Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for firma der gik konkurs?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..

I 2008 gik et af mine selskaber konkurs. Dette selskab var et aps.

Kort inden selskabet lukkede indskød jeg personligt ca. 800.000. Disse penge blev anvendt til at nedbringe en kassekredit som aps'et havde.

Jeg havde desuden løbende indbetalt penge til selskabet. Disse midler gik direkte ind i driften.

Anslået har jeg i 2008 således indskudt omkring 1 mill. i aps. af mine private midler.

Spørgsmålet er om jeg kan fradrage tabet på selskabet (aps'et)?

Jeg driver et personligt ejet selskab og det er de facto dette selskab, der har indskudt beløbene.

Min revisor har netop fremsendt udkast til regnskab for mit personligt ejede selskab og desuden udfærdiget årsopgørelsen til skattevæsenet.

Dette regnskab viser et overskud på 900.000, men der er ikke fratrukket noget tab på virksomhed eller tab ved indskud til selskabet. Derfor får jeg en restskat på ca. 350.000 og den ville jeg da gerne undgå, hvis jeg kan.

Jeg har udover de konkrete indbetalte penge oprettet anpartsselskabet i 2006, hvor anpartskapitalen på 120.000 blev indbetalt. Denne kapital er ligeledes tabt. Den har jeg vel også fradrag for tabet af?                    

Er der nogen i panelet der kan svare på hvad man gør?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:06

Hvorfor spørger du ik din revisor først? Han ville da kunne komme med det helt rette svar.

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Skrevet kl. 01:57

Jeg forstår egentlig godt du spørger om det..

Men...

Jeg vil gerne høre hvad andre herinde siger til det - der må være andre som har prøvet det samme som mig - i disse tider :-)

Og min revisor får såmænd også chanchen for at svare :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:40

Går ud fra, at det er din revisor, der skal lave det. Og så var det måske smart, at få hans vurdering først og så spørge indtil, om det var den rette måde, at gøre det på, eller den rette løsning.

Sådan ville jeg takle det, men vil da overlade svaret til en af de kloge revisorer herinde...

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Skrevet kl. 15:14

Jeg har fulgt med i andre debatter og de revisorer som svarer synes jeg er ret gode :-)

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Skrevet kl. 16:36

Min revisor tog på ferie i fjorten dage, da hun havde sendt mig regnskabet....

Men i det firma hvor hun ar partner er der jo heldigvis andre revisorer..

Det ser ud til at jeg ikke kan få fradrag for tabet i firmaet, da jeg opfattes som privatperson i forbindelse med indskudsdelen. Havde jeg oprettet et firma, som indskød pengene ville jeg efter al sandsynlighed have fået fradrag for indskuddet via dette firma.

Nå men jeg afventer stadig det konkrete svar fra min revisor og vil poste det her på debatten - der er sikkert andre der kan have glæde af at kende mere til disse regler - om ikke andet, så kan mine (dyrekøbte) erfaringer måske hjælpe andre, så man ikke havner i denne situation.

Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:18

Hej Torsten.

Hvordan er det gået? Kunne du redde noget af dit indskud?

/Jumi

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Skrevet kl. 14:10

Hej Jumi - ja og nej.

Jeg kan ikke får fradrag for de personlige indskud jeg har lavet i virksomheden. Selvom pengene er tabt i en anden virksomhed, så opfatter SKAT det ikke som et tab jeg har haft personligt.

Jeg har fået fradrag for en del af den oprindelige indskudskapital - her gælder underligt nok en anden regel.

Jeg fandt en ny revisor og jeg mener stadig at min daværende revisor kunne have rådgivet mig anderledes, så jeg havde fået lov til at fratrække mit løbende indskud.

Men verden går videre....

VH Torsten Miland

Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:05

Hej Torsten.

Det er derfor Amino er så godt - så man kan lære af andres erfaringer :-)

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du kunne have gjort anderledes, sådan du kunne have fratrukket det løbende indskud.

Jeg har nemlig selv fået at vide, at det kan fratrækkes, hvis man laver det som et lån til virksomheden, men nu bliver jeg da i tvivl.

/Jumi

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Skrevet kl. 17:12

Du skal have fat i en revisor!

Min situation var at jeg havde to firmaer og at jeg kunne sende fakturaer melem de to firmaer - det er hele denne konstruktion som SKAT godkendte i de to virksomheders første leveår, men som de ikke godkendte i det år, hvor det ene firma gik konkurs.

Men jeg tør ikke sige 100 % hvordan du skal gøre - for jeg er ikke revisor.

Kan iørvigt anbefale Brian Nielsen fra Addea Revision som er min nye revisor - superdygtig og ikke dyr i forhold til kvaliteten.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)