Jeg har fulgt med i diverse debatter om open source fx Magento og forskellen på den og fx Dandomain. Jeg skal igang med at lave en webshop og synes Magento lyder rigtigt godt, men jeg er bekymret for om jeg vil være i stand til at at kunne finde ud af det selv når der opstår problemer senere hen, da jeg overhoved ikke er nogen erfaren programmør eller stor IT kendskab. Hvor svært er det for en uerfaren?
Kender I nogen som kan tilbyde hjælp hvis man har brug for det? Dandomain tilbyder en hotline alle dage uden at man bliver faktureret som jeg synes lyder trygt men er jo væsentlig begrænset iforhold til Magento.
Som uerfaren vil jeg nok anbefale dig at holde dig væk fra Magento. Mange ting kan kontrolleres i kontrolpanelet, men rigtig mange ting skal også kodes - og der står de fleste nok af.
Vedr. hjælp - så ved jeg ikke lige hvad din pengepung er til - men jeg vil ihvertfald ikke anbefale dig at gøre det selv.
Magento er et rigtig godt system, det er gennemtænkt fra bunden og de har struktureret både kode og udvikling nøje.
Men man kommer ikke langt med en magento uden teknisk hjælp, og det tror jeg heller aldrig har været intentionen fra magentos side.
Så det kommer til at koste dig nogle udviklingskroner for at få bygget shoppen ordenligt op, og samtidig kommer det til at koste dig nogle kroner i løbende udvikling og rådgivning.
Set i forhold til dandomain så vil der være en del mere start omkostninger, men din frihed vil være en del større. Hvis du får en skæv ide en dag så kan den laves, det er ikke sikkert den kan laves i Dandomain. Samtidig er du ikke så leverandør afhængig som du er ved en lejet shop.
Er det første gang du skal starte en shop op, og dit budget er begrænset så vil jeg anbefale dig at starte ud med f.eks. en dandomain shop. Det er meget nemt og rådgivningen er god og hurtig.
Jeg skal ikke selv progammere eller designe webshoppen, men jeg tænker bagefter når den er oppe og køre.
Så vil jeg vove at påstå den ikke er mere besværlig end en dandomainshop.
Du skal dog stadig være opmærksom på at du ikke kommer uden om at bruge nogle penge på løbende udvikling og rådgivning.
Samtidig vil jeg vælge en webhost der kender til Magento og kan hjælpe dig med spørgsmål. Et godt valg er Powerhosting.dk De gør det ufattelig godt, og er altid klar til at hjælpe hvis man lige har et spørgsmål eller en opdatering er gået i kludder.
Men få en demoshop hos dandomain og få kigget lidt på magentos demoversion. leg lidt med dem begge og find ud af hvad der passer til dit behov.
Nu har jeg jo allerede sendt dig linket, men hvis der er andre der er interesserede kan jeg varmt anbefale e-bogen her, som viser hvordan man administrerer en Magento webshop. Den har en super fordelagtig pris på 20$
Er der ikke også noget med at man kan fjerne alt unødvendigt fra administrationen? Således at det kun er det som hun bruger til dagligt der bliver vist? Måske det vil gøre Magento mere overskuelig for hende. Mon ikke også der er nogle Magento folk der tilbyder en support aftale - hvor man for et fast beløb - altid vil kunne få hjælp til selvhjælp. Ellers må I da snart få det lavet :·) Det vil give nye kunder større tryghed at de ved at de kan få hjælp.
Men jeg vil nu også give Martin ret... Find ud af hvad du vil med din shop i fremtiden. Er det en hygge shop - ville jeg nok vælge DanDomain. Er det noget du vil vækste og udvikle - kan Magento være en mere fleksibel løsning.