Hej Amino'er Jeg overvejer at starte en ny virksomhed, som jeg desværre ikke kan fortælle så meget om. Men i denne virksomhed har jeg brug for at kunne slå op hvilke virksomheder der bor på en bestemt adresse. Vel og mærke automatisk, via et IT-system, da der skal laves flere hundrede forespørgsler om måneden. Mit spørgsmål går på: Er der nogen af jer der ved hvem der vil være oplagt at købe denne data fra? Eller om der evt. er nogen steder man kan få den gratis? Fx ved jeg at CVR registreret tager spidsen af en rumrakket for denne data. Samtidig har jeg en formodning om at data fra virksomheder som Krak og De Gule Sider konsekvent er et halvt til helt år bagefter (og det er vigtigt for os at dataen er så up-to-date som muligt). Jeg håber at der er nogen der kender lidt til denne branche? Mvh. Mark |
Hej Mark.
Overordnet set fungerer det sådan at de forskellige virksomheder, som sælger markedsdata, modtager "rå data" fra Det Centrale Virksomhedsregister (Erhvervs- & Selskabsstyrelsen), som de behandler på en eller anden meningsfuld form (læs: indsætter i en database, hvor der så selvfølgelig er mulighed for at fritekstsøge i forskellige felter, som virksomhederne selv definerer). Og du har helt ret i at det er meget dyrt at erhverve de rå data fra Det Centrale Virksomhedsregister, og som jeg skriver, vil det ydermere kræve en processering af de data, du modtager.
Normalt gør man som udvikler dét, at man køber adgang til de processerede data, som NN Markedsdata fx tilbyder (de selvsamme data som også er tilgængelige gennem nnerhverv.dk, som er NN Markedsdatas egen tilgang til deres data). Her får du et API, som du kan anvende i din applikation, og dén løsning ses fx i Microsoft Dynamics CRM i Danmark, hvori integrationen til NN Markedsdata typisk medfølger for et givent beløb.
Så altså: kontakt fx NN Markedsdata eller et andet bureau i samme stil, de kan hjælpe dig videre.
Dbh. Kasper