Hej Alle, Her er en lille nyhed fra SEO/Google verdenen, der har meget potentiale og som bør checkes ud med det samme.
I fredags ændrede Google Sitemap navn til Google Webmaster Tool. Ændringen har i virkeligheden været i gang i nogen tid, idet Sitemap teamet har tilført mere og mere funktionalitet til den oprindelige Sitemap. Google har nu taget koncekvensen og ændret navnet samtidig med at en masse ny funktionalitet er blever frigivet.
Gå til http://www.google.com/webmasters og se hvad der ligger her anbefaler jeg bl.a. at man følger med i Vanessa Fox''s blog (google webmaster blog) hvor hun diskuterer disse nyheder.
Jeg regner selv med at kikke på tingene de nærmeste par dage og poste de ting jeg finder, forhåbentlig vil også andre, så vi på relativt kort tid kan samle erfaringerne her
Matt Cutts fra Google fortæller om de nye tools i denne video: http://video.google.com/videoplay?docid=4526554928294588907 Lyder næsten for godt til at være sandt, at Google har fået styr på at indeksere sites "med www" og "uden www" blot ved hjælp af en afkrydsningsmenu i Google Sitemaps, men rart at slippe for at rode mere med .htacess
Matt Cutts'' blog er i øvrigt også god at følge med på, hvis man vil holdes opdateret om Google.
Det var Matt Cutts Blog der tippede mig og fik mig til at kikke nærmere på webmaster consolen. Det meste af det ser rigtig spændende ud selvom jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår begejstringen over domaim preference. I min verden er det vel lige meget om linket peger på www. eller uden www hvis man har registreret begge. Det er nok bare mig der har overset et eller andet
Buffer, the korte svar er, at man som webmaster ikke altid selv er herre over, om folk linker til "www versionen" eller uden www versionen", og linkpopularitet er jo en større historie, når Google skal ranke sider. Google opfatter "med www" og "uden www" som to forskellige sider. Med den nye preference kan man fortælle Google, at begge versioner er en og samme side og at Google skal betragte alle links til "www" og "uden www" som værende til samme side.
Rent faktisk kan man ødelægge en intetvidende hjemmeside-ejers placering i søgemaskinerne ved at linke til den modsatte side af hvad der rankes. Hvis man ranker på en h*ttp://www.domainet.dk/filen.htm kan man linke til h*ttp://domainet.dk/filen.htm. Så ender Google med at have to resultater med samme indhold fra samme domæne, og så må de fjerne én eller begge...
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen