Hey alle :) Jeg er ved at få stablet et rigtig cool koncept på benene, men har lige et spørgsmål.. Vi er 3 der skal starte det op sammen, hvordan gør man mht. Rettigheder? Lad os antage at der skete noget uheldigt og de 2 andre ikke længere ville indgå samarbejde med den 3. Er det et problem at stifte firmaet med 3 ejere? Nogen der vil give bud på fordele og ulemper? God dag til alle :) |
Hej Nicolaj
Jeg står lidt selv i samme situation (og har været det tidligere). Jeg er ikke super stærk på hele virksomhedsdelen, men jeg ved at der er stor forskel på om I vælger at stifte et selskab (dvs. ApS eller A/S) eller blot en fler-ejet virksomhed - sidstnævnte er der ikke krav om kapitalindskydelse osv.
Jeg har hørt om et meget godt trick, som skal sikre at de 2 ikke 'rotter sig sammen' mod den 3.:
- først og fremmest værdifastsætter man virksomheden...dvs. hvor meget er 1 % værd (går her ud fra at I dele lige).
- dernæst laver man en kontrakt hvori der står, at i det øjeblik at 2 af de 3 ejere går sammen om at ville købe den 3. person ud, så har den 3. person også ret til at købe de 2. andre ud - til samme pris pr. procent.
Giver det mening? Dvs. hvis der er to af de tre der sidder og aftaler at nu vil de sparke den tredje ud ved at købe hans/hendes andele, så er man kontraktmæssigt bundet op på, at den tredje også kan købe de to personers andele til samme pris per procent. Dette binder de tre personer sammen.
Jeg synes det er fornuftigt at du/I allerede overvejer exit-muligheder og worst-case-scenarios.....men personligt foretrækker jeg at man har stor tillid til hinanden og at man kender de personer, man stifter selskab/ virksomhed med, rigtig godt.
Hvis I er det mindste i tvivl/mangler tillid til hinanden, vil jeg anbefale at I søger hjælp hos en advokat der kan udforme nogle solide kontrakter til jer, som I alle kan stole på og læne jer op ad.
Det gælder i hvert fald om at få ryddet den der tvivl væk fra starten, så man kan fokusere på det spændnede: selve iværksætteriet :)
Held og lykke med det!
Hilsen
Andreas Sachse