger hver enkelt taxa.. (de små grønne skilte med 4 cifre der sidder på taxaerne), og der er desuden rift om disse bevillinger/tilladelser, og som ligeledes bliver indskrænket pga. finanskrisen.
Idéen er god, men der skal ske en skattemæssig lov-ændring før end den kan lade sig gøre i praksis..