Hov, hvis der tales om Pagerank i denne tråd, så skal rådet være et andet:
Hold op med at fokusere på det som et succeskriterie. Lige nu! Slut.
Toolbar pagerank er et tal, som det er hyggeligt at følge med i, men det må aldrig blive et succeskriterie i sig selv.
Okay, så er I forhåbentlig mentalt videre. Så ændrer I lige jeres fokus til placeringer på centrale søgeord og antal besøgende. (evt. også konverteringer som det næste skridt).
I stedet for at tænke "Hvordan kan jeg hæve min pagerank", skal I tænke "Hvordan kan jeg hæve min placering på Google på vigtige søgeord og blive fundet på endnu flere long-tail søgninger".
Dér skal fokus være, frem for pagerank. I skal lære at sætte langt større pris på et målrettet link fra en side med lav PR, hvor linket er med god ankertekst og indgår i indholdet, end I skal sætte pris på et blogroll-link fra en urelateret blog med høj PR og jeres navn som ankertekst. Arbejd på at få de links, der kan bringe jer flere besøgende på sigt. Ikke de links, der kan hæve et tal i en toolbar.