Jg har brug for lidt hjælp. Har en kunde der har købt en vare - kunden synes at disse vare er pæne men for store og vil derfor godt have dem byttet til nogle mindre vare i samme type.
Jeg har fået betaling for varen og også fået betaling for fragten - jeg går ud fra at kunden selv betaler for fragten retur - men når jeg nu skal sende ham de nye varer er jeg så berrettiget til at få betaling for endnu en omgang fragt eller skal jeg tage det på min kappe selvom jeg så samlet set så vil tage dette som et tab i forhold til min egentlige fortjeneste?
Jeg tænker både retsligt men også rent service mæssigt - hvad ville i gøre i en sådan situation?
Retsligt er du ikke forpligtet til at betale fragten ved at fremsende en byttevare.
Rent servicemæssigt kan du så selv vælge hvordan du vil gøre. Det er god service at du betaler - omvendt skal du jo ikke have minus på alle bestillinger hvor folk vælger at bytte... så det er et regnestykke du selv skal lave - og vurdere ud fra.
Vi gør det på denne måde:
Hvis folk ønsker at bytte samme vare til en anden størrelse betaler vi fragten.
Hvis folk ønsker at bytte til en anden type vare, så skal de bede om pengene retur - og gå i shoppen og bestille varen påny. Dermed får vi dækket fragten på disse ordrer.
Dette står på retursedlen så kunden ved hvordan han skal agere på returvarer. Det fungerer fint.
Her er tale om at kunden har købt en vare A til 1 kr. og vil bytte dem til vare B til kr. 0,5 kr. - så i dette tilfælde ville du få kunden til at betale fragten som jeg forstår det.?
Det er desværre en af bagsiderne ved at køre med online handel. Jeg forstår udemærket dit dilemma.
Jeg må indrømme, at jeg ikke har retsligt belæg for mit svar, men rent servicemæssigt vil jeg råde dig til stort set altid at tage de ekstra udgifter på din kappe. Det er nu engang den bedste service, og det husker folk. De husker desværre også altid, hvis de ikke føler, de har fået den bedste service, og folk snakker! Hvis man stiller den lille ekstra udgift op imod alle de penge, vi smider efter online og offline markedsføring for at få et positivt brand og udbredt vores budskab, så er det jo helt skørt ikke at gøre det, for mund til mund er nu engang den bedste form for markedsføring.
Hos os, er proceduren den, at kunden blot bestiller den 'rigtige' vare på normal vis - altså inkl. forsendelsesomk. - hvorefter vedkommende straks får den tilsendt.
I mellemtiden kan kunden så i ro og mag returnere den 'forkerte' vare (som så refunderes når den modtages, hvis vi i mellemtiden har trukket beløbet for den 'rigtige' vare).
Returfragten skal kunden selv betale for iht fortrydelsesretten.
Og jo, der bliver et tab på vores forsendelseskonto.
Dette står på retursedlen så kunden ved hvordan han skal agere på returvarer. Det fungerer fint.
Jeg er på linie med Helle. Jeg synes det er fint, at forbrugerne allerede på forhånd ved hvad politik den enkelte webshops ejer kører i relation til ombytning. Det er som med Helles tekst 2 linier i handelsbetingelserne.
Tusind tak for jeres hurtige respons - vi vil selvfølgelig meget gerne fremstå som en seriøs og service minded shop - så vi skriver også dette ind i vores leveringsbetingelser - og kunden får sendt sine nye vare uden fragtomkostninger.
En netbutik ikke er forpligtet til at refundere en kundes omkostninger til fragt, såfremt denne fortryder købet. Dette er anført i; Lov om visse forbrugeraftaler §19, stk.2
Her er tale om at kunden har købt en vare A til 1 kr. og vil bytte dem til vare B til kr. 0,5 kr. - så i dette tilfælde ville du få kunden til at betale fragten som jeg forstår det.?
Ja - det vil det sige. Og de gør det uden at blinke.... Hvis en kunde spørger til hvorfor hun skal bestille påny - så plejer vi at forklare at det er vigtigt at fakturaen stemmer overens med den faktiske vare - så hun stadig har sin reklamations- og bytteret. Det virker helt ok på dem. Det bedste er faktisk at de som oftest liiige smider noget ekstra med i kurven. Så der er faktisk lidt mersalg ved denne metode også
Og så kan det altså godt være at nogen synes at den gode service overskygger alt andet - MEN - sidste år havde vi et MINUS på 230.000 kr. på fragten. Hallo altså - det er jo næsten en fuldtidsansat på lageret - eller penge i min lomme..... Man skal passe på at man i godhed forærer det hele væk. Man kan yde masser af supergod service som kunderne husker - og som ikke koster penge. Vi har nu rettet op på alt vedr. vores fragt og de sidste balancer viser plus til vores side i stedet for til Post Danmark. Og det er jo fantastisk
En netbutik ikke er forpligtet til at refundere en kundes omkostninger til fragt, såfremt denne fortryder købet. Dette er anført i; Lov om visse forbrugeraftaler §19, stk.2
Hej Jonas
En netbutik SKAL refundere samtlige omkostninger, herunder fragt og betalingsgebyrer, hvis kunden sender ALLE varer retur. Dog ikke kundens egen porto som hun betaler for at sende varen retur.