Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed eller ej?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i den situation at jeg har lavet en hjemmeside for en vens firma. Nu skal vi så til at finde ud af hvordan jeg får betaling for denne ydelse. Første forslag var at han bare udbetalte dem til mig på mit b-kort, og så var alle glade. Dette ville også være fint nok og ville nok være måden vi gjorde det på, hvis det ikke lige var fordi jeg lige fik en anden tanke idag, som jeg vil høre jer om.

Lidt baggrund. Jeg vil gerne være selvstændig konsulent (.NET udvikling ASP.NET og Silverlight), dog er jeg realistisk nok til at vide at det ikke er LIGE nu jeg skal være det af flere grunde som egentlig er ligegyldig her. Kort og godt, jeg vil gerne være selvstændig "om nogle år/ude i fremtiden". Min tanke var at jeg til "den tid" ville lave et Aps med tilhørende holding selvskab for at sikre min egen formue, HVIS nu et eller andet skulle gå galt, mod forventning selvfølgelig.

Nu er det så at jeg skal have disse penge fra min vens firma der og har måske flere af disse "små jobs" i pipelinen. Derfor tænker jeg så her idag, om jeg måske bare skulle lave en enkeltmands virksomhed nu her og bare have ved siden af mit normale job. Min vens firma ville så bare betale en regning fra mit firma og alt ville køre helt som "normalt". Jeg ville samtidig lære lidt om at have firma, da jeg intet ved om det nu, ingen jeg forhåbentlig skal have et Aps om nogle år. Måske kunne jeg enda spare de 125.000 op ved disse små jobs og have stående i enkeltmands virksomehden og bruge dem til oprettelse af Aps+holding til den tid?

Well, jeg ved ikke særlig meget omkring det at have/oprette virksomhed, faktisk begrænser min viden sig til hvad jeg netop har beskrevet. Ja jeg kender ordet "enkeltmands virksomhed" osv, men dybere går min viden ikke på nuværende tidspunkt. Derfor er alle relevante links meget velkomne, plus selvfølgelig jeres kommentar på om dette er en god idé, dårlig idé, hvad det indebære osv.

På forhånd tak,

Qbus

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 22:29

Hej qbus

Start med lidt surfing på nettet - www.virk.dk   ,  www.100svar.dk   og andre iværksætter sider, hvor du finder svar på mange ting, bla.                                 hvilken type virksomhed , fordele/ulemper , kapitalbehov , osv.

Her på Amino  er der også god hjælp at hente, hvis du kigger de mange emnegrupper igennem.

Held og lykke

Jesper

www.sliknet.dk

Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 22:48

Ok mange tak, jeg kigger på de links, men vil stadigvæk gerne høre folks kommentar på ovenstående.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:34

Det lyder som en fin plan, du er ved at lave dig der. Med en almindelig personbeskatning, vil overskuddet i din virksomhed (som du egentlig ikke vil hæve men spare op til ApS)  blive beskattet - og hvis du i forvejen har en fuldtidsløn, vil det nok blive med topskat. Derfor skal du nok være opmærksom på Virksomhedsskatteordningen (VS0 - virksomhedsordningen), hvor ikke-hævet overskud kan beskattes med en acontoskat på 25% i stedet for topskatten.

Hvis du bor i nærheden af København, er du velkommen til et info-møde for nye iværksættere, hvor der er god mulighed for at stille alle typer spørgsmål om iværksætterøkonomi. (Du er selvfølgelig også velkommen selvom du skulle komme fra en anden del af landet :-).

Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 15:36

Tak for svaret Anette.

Well, det var bare en mulighed at spare op til Aps på den måde, men vidste ikke lige at man blev beskatted på den måde der. Så vil jeg jo nok hellere have pengene ud og i lommen i stedet. :) Men det skulle vel heller ikke være noget problem vel, selvom jeg har normalt fuldtids job ved siden af? Det kan vel bare tages på b-kortet eller hvordan? Tager jeg den på mit normale skatte kort, så vil det væe top skat ja, og den er jeg i forvejen træt nok af :P

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:39

Du kan ikke vælge at bruge bikortet. Du vil komme til at betale noget aconto skat, og så vil skat senest i forbindelse med selvangivelsen regulere: Hvis din samlede skattepligtige indtægt overstiger topskattegrænsen, vil du komme til at betale topskat. Derfor skal du være opmærksom på de skattemæssige fradrag, du kan få, når du har en erhvervsmæssig virksomhed - så du i det mindste ikke snyder dig selv i skat.

Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 21:46

"Derfor skal du være opmærksom på de skattemæssige fradrag, du kan få, når du har en erhvervsmæssig virksomhed - så du i det mindste ikke snyder dig selv i skat."

Kan du uddybe denne eller give links hvor jeg kan læse om det? Ville være en stor hjælp :)

Mht. bikort osv. Hvis mit firma tjener nogle penge, så kan jeg vel godt udbetale løn til mig selv på bikort eller det kan man måske ikke? Lad os sige mit firma tjener 10.000 kr. Så har jeg vel lov at betale løb til mig selv på 10.000 kr. Jeg skal så betale skat ja og får kun 5000 udbetalt ca, men man kan vel gøre det sådan?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:57

Skat: Nej! Det kan du ikke. Som jeg skrev før, vil indtægten blive lagt oveni din lønindtægt med mindre du bruger f.eks. virksomhedsskatteordningen. Du kan ikke undgå det ved at betale dig selv løn via bikortet. Forlaget Myll (http://myll.dk) har en bog om VSO, som revisor Søren Revsbæk har skrevet. Den kan du jo overveje at købe. Ellers søg her på Amino - emnet har været oppe flere gange.

Fradrag er et meget stort emne. Hvis du kommer til Aminotastic 09, så flyt over på min workshop (der er to pladser ledige), så skal jeg fortælle dig om det, så du aldrig glemmer det! Ellers må du vente til Bogen om Fradrag (http://bogenom.dk) udkommer. Men kort fortalt: De udgifter, du har, som vedrører din virksomhed, f.eks. kørsel i forbindelse med køb og salg, mobiltelefon (den firmamæssige del), it osv. kan trækkes fra, før skatten bliver beregnet. Altså

Indtægter
minus fradragsberettigede udgifter
= beskatningsgrundlaget

SKAT har en iværksættervejledning, hvor fradrag og moms er nævnt: http://www.skat.dk/display.aspx?oId=137721&vId=202012, den kan du også finde nyttige oplysninger i vedrørende emnet.

Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 22:12

Ok mange tak for det hurtige, og kontante Wink, svar.

Ja, som du nok kan forstå så ved jeg ikke særlig meget om det at starte eller drive virksomhed, hvilket jo også er grunden til jeg er her på siden kan man sige. Jeg vil kigge på dine links og læse videre på den her side som jeg fik tidligere: http://www.100svar.dk/ den virker ret god og forklare tingene kort og simpelt.

Mange tak for svarene ind til videre :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14

Ellers spørger du bare herinde!

Husk...ingen spørgsmål er for dumme!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)