Hmm.. I 2008 gik et af mine selskaber konkurs. Dette selskab var et aps. Kort inden selskabet lukkede indskød jeg personligt ca. 800.000. Disse penge blev anvendt til at nedbringe en kassekredit som aps'et havde. Jeg havde desuden løbende indbetalt penge til selskabet. Disse midler gik direkte ind i driften. Anslået har jeg i 2008 således indskudt omkring 1 mill. i aps. af mine private midler. Spørgsmålet er om jeg kan fradrage tabet på selskabet (aps'et)? Jeg driver et personligt ejet selskab og det er de facto dette selskab, der har indskudt beløbene. Min revisor har netop fremsendt udkast til regnskab for mit personligt ejede selskab og desuden udfærdiget årsopgørelsen til skattevæsenet. Dette regnskab viser et overskud på 900.000, men der er ikke fratrukket noget tab på virksomhed eller tab ved indskud til selskabet. Derfor får jeg en restskat på ca. 350.000 og den ville jeg da gerne undgå, hvis jeg kan. Jeg har udover de konkrete indbetalte penge oprettet anpartsselskabet i 2006, hvor anpartskapitalen på 120.000 blev indbetalt. Denne kapital er ligeledes tabt. Den har jeg vel også fradrag for tabet af? Er der nogen i panelet der kan svare på hvad man gør?
|
Hvorfor spørger du ik din revisor først? Han ville da kunne komme med det helt rette svar.