Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække momsen fra???

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 538
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, måske spørger jeg dumt men hvad betyder det helt konkret og økonomisk at man kan trække momsen fra?

Hvis jeg køber en vare med moms til 5000 er momsen 1000 kr.

Så sælger jeg varen igen for 5500 hvoraf momsen udgør 1100 kr. Det giver en fortjeneste på 500 kr hvoraf jeg betaler 25% af de 500 i moms. Så har jeg 375 kr. Skal jeg så betale skat og hvad med det der at trække momsen fra?

Har været inde på SKAT(god side), men kunne ikke finde en betydning af "at trække fra".

Venligst Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:02

Der er flere regnefejl i dit stykke. Har opstillet det så det er mere overskueligt.

Varekøb 4000 kr = 5000 kr inkl moms
Varesalg 4400 kr = 5500 kr inkl moms

Fortjenesten er 4400 - 4000 = 400 kr.

Det er altid nemmest at regne med priserne ex moms når det er. Momsen skal du alligevel betale til SKAT eller have retur fra dem...

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 15:16

mortenhy:

Okay, måske spørger jeg dumt men hvad betyder det helt konkret og økonomisk at man kan trække momsen fra?

Hvis jeg køber en vare med moms til 5000 er momsen 1000 kr.

Så sælger jeg varen igen for 5500 hvoraf momsen udgør 1100 kr. Det giver en fortjeneste på 500 kr hvoraf jeg betaler 25% af de 500 i moms. Så har jeg 375 kr. Skal jeg så betale skat og hvad med det der at trække momsen fra?

Har været inde på SKAT(god side), men kunne ikke finde en betydning af "at trække fra".

Venligst Morten

"At trække fra" betyder at du kan trække momsen ud af det beløb du betaler. Så hvis du går ned i en butik og køber en vare der er prismærket med 5000 kr. så kan du trække de 1000 fra (20%). Varer i en almindelig butik skal altid være mærket med prisen incl. moms, og det er altid prisen inkl. moms som du skal betale. Men når du er en virksomhed, så må du jo trække momsen ud af alle køb med moms der vedrører din virksomhed.

Når du sælger igen skal du til gengæld lægge momsen til. I dit eksempel er salgs-momsen så 1100 kr.

Senere når du skal afregne (betale) din moms til Skat, så trækker du summen af din købsmoms fra summen af din salgsmoms og kommer hermed fremtil det du skal betale (100kr).

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 538
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 16:09

Okay tak for det, så lærte jeg lidt i dag. Kan godt se det ikke er så nemt at tjene penge ved videresalg medmindre man virkelig finder en god connection.

Morten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)