Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af enkelmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Antagelse: Hvis jeg nu startede en enkelmandsvirksomhed op, ville jeg så på et senere tidspunkt overdrage hele firmaet til min mand.

Han skulle ikke give noget, men overtage det hele gratis med alt.

Jeg står nemlig i en situation, hvor jeg gerne vil have tiden til at gå med et spændende projekt, men skulle det nu gå hen og blive en stor succes, er jeg ikke i stand til at håndtere det.

Med Venlig Hilsen

Englebasse

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Jamen så lav det som et I/S, hvor i regulerer resultatandelen i takt med jeres indsats!

Tilmeldt 17. May 08
Skrevet kl. 22:20
Havde ikke lige tænkt på det. Selve overskudet, hvordan fordeles det i en I/S? Jeg er nemig kommet på førtidspension, og afhænigigt af virksomhedens størrelse og indkomst, kan det ikke svare sig for mig at være en del af det overskud. For mig handler det om, at komme lidt væk i min hverdag, hvor jeg kan beskæftige mig lidt med denne ide. Skulle det blive til noget større vil jeg gerne, at min mand tager over.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Det kan i selv formulere i en I/S-kontrakt; dog skal der ligge en vis arbejdsindsats til grunde.

Tilmeldt 17. May 08
Skrevet kl. 22:48
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Tusind tak Peter.

Du er altid hurtigt ude med nogle gode svar, som man stoler på :)

Tror I/S vil være det rigtige valg.

Fortsat god aften.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 10:14

Jeg er meget enig i, at det kan være en god idé at drive virksomheden som et I/S fra starten, da I så ikke behøver at skulle overdrage på et senere tidspunkt.

Det du bare skal være opmærksom på er, at I så som udgangspunkt begge to hæfter personligt for gæld og andre forpligtelser, som virksomheden pådrager sig. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis noget problem, men I bør have det i baghovedet, når I vælger virksomhedsform.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:23

Juristen..Hvor ser du problemet, når de er gifte?

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 19:29

Hvorfor I/S er der forskel ?

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 19:58

Som udgangspunkt hæfter ægtefæller ikke for hinandens gæld (undtaget er dog skattegæld i et vist omfang).

Så hvis man opretter virksomheden som et I/S, så hæfter begge ægtefæller, men hvis man lader den ene ægtefælle starte virksomheden op og overdrager den til den anden ægtefælle, når den har fået succes, så ophører den første ægtefælles hæftelse fsva. fremtidig gæld.

Dermed har ægteparret mulighed for at sikre privatsfæren ved at overdrage bilen, huset, båden mv. til den ægtefælle, som ikke hæfter for virksomheden, hvorved aktiverne bliver beskyttet mod virksomhedens (dvs. den anden ægtefælles) kreditorer.

Til revisorolsen - ud over hæftelsesspørgsmålet er der ikke den store forskel på om ægteparret vælger at køre solo eller lave et I/S, men man slipper for besværet med at skulle overdrage virksomhedens aktiver til ægtefællen. Dette kan vel ske ved gave, som er afgiftsfri mellem ægtefæller (de skattemæssige konsekvenser ved i revisorer mere om end jeg).

Hvis man overdrager virksomheden ved gave, skal man dog være opmærksom på, at en ægtefælle kan være begrænset i sin gavemulighed, da ægtefællen skal beholde tilstrækkeligt med midler til at dække sine kreditorer - ellers kan gaven omstødes. Hvis den ægtefælle, der driver virksomheden har en dårlig økonomi, kan det således være umuligt at give virksomheden til den anden ægtefælle, og så må den jo sælges på arms length-vilkår. Samtidig skal man oprette gaveægtepagt, men det er jo blot en forms sag.

Så en lille forskel er der.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 20:06

Tak for svaret Jesper. Det meget er brugtbart.Yes Havde ikke lige tænkt på, at det hele kunne omstødes.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)