Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

freelance journalist honorarer - eksempler søges!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er der nogen der vil dele med mig, hvad de får i freelance honorar hos forskellige medier?

Jeg er netop blevet tilbudt 2500 kroner for en rejseartikel på 1600-2000 ord inklusiv billeder (uden yderligere betaling pr. billede).

Artiklen er endnu ikke skrevet, og det bliver den nok heller aldrig, for jeg synes godt nok det er lavt. (Det er jo nærmest mindre end dagpengesatsen).

Men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om sagen?

Som andet eksempel er honoraret 1000 kroner per side i et computerblad, som jeg har forbindelse til (og her er jder ingen udgifter forbundet med at skrive artiklen ift. en rejseartikel).
Det troede jeg var ret lavt, men jeg skulle blive klogere.

PS. Jeg har tidligere arbejdet som fastansat redaktionssekretær og journalist, så jeg ved at honorarerne, i hvert fald før finanskrisen, har været noget højere.

Med venlig hilsen
Dorit

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Dorit

2500 kroner lyder yderst rimeligt for en freelancer-artikel.

Jeg plejer højst at give/få 2500 kroner, alt afhængig af hvor lang artiklen er nauturligvis).

Fra København S
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Men 1600-2000 ord + billeder svarer vel til 4-5 sider i et magasin - så er prisen på 500 kroner per side???

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 493
Fra  ThomsenMedia Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Venlig hilsen

Per Thomsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorit

Det kommer an på, hvilken type medie det er til, og hvor lang tid du har brugt på artiklen. Men generelt er dagbladene fedtede med priserne, de betaler ikke det, de skal.

En artikel til et dagblad indbringer ikke ret meget, mellem 1500 og 2500 kroner. (Der dog er momsfritaget). Og til magasiner er et opslag omkring 5000 værd. (momsfritaget).

Samtidig kan du ikke forvente at få dækket rejseudgifter ind. Men find ud af, hvor meget de vil give for en artikel, og divider så med 728 kroner. Så kan du se om det kan betale sig - f.eks. giver 2500 kroner tre en halv times arbejde med at skrive artiklen..

Men som der ellers er skrevet, så læs de vejledende vilkår fra DJ.

Fra København S
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har jo set DJ's vejledning, og det er også derfor jeg er meget i vildrede.

Som sagt har jeg ikke skrevet artiklen endnu. Jeg har blot forespurgt på min idé, og har fået at vide at lønnen er 2500 kroner for 1600-2000 ord og billeder (som også kræver tid at udvælge/billedbehandle).

Og da jeg også forventer at bruge lidt mere end 3½ t på at skrive artiklen - faktisk mindst 2 dage - så giver det jo ikke en særlig god timeløn...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorit

Det er helt umuligt at fastsætte en standardtakst for artikelskrivning, her må du i stedet vurdere dit anslåede tidsforbrug fra gang til gang og så tage udgangspunkt i en timepris, du finder fornuftig.

Hvis du mener, at du skal bruge to dage på at skrive den, har ansvar for billedmaterialet og samtidig selv afholder rejseudgifterne, kan alt lige fra 2500 kr. til 15.000 kr. være en fornuftig pris for både dig og det betalende medie. Det afhænger af udbud, efterspørgsel, vinkling og kvalitet.

Forklar din 'arbejdsgiver' hvor lang tid du forventer at bruge på artiklen, hvilke udgifter du kommer til at have, og hvordan du forestiller dig, at dit arbejde kan anvendes. Måske er der mulighed for at udnytte dit arbejde flermedielt for 'arbejdsgiveren' - og generelt har medierne jo stor forståelse for, at kvalitetsindhold koster... de prøver bare at slippe udenom, hvis de kan;-)

 

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)