er der nogen der ved om man kan benytte en indtægt i eks 2009 til at oprette et aps, således at man ikke skal betale skat af pengene først? eks. indtægt 125000 oprettelse af aps, og dernæst betaling af skat (ved godt at kapitalen skal ligge på de 125000, men man kunne jo købe udstyr til firmaet for dem, så de lå i passiver).
mvh og på forhånd tak for hjælpen
carsten
er der nogen der ved om man kan benytte en indtægt i eks 2009 til at oprette et aps, således at man ikke skal betale skat af pengene først? eks. indtægt 125000 oprettelse af aps, og dernæst betaling af skat (ved godt at kapitalen skal ligge på de 125000, men man kunne jo købe udstyr til firmaet for dem, så de lå i passiver). mvh og på forhånd tak for hjælpen carsten
Hej Carsten
De 125 som er tjent, skal du betale skat af, Du kan godt lave et ApS for pengene, men du får restskatten af dem personligt. Man kan ikke trylle dem væk. Hvad du bruger penge til i ApS, kan du ikke få personligt fradrag for. Syntes det er flot med dit overskud
Carsten kan vel stadigvæk godt nå at lave en skattefrivirksomhedsomdannelse inden den 30/6. Det er vist med tilbagevirkende kraft og gør at beløbet bliver beskattet med selskabsskatteprocenten i ApS når året er omme?
Hvis du har et enkeltmandsfirma nu, så kan du omdanne skattefrit senest 30/6/2009! Alle aktiver og passiver i dit nuværende firma skal indgå i omdannelsen.
det lyder fint :-) betyder det at det underskud jeg har fra 2008 også kan indgå? eks: forventet indtægt 200000 - 30.000 fra sidste år =170.000 til aps og derefter skat til årsskiftet af de 170.000? eller af alle 200.000?
jeg undskylder de mange spørgsmål og håber du har tålmodighed med en begynder
det lyder fint :-) betyder det at det underskud jeg har fra 2008 også kan indgå? eks: forventet indtægt 200000 - 30.000 fra sidste år =170.000 til aps og derefter skat til årsskiftet af de 170.000? eller af alle 200.000?
jeg undskylder de mange spørgsmål og håber du har tålmodighed med en begynder
mvh og tak for hjælpen
carsten
Hej Carsten
Det er meget svært at rådgive i enkeltsager, når der som her hele tiden dukker nye ting op. Du skal gå en tur til revisor og lægge alle fakta på bordet. På den måde kan du få den optimale løsning. Selvfølgelig koster den slags penge, men i dit tilfælde tror jeg det er prisen værd.
Når vi er lidt sløve med at svare dig, skyldes det at vi føler i rådgivergruppen, at her er vist rådgiveransvar. Selvom vi gør det frivilligt og ikke får penge for det.
Det skal for god ordens skyld nævnes at min kollega Revisor Peter også er med i denne gruppe og har iøvrigt bedraget med mange gode ting. Alså op med mulvarpen og en tur til revisor
.... Men rigtig rart at vide, at der er den her mulighed inden 30/6 - Det anede jeg ikke (Jeg står lidt i samme situation, men er først startet op i år) Så, Tak for oplysningen
Selvfølgelig koster den slags penge, men i dit tilfælde tror jeg det er prisen værd
Carsten,
RevisorOlsen har ret, at det formentlig vil være prisen værd. Du skal være opmærksom på fristen er den 30/6, hvis du vil omdanne i år. Det kræver under alle omstændigheder hjælp fra din revisor. Så hvis det skal være i år skal du nok hurtigt ud af startshullerne.
Hvis du ikke når det i år - kan du i stedet overveje om ikke Virksomhedsskatteordningen kunne være en løsning. Der vil du også kun blive beskattet med en foreløbig skat på 25%. Du kunne så omdanne til et ApS i foråret 2010 (skattefri virksomhedsomdannelse inden 30/6 2010). Da kapitalkravet til et ApS samtidig er nedsat til kun 80.000 kr. til den tid, vil du lettere kunne opfylde den del.