Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret og krav

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har brug for lidt gode råd: Vi sælger som bekendt lingeri via vor e-butik. Ét af de mærker vi fører køber vi direkte fra producenten og således uden om den danske distibutør herhjemme.

Det har ikke givet problemer i forhold til vor polske producent, men jeg har nu i dag modtaget en email fra den danske disitrubtør, der skriver at vi  "overtræder derfor ”lov om ophavsret”, og vi må derfor bede om at I fjerner alt [producent] Materiale fra jeres hjemmesider omgående, og senest i morgen fredag d. 2 sept kl 18."

Kan de med så kort varsel tillade sig at kræve at vi fjerner billederne? Jeg har ikke modtaget anden information fra dem dem end en email, så jeg ved jo ikke med sikkerhed om de har ophavsretten (hvis de har det, så burde jeg vel aldrig have fået lov til at købe via de polske producenter; hvorfra jeg iøvrigt også har fået CD med de billeder jeg bruger).

Det vigtigste for mig lige nu og her er at finde ud af om vi bør fjerne billederne fra kl. 18 i morgen og så tage slagsmålet bagefter, eller om vi kan tage slagsmålet først og så fjerne billederne efterfølgende, hvis det viser sig at det er berettiget. Det vil jo være et stort tab af indtægt for os at skulle fjerne et helt mærke fra vore kollektioner på siden.

Jeg ser frem til gode råd og på forhånd mange tak! :)

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 18:59
Hej Jesper,

Vedr. Jeres problem med "lov om ophavsret" - så vil jeg foreslå at I straks tager kontakt til Jeres leverandør/producent og forhører dig om dette problem.

Ved ikke om I har indgået en skriftlig aftale med leverandøren og om der evt. er beskrevet noget vedr. ophavsret - eller om Jeres leverandør er en grossist eller producent .... Men det virker som om der er noget galt et eller andet sted.... i hvert fald er det ikke normalt at en producent "fucker" sine "ophavsretskunder" ...  eller om der kan være tale om en slags "parallel import" ?

Nu kender jeg ikke den danske distributør som I har modtaget dette krav fra .... men tag det seriøst ! 

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 19:31
"Kan de med så kort varsel tillade sig at kræve at vi fjerner billederne?"

Ja, hvis de reelt har ophavsretten til billederne, så kan de.

"Jeg har ikke modtaget anden information fra dem dem end en email, så jeg ved jo ikke med sikkerhed om de har ophavsretten"

Skriv en venlig mail tilbage, hvor du forklarer hvor du har billederne fra, samt at du ikke kan forstå deres påstand om ophavsret. Skriv også, at du, indtil du modtager yderligere fra dem, vil vente med at fjerne billederne, da det vil være et stort arbejde for dig (eller noget i den stil :)). Hvis de vitterligt blot har skrevet, at de har ophavsretten, men ikke har forklaret yderligere, så håber jeg de vil være i stand til at se sagen fra din side, når du forklarer sammenhængen.

Note: Jeg er på ingen måde juridisk uddannet, men jeg har dog en hvis interesse i ophavsretslovgivning. :)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:09

Jeg synes umiddelbart at der kan være grund til lidt bekymring. Som jeg hører din udlægning af sagen, skinner det igennem, at du rent faktisk ikke ved, *om* I har ret til at bruge billederne eller ej.

Uanset kravet fra den danske distrubutør er det meget vigtigt, at I på et mere grundlæggende niveau har styr på rettighederne på de ting, I benytter på hjemmesiden, markedsføringsmateriale osv. Ellers kan I hurtigt havne i en situation som denne.

Fulgte der ingen form for licensaftale eller lignende med den billed-CD, du har modtaget fra producenten? I afkræftende fald var det helt klart en idé at høre dem hvordan den rettighedsmæssige stilling er.

Som det også nævnes, kan rettighedshaveren sagtens kræve at du fjerner billederne straks, og de kan også indlede en erstatningssag, hvis de har lidt tab.

Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 20:43

Hej,

Tak for svarene.

Det er rigtigt at jeg ikke *ved*, hvorvidt vi har rettighederne til at bruge billederne. At de sender en CD med de pågældende billeder på (og iøvrigt bekræfter at de sender dem via email), har jeg tolket som en accept af at vi benytter billederne.
Jeg kender godt til den danske distributør, men vidste ikke at de havde nogle danske rettigheder på billederne, før nu hvor de skriver til mig.

Men jeg vil nok følge jeres forslag og skrive et stille og roligt svar tilbage til dem og se om vi ikke kan være venner allesammen. Vi er i forvejen ved at caste modeller til egne billeder, så det er måske ''bare'' et spørgsmål om at fremrykke det.

Spændende som det kan være lærerigt at blive kastet ud i nye oplevelser, når man leger med virksomhed for første gang :)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 20:56
Umiddelbart kan de kun have opnået ophavsret til billederne, hvis de har taget dem. Det er vist yderst sjældent, at (udenlandske) firmaer overdrager ophavsretten til produktbilleder til en distributør i et specifikt land. Har de taget billederne, kan jeg dog ikke se hvordan producenten har fået fingre i dem.

Der er efter min mening to muligheder: 1: De spiller med musklerne, muligvis fordi de er irriterede over at I går uden om dem, eller 2: De har taget billederne, har sendt dem på CD til producenten for at få dem godkendt eller lign. og producenten har så misforstået hvad de måtte bruge dem til.

Held og lykke med sagen, lad os høre hvad de svarer. :)
Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 21:02

Hej David,

Det er det polske firma, der har fået taget billederne i sin tid, så de stammer fra Polen oprindeligt. Det kan godt virke som om de er lidt ''sure'' - uden at skulle hæve os selv, så sælger vi vores produkter til nogle priser, hvor en sætpris ligger lavere end hvad de kræver deres egne forhandlere tager for en BH alene. Men, det ændrer selvfølgelig ikke ved at de måske HAR fået rettighednerne til billederne i Danmark - men så må det vel også alt andet lige stadigvæk være op til dem at dokumentere overfor mig at det er rigtigt; ellers kunne jeg jo også bare i teorien skrive til alle deres kunder og give dem samme besked?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)