Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovlig markedsføring?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi sælger via en webshop jo. :)

Vi misforstår lidt hinanden. Forklarede mig heller ikke tydeligt nok.

Vi har erfaring med at ord som billig og billigst giver flere klik. Og eftersom vi som oftest betaler per impressions (ikke adwords) - Så får vi flest kliks = flest kunder.

Men. Jeg er stadig lidt i tvivl! :) - Det er altså ikke ulovligt at skrive man er billigst / størst, selvom man muligvis ikke er det ?

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:40

Okay nu er jeg med...

Jamen hvorfor forsøge at snyde kunden med ord... Er det ik bedre at overraske kunden på prisen og deraf modtage extra salg og feedback?
Igen så tænk kreativt og anderledes fremfor at bevæge dig i grænselandet mellem lovligt/ulovligt, og især når du ik kender reglerne 200% til bunds...

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 21:18

Men kører el-giganten ikke med prisgaranti, sådan at de altid vil matche konkurrenternes priser? ;-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:06

Dine annoncetekster afvises hvis du bruger de påstande, som bedst, billigst osv.

Det skal ellers kunne dokumenteres ved fx større forbrugerundersøgelser i diverse anerkendte tidsskrifter, ikke at jeg har prøvet at få dem godkendt.

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 22:11

nu føler jeg lidt.. at vi er back to square one. :)

Nogle siger det ene og nogle siger det andet..

Er ligeglad med om det er smart eller jeg kan få dem godkendt eller det ene og det andet. :) Det er lidt ude af kontekst.

Men.. er det.. eller er det ikke ulovligt at skrive i ads og bannere på nettet at man er billigst, selvom man ikke er? Eller størst selvom man ikke er?

Hvis det kommer an på hvad vi sælger, så sælger vi accessories til unge, dvs. billige varer i omegnen af 100-200kr. Og der varierer markedet sig naturligvis hele tiden og det er svært altid at være helt up to date.

Mvh. Sebastian Petersen

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:14

Karsten Lund:

Der hvor det bliver ulovligt er hvis man tager en specifik konkurrent og skriver noget (ex. Billigere en El-giganten).

Så vidt jeg ved ikke hvis det er sandt, dog skal man så kunne redegøre for at det passer.

Da jeg undersøgte sagen i sin tid fandt jeg ud af at: Man kan skrive man er den billigste eller bedste, uanset om det passer, sålænge man ikke sammenligner med specifikke konkurrenter. Ret mig hvis jeg tager fejl, eller loven er ændret. :-)

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 22:20

honslow:

Så vidt jeg ved ikke hvis det er sandt, dog skal man så kunne redegøre for at det passer.

Da jeg undersøgte sagen i sin tid fandt jeg ud af at: Man kan skrive man er den billigste eller bedste, uanset om det passer, sålænge man ikke sammenligner med specifikke konkurrenter. Ret mig hvis jeg tager fejl, eller loven er ændret. :-)

Mvh-

Daniel Holsko

Jeg mener, at skulle have hørt det samme en gang for langt tid siden.

interesser: kommunikation - medie - reklamer - marketing

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 22:30

Du må ikke skrive at du er billigst eller størst - hvis ikke det passer!

Iflg. markedsføringsloven må du ikke bruge usande angivelser for at påvirke efterspørgslen efter din vare. Det skal altid kunne påvises at dine påstande er rigtige...og det er som mange skriver stort set umuligt.

/Rikke

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:33

Undskyld jeg læste ikke lige alle svarene,

Jeg mener bestemt også at du må skrive at du er bedst eller billigst uanset om det passer eller ej, hvis du - som det nævnes - ikke nævner specifikke konkurrenter. Som Rikke siger, hvis en konkurrent trak dig i retten for det, skulle du formentligt kunne bevise påstanden. Men selv de store firmaer gør jo brug af disse påstande, og jeg har aldrig hørt om at der er nogen der er blevet trukket i retten for det.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 22:38

Udsnit af loven:

Vildledende og utilbørlig markedsføring4

§ 34. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.
Stk. 3. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)