Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Made in Denmark"

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad skal der til for at man kan skrive "Made in Denmark"?? (eller et andet land)

- Er det nok at produktet samles og pakkes i Danmark (jf. fx. visse produkter fra B&O)? - Er det nok at man sætter en label på (fx. høreapperater fra GN, der produceres i Kina - men hvor den egentlige udgift nok er selve produktudviklingen - der ligger i DK).

- Eller er produktionslandet der hvor produktionsværdien eller måske hvor værditilvæksten (salgsværdien) er højst? Fx. vil det sikker være dyrere at pakke og sætte en simpel lille label på et plastemne her i DK, end det er at producere emnet i Kinas land..........Men kan man så skrive "MAde in Denmark" på emnet?.

Martin
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 11:38
Hvad angår "Made in Denmark" så er der vist i dag ikke nogen nærmere fortolkning (udover at det skal have en tilknytning til Danmark)

For at være lavet i EU (både skattemæssigt og retligt) skal mere end 50% af omkostningerne til varen være fra EU område. Dvs. at dit tænkte eksempel med klistermærke og pakning af vare fra Kina godt kan lade sig gøre. Jeg ved at det sker i flere tilfælde.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:45
Dato: 11-08-2006 11:37:53 Forfatter: Christensen Consult

Hvad angår 'Made in Denmark' så er der vist i dag ikke nogen nærmere fortolkning (udover at det skal have en tilknytning til Danmark)

Så er det ihvertfald noget der har ændret sig, eller måske det kun gælder visse produkttyper. For 3½ år siden arbejdede jeg for en virksomhed som producerer A/V udstyr, og dengang var der nogle krav der skulle overholdes. Jeg kan huske at der var en inspektør fra en eller anden kontrolinstans der satte spørgsmålstegn ved "Made in Denmark" trykket fordi de meste af produktet blev produceret i Fjernøsten.

Enten var det Dansk Standard reglerne stod beskrevet i, eller også var det CSA/UL. Der er ved at være så længe siden jeg ikke husker det længere

mvh Carsten

Tilmeldt 11. Aug 06
Skrevet kl. 12:02
Problemet var nok "Fjernøsten"

50% af værdien skal være fra EU - og derudover skal der så være en væsentlig tilknytning til Danmark. Men der er jo mange andre måder at skrive det på - designed in Denmark - developed in Denmark etc. Måske var herren fra Dansk Standard lidt krakilsk?  

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:09
Når jeg tænker ordentlig efter tror jeg faktisk at det var en fra Lloyds (ISO9000 kontrollør) som var noget kritisk i vurderingen af hvor stor en del af det samlede produkt der blev produceret i DK og hvor stor en del der blev produceret i Fjernøsten.

Ja, Designed in Denmark blev brugt på de produkter som 100% blev produceret i Fjernøsten, men som blev udviklet og designet i Danmark.

mvh Carsten

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 16:41
Tak for de gode svar.

Kan dog ikke forestille mig at ISO9000-folk, Dansk Standard eller andre i den boldgade skulle være interesseret i udtrykket "Made in Denmark". Måske der kunne være noget EU-lovgivning, der så også er vedtaget af Folketinget, men det har jeg ikke kunnet finde....

Har set diverese danske radio- og TV-produkter, headsets etc hvor kun en meget lille del er lavet i Danmark, og alligevel står der "Made in Denmark", så der må være brede rammer for benævnelse af "place of origin".

Mit eget bedste bud er at det er Markedsføringsloven der sætter grænserne, men den siger vist ikke noget konkret...-Er der nogen der kender nogle domstolsafgørelser, el.lign.?

Skal fx. kun 50% af produktets fremstillingspris komme fra Danmark..... Og hvordan skruer man så en produktionsprisen sammen for fx. en forstærker der produceres i Danmark, fx. hos en underleverfandør. Men hov: han køber jo komponenterne fra andre: printet kommer fra Taiwan, de fleste print-komponenter fra Kina, emballagepappet fra Finland (dog fremstillet af russiske grantræer), strømmen til at producere emnet kommer fra Sverige (da det lige har regnet dér), den lækre galsfront fra Sveits, skruerne fra Tyskland..og plastgranulatet er delvist udvundet fra olie fra Nordsøens undergrund....

På nogle Japanske produkter står der "Prts made in China, Assembled in Japan", og sætningen med "Designed in Denmark" er da også meget fin.....Men så ved folk jo godt det ikke er produceret hér i Danevang

Skulle måske bare skrive:  "Made around the world"

Martin
Tilmeldt 11. Aug 06
Skrevet kl. 17:19

Skal fx. kun 50% af produktets fremstillingspris komme fra Danmark..... Og hvordan skruer man så en produktionsprisen sammen for fx. en forstærker der produceres i Danmark, fx. hos en underleverfandør. Men hov: han køber jo komponenterne fra andre: printet kommer fra Taiwan, de fleste print-komponenter fra Kina, emballagepappet fra Finland (dog fremstillet af russiske grantræer), strømmen til at producere emnet kommer fra Sverige (da det lige har regnet dér), den lækre galsfront fra Sveits, skruerne fra Tyskland..og plastgranulatet er delvist udvundet fra olie fra Nordsøens undergrund....

På nogle Japanske produkter står der ''Prts made in China, Assembled in Japan'', og sætningen med ''Designed in Denmark'' er da også meget fin.....Men så ved folk jo godt det ikke er produceret hér i Danevang

Hvad angår Japan - så har de måske andre regler. 50% reglen er gældende når det drejer sig om evt. offentlig støtte, toldsatser og andre områder med offentlig styring. Man taler om videreforabejdede varer. Hvad angår prisen, så går man kun et skridt tilbage i forbindelse med vurderingen af kostpris. Man antager (muligvis med god grund ) at du ikke kender din leverandørs kostpris. Den er derfor ikke relevant, og det er oprindelsen heller ikke. Hvis der er tale om videresalg af eks. en komponent fra USA, så skal oprindelseslandet opgives som USA selvom du køber det i eks. Fjernøsten  - verden er i dag global.

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 17:33
Tak for uddybningen af svaret. Hvor er oplysningerne fra - Markedsføringsloven??

Hvad sker der hvis jeg samler og pakker et emne fra Kina, og sælger det videre til en anden Dansk fabrikant. Så kan han vel skrive "Made in Denmark" på pakken, da 100% af hans omkostninger for produktet er lagt i Danmark......

Yeps, verden er global, men derfor kan det jo godt være at det af markedsføringsmæssige årsager er en meget stor fordel at kunne skilte med et Dansk produkt..........

Martin
Tilmeldt 11. Aug 06
Skrevet kl. 19:35

Hvad sker der hvis jeg samler og pakker et emne fra Kina, og sælger det videre til en anden Dansk fabrikant. Så kan han vel skrive ''Made in Denmark'' på pakken, da 100% af hans omkostninger for produktet er lagt i Danmark......

Hvis den anden danske fabrikant videreforabejder produktet så er det made in Denmark. Lad os tage en skrue som eksempel. Du har købt et parti skruer i Kina. Du pakker dem nu i kasser af 10.000 stk. Din omkostning (netto omkostning forstås) er over 50% af varens kostpris. Du har imidlertid købt kassen til at putte skruerne i, i Kina. Så din samlede omkostning du videresælger er 51%. Du skal altså meddele din kunde at produktet er fra Kina! Din kunde sælger detailkasser med 100 stk. i hver. Hans omkostning til Kinesiske skruer er nu 49% af kostprisen, men han pakker dem i en lækker dansk papkasse. Hans produkt er nu "made in Denmark".

Som udgangpunkt skal du bruge markedsføringsloven. Du må ikke afgive urigtige eller vildledende oplysninger. F.eks. skal din kunde på foranledning oplyse at produktet bliver produceret i Kina (så vidt han ved), videreforabejdes i Danmark af en grossist (dig), og pakkes til sidst af ham. (der må ikke være personsammenfald i værdikæden). Brug Skats regler på området for fortoldning / videreforabejdning / forædling af produkter, så er du ikke helt galt på den!

Hvis du lægger mærke til det, så er der faktisk mange produkter hvor der ikke står oprindelse på. Og det er fordi det er ganske svært at fortælle præcist, og man bliver hængt op på det!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)