Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 ejere 1 firma, how to?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Jun 09
Indlæg ialt: 275
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey alle :)

Jeg er ved at få stablet et rigtig cool koncept på benene, men har lige et spørgsmål..

Vi er 3 der skal starte det op sammen, hvordan gør man mht. Rettigheder? Lad os antage at der skete noget uheldigt og de 2 andre ikke længere ville indgå samarbejde med den 3. Er det et problem at stifte firmaet med 3 ejere?

Nogen der vil give bud på fordele og ulemper?

God dag til alle :)

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:23

Hej Nicolaj

Jeg står lidt selv i samme situation (og har været det tidligere). Jeg er ikke super stærk på hele virksomhedsdelen, men jeg ved at der er stor forskel på om I vælger at stifte et selskab (dvs. ApS eller A/S) eller blot en fler-ejet virksomhed - sidstnævnte er der ikke krav om kapitalindskydelse osv.

Jeg har hørt om et meget godt trick, som skal sikre at de 2 ikke 'rotter sig sammen' mod den 3.: 

- først og fremmest værdifastsætter man virksomheden...dvs. hvor meget er 1 % værd (går her ud fra at I dele lige).
- dernæst laver man en kontrakt hvori der står, at i det øjeblik at 2 af de 3 ejere går sammen om at ville købe den 3. person ud, så har den 3. person også ret til at købe de 2. andre ud - til samme pris pr. procent.

Giver det mening? Dvs. hvis der er to af de tre der sidder og aftaler at nu vil de sparke den tredje ud ved at købe hans/hendes andele, så er man kontraktmæssigt bundet op på, at den tredje også kan købe de to personers andele til samme pris per procent. Dette binder de tre personer sammen.

Jeg synes det er fornuftigt at du/I allerede overvejer exit-muligheder og worst-case-scenarios.....men personligt foretrækker jeg at man har stor tillid til hinanden og at man kender de personer, man stifter selskab/ virksomhed med, rigtig godt.

Hvis I er det mindste i tvivl/mangler tillid til hinanden, vil jeg anbefale at I søger hjælp hos en advokat der kan udforme nogle solide kontrakter til jer, som I alle kan stole på og læne jer op ad.

Det gælder i hvert fald om at få ryddet den der tvivl væk fra starten, så man kan fokusere på det spændnede: selve iværksætteriet :)

Held og lykke med det!

Hilsen

Andreas Sachse

Andreas Sachse, MAIK (upcoming livstils-produktbrand i Danmark og udlandet)
www.bymaik.com

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Jun 09
Skrevet kl. 11:37

Mange tak for dit utroligt gode Svar Andreas :)

Jeg havde selv overvejet lidt om det var sådan det skulle gøres, så det er kun godt at få bekræftet at mne tanker ikke var helt hen i vejret :)

Jeg har bestemt stor tillid til mine samarbejds partnere :) Men igen, som du selv skriver ville jeg være sikker på hvad worst case scenario kunne være..  Jeg vil prøve og udforme en sådan kontrakt med de 2 andre, og evt. få en advokat indover som du skriver..

Ha en dejlig dag :)

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:54

En anden ting du/I bør være opmærksom på (også i kontrakten) er arbejdsfordeling. Du kan ikke forvente at dine partnere arbejder lige så meget som dig. Få defineret jeres arbejdsopgaver og definér hvad der forventes at de kræver arbejdsmæssigt/tidsmæssigt ifht. f.eks. aflønning.

Min erfaring siger mig at det er noget de fleste kommer op at skændes om. F.eks. situationen med 2 sælgere, hvor den ene lander den ene fede kunde efter den anden og den anden kun lander få besværlige kunder. Er de så retfærdigt at dele 50/50 ?

Hvad f.eks. hvis én bliver syg og ikke kan arbejde. Hvad så, skal de resterende 2 så trække læsset og hvor længe ?

Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:28

Det var så lidt da!

En ting mere om advokater: en advokat kan være god fordi de bare har som spidskompetence at tage højde for enhver tænkelig situation - jeg har selv været igennem et forløb hvor dét at få en advokat indover virkelig gjorde den store forskel.

Mit aktuelle virksomhedsprojekt bliver nok mere 'løst' i strukturen i starten - især fordi det i høj grad bliver båret frem af stor tillid mellem os tre partnere - men når det bliver mere seriøst og der skal lægges flere timer i det, så skal vi have lavet rigtige kontrakter, etableret virksomhed osv. Det lyder som om det er dér I er nået til nu.

Mvh. Andreas Sachse 

Andreas Sachse, MAIK (upcoming livstils-produktbrand i Danmark og udlandet)
www.bymaik.com

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 16:08

Hej

Det er bedre at få spillereglerne på plads med det sammen - ellers kommer i nemt i en situation, hvor 2 knogler som død og helvede - den tredje laver ingen ting - men skummer 33% af overskudet - så tal den slags ting igennem inden at I går rigtigt igang.

Mvh.

Jacob Koch 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 16:35

Hej Micolaj!

Det er heller ikke unormalt at lave en detaljeret forretningsplan og lade den indgå i jeres partner-overenskomst. På den måde får I nedskrevet, hvilken idé, plan, arbejdsfordeling og milestones, som I fælles forpligter jer til.

Bedste hilsener,
Aleksander

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Jun 09
Skrevet kl. 16:47

Det er lige præcis i den fase vi også er inde i nu :)

Der er helt sikkert nogle ulemper som de andre også er inde på mht. Arbejds Fordeling, det er helt klart noget vi skal have snakket rigtig grundigt igennem de næste par dage.. Ligeledes som hvis en bliver syg, hvordan vi så tackler en sådan situation. :)

Men det gælder vel om at man kan stole 110% på hinanden og at man har indgået nogle seriøse og velgennemtænkte tanker inden :)

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Jun 09
Skrevet kl. 16:56

Jakob:
Ja helt sikkert, det er en af de ting vi skal have snakket fuldstændigt igennem.. :)

Anaervig:
Det var faktisk en rigtig god ide, helt sikkert noget jeg vil tage med videre :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)