Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på sendte varer.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej i Amino.

Dette må være et godt forum at søge forklaring.  

Jeg sælger ting fra både butik og på nettet. Ved netsalg kommer der jo fragt oveni varens pris, så en vare til 100 kr. incl. moms kommer til at koste 145 kr. incl. fragt.

Det betyder ved bogføring af salget, at der jo beregnes moms af 145 kr i stedet for 100 kr, alså 29 kr i stedet for 20 kr. Idet portoen jo ved købet momsfrit, så der er ingen fradragsmulighed for denne.

Alså fordi man sender en vare til en kunde, skal der for salget betales 9 kr. ekstra i moms end hvis samme vare langes over disken.

Er der nogen her der kan se det rimelige heri, endsige finde en logik?

Jeg har tit undret mig.

Med venlig hilsen

Karsten Østergaard

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:19
Hej Karsten

Hvis du bruger en momsfri forsendelsesform, skal du hverken selv betale moms eller opkræve moms hos din kunde. Dit momsregnestykke er derfor ikke 20% af 145, men 20% af 100.

Hvis du køber momsfri porto for 45 kroner og indberetter 9 kroner i indgående moms, snyder du dig selv.

Generelt er det farligt at beregne momsen "baglæns" ved blot at tage 20% af det samlede fakturabeløb - der kan jo være momsfrie ydelser med på fakturaen. Ved beregningen af momsen skal du derfor principielt kigge på hver enkelt vare/ydelse, du har købt eller solgt.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:27
Du kan også skrive "fragt & ekspedition" på din faktura, og så sætte det til det beløb du ønsker, men så skal du opkræve moms på beløbet.

Eksempel:

Varekøb         100,00 kr.
Fragt                50,00 kr.
-----------------------
Total              150,00 kr.
Moms              37,50 kr. 
-------------------------
Total inkl. moms   187,50 kr.

mvh Carsten

Fra Silkeborg
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:20
...Carsten..

...ja, men jeg er nu lidt ked af at bonne kunderne for noget der egentlig er momsfrit.

Mathias..

..jeg har engang kontaktet told og skat angående dette. Der var forklaringen, at forsendelse på varen betragtes som en del af varens pris, så derfor skulle der betales den ekstra moms.

Men du har ret.  Det virker jo som snyd.

Jeg bruger C5 som regnskabsprogram, og det er vel ikke sansynligt, at man må taste andet end det fulde fakturabeløb ind som salg - hvori medgår portoen. Derved beregner systemet jo automatisk moms af hele beløbet. Og systemet bestemmer  hvor meget der skal afregnes med T&S.

Mvh Karsten

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 20:31
Hej Karsten,

Da jeg drev webshop, lavede jeg blot en konto, der var momsfri til salgs-porto... Så der ikke kom moms på portoen ud til kunden, men det kræver så at du ikke opkræver mere end portoen koster, ellers skal du afregne moms af hele beløbet...

Eller blot kalde det ekstra, for ekspeditionsgebyr :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hej Karsten!

Jeg vil dog mene, at du også i C5 kan operere med flere fakturalinier=posteringer på momspligtige/momsfrie

ydelser, og så bruge fremgangsmåden som Jesper beskriver..

Hvorfor skulle C5 være speciel, hvad dette problem angår?

Hilsen

Peter

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 01:46

Jeg kan ikke se problemet?

Køb af vare            = 100 kr     Moms = 25 kr

Fragt / Forsendelse = 45 Kr      Moms = 0  Kr

Netto = 145 kr Brutto 170 kr Heraf moms = 25 kr

Men det er måske mig der er helt galt på den?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)